1

Onderwerp: hoelang van te voren?

Hallo mensen,

Ik zie dat jullie altijd zoveel werk hebben aan het maken van de taart, ik vroeg me af hoelang van te voren jullie een taart maken? en hoelang is een taart die af is (met marsepein) eigenlijk goed te houden?

Ik weet dat de werkjes en poppetjes e.d. redelijk ruim van te voren gemaakt kunnen worden maar de taart zelf?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, dan weet ik wanneer ik met de voorbereiding van de taart kan beginnen.

2

Re: hoelang van te voren?

wel, ik doe meestal niks op voorhand, ben zo'n laste minute mensen, dat dan op de slaap moet inboeten :D
gisteren een cars gemaakt, om 16u gestart met de biscuits en vulling te maken, tussendoor gegeten en effe met de kids bezig geweest, om 20u echt van start gegaan met versnijden en vullen ... en om 0u15 was hij af, niet helemaal naar mijn zin, maar zeker doenbaar...

dus moet ik echt wel leren om dingen voor te breiden, maar in dit geval was dit niet echt mogelijk, als het een figuurtje is Bumba of Poeh doe ik dat vaak de avond ervoor.

marsepein blijft wel even goed hoor, mijn Cars is gisterenavond gemaakt om vandaag afgehaald te worden en morgen opgesmuld te worden in de klas, daarna is hij zeker nog een paar dagen goed hoor!

misschien een testje doen ... en elke dag een stuke taart met marsepein proeven, dan ondervind je het het beste!

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!

3

Ik maak de taarten ook meestal een dag van tevoren.
De marsepeinen werkjes maak ik soms ook wel eerder. Dat werkt best goed! Dan hoef je daar in ieder geval niet meer aan te denken. :)

Ik was gisterenmorgen begonnen met bakken, tussendoor mijn zoontje de fles gegeven, toen nog even naar de Albert Heyn voor de laatste ingredienten.
Daarna doorgegaan met vullen van de taarten, toen beide taarten bekleed (het waren er 2). Tussendoor gegeten, de oudste naar bed gebracht en de jongste gevoed. En 's avonds de finishing touch aangebracht.
Al met al ben ik er zo'n uurtje of 5 - 6 mee bezig geweest.
Je wordt er wel steeds handiger in en het gaat dus ook steeds sneller! ;)
Het nadeel is inderdaad wel dat als je het niet haalt, je wat slaapuurtjes in moet leveren...

Ik heb de marsepein taarten nog nooit ingevroren (er staat er nu 1 in de schuur, die is misschien al wel bevroren...). Maar als je ze gekoeld bewaard kunnen ze wel een paar dagen van tevoren gemaakt worden hoor.

4

Ik heb 1 keer een taart een week ofzo van te voren gemaakt en toen in de vriezer gedaan maar dat was botercreme. Een taart met marsepein bekleed heb ik het nog nooit in de vriezer gegooid. Durf dat ook niet zo goed omdat ik bang ben dat de marsepein dan lelijk wordt. De taarten gaan meestal wel binnen 3 dagen op.

Ik bak de biscuitmix en maak de vullingen op 1 dag en doe het kapsel dan in de vriezer, de volgende dag vullen en dan doe ik ook meteen decoreren omdat ik niet kan wachten. Maar laatst was ik zo moe toen had ik hem de dag na het vullen versiert.