1

Onderwerp: TREMPREREN is ...

Hi Dames,

het moet me van het hart, jullie gebruiken het woord "trempreren " verkeerd, ttz trempreren is een term voor chocolade wat zoveel wil zeggen als op de chocolade op temperatuur brengen.

en we SAUCEREN (woord sausje :cool: ) onze biscuit met een likeurtje of met suikersiroop of met beide of met sap....

sorry, maar het moest eruit ....

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!

2

Re: TREMPREREN is ...

Hoi Katleen,

het woord tremperen betekent letterlijk 'natmaken'.
Het royaal besprenkelen of neerleggen van gebak in een suikerstroop (of een andere, al of niet alcoholische vloeistof) om het gebak sappiger te maken en/of de smaak te verhogen.

Ik denk dus dat het wel goed gebruikt wordt.....
Maar het is wel goed om de termen een keer duidelijk hier uit te leggen!.Dan weet iedereen wat waarmee bedoeld wordt!

Groetjes, Tamara
Nieuwsgierig naar mijn taarten? Ze zijn hier te vinden.

3

'k weet niet hoe het voor de Belgen zit maar in Nederland is tremperen inderdaad het besprenkelen met een vloeistof en dat met chocolade op temperatuur brengen waar Katleen op doelt heet tempereren, weer anders dus.
Maar 't is inderdaad wel duidelijk om het zo ff neer te zetten.

PS. tempereren is ook niet helemaal chocolade op temperatuur brengen maar door temperatuurwisselingen of het toevoegen van al getempereerde chocolade een goede kristalvorming op gang brengen in de chocolade.

Groetjes, Pauline

4

belluna schreef:

Hi Dames,

het moet me van het hart, jullie gebruiken het woord "trempreren " verkeerd, ttz trempreren is een term voor chocolade wat zoveel wil zeggen als op de chocolade op temperatuur brengen.

en we SAUCEREN (woord sausje :cool: ) onze biscuit met een likeurtje of met suikersiroop of met beide of met sap....

sorry, maar het moest eruit ....

Hihi, als ik straks een "Begrippenlijst" maak, maak ik een belgische en een nederlandse vertaling, ok? :+

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

5 Laatst bewerkt door dutchdecorator (19-01-2007 16:26)

Wij hebben dus tremperen en tempereren het tremperen is het bevochtigen en het tempereren is wat jij bedoelt met de chocolade.
bij chocola moet je ervoor zorgen dat het weer knapperig word ik had het laatst niet goed gedaan en dan blijven de chocolaatjes zacht.
oh ik zag net dat puterwt me voor was gelukkig had ik het goed!

Saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

6

Hahahaha mij maakt het niet uit, vind het alletwee lekker.
O, of kan ik nu maar beter :x

Groetjes Lupe Foto's http://lupe.haaralbum.nl/
WINKEL/WORKSHOPS/ZOETERMEERhttp://www.taartencentrum.nl/