1

Onderwerp: Vragen

Zit nu al een paar dagen hier op het forum te kijken en nu toch maar aangemeld.
Vid alle taarten zo mooi en dat wil ik dus ook kunnen.

Nu heb ik vorige jaar 2 x een kindertaart gemaakt met fondant,maar zodra ik de taart snij breekt het?hoe kan dit of hoort dit,is marsepein beter?
Wil het nu dus maar met marsepein maken.

Hoe maken jullie de plaatjes op de taart?via een kleurplaat?en zo ja hoe snijden jullie dat uit?

Ik wil dus voor 19 maart een bumba taart maken en zie erg mooie voorbeelden hier.

2

Re: Vragen

beste Maaike,

Natuurlijk eerst welkom! Dit forum zit boordevol schatten van info over alles wat je wilt weten. Voordat ik alles aan je uit ga leggen, typ gewoon es een woord in als fondant snijden of iets anders bij de zoekfunctie. In een handsomdraai vind je dan heel veel info.

veel plezier met je hobbie!

Mijn taarten zijn te zien op:
http://www.taartenkotje.mijnalbums.nl

3

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat voor fondant je dan hebt gebruikt, want brekende fondant heb ik nog nooit gehad :S Is het van die vloeibare die je schenkt of rol je het ook uit, net als marsepein?

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

4

Hoi Maaike,

Ik gebruik ook altijd kleurplaten als vorm, omdat ik een beginner ben, begin ik met de simpselste kleurplaten en dan knip ik ze uit en leg het eerst op bakpapier trek het over weer uitknippen en dan leg ik het op mijn marsepein en snijdt ik om de mal heen.

Groetjes,

Manika

Groetjes, Manika
www.taartenvanmanika.nl

5

Ik had het fondant vna de webshow wat je uit moest rollen.

6

waar kan ik die zoek functie vinden???

In het oranje balkje boven aan de pagina, er staat daar 'search' (of zoek als je nederlands ingesteld hebt)
Nelleke

8

tip voor de fondant ...eerst goed doorkneden dan pas gaan gebruiken!!!!!

golf is knikkeren voor rijke mensen die te lui zijn om te bukken

9

Misschien laat je de fondant te lang onbedekt liggen als je de taart aan het maken bent of verpak je het niet goed na het maken van de taart? Dat had ik met mijn eerste puzzeltaart, toen duurde het zeker een uur voor alles gemaakt was en toen ook nog eens niet goed verpakt, dan is alles te droog en als je het dan snijd dan breekt het bijna.

10

Ja en na flink snuffelen kwam ik er ook achter dat ik niets op de taart had gedaan dus hij bleef ook niet plakken

Waar werken jullie liever mee marsepein of fondant??

11

Hoi Maaike,

Ik kan je nog niet helpen, ben ook een beginneling, maar ik heb uren gelezen! Heel veel opgezocht via de zoekfunctie. Heel veel succes!

Groetjes Iris

12

M@@ike schreef:

Ja en na flink snuffelen kwam ik er ook achter dat ik niets op de taart had gedaan dus hij bleef ook niet plakken

Dat wisselt nogal op het forum, hoewel ik de indruk heb dat veel marsepein het prettigst vinden werken. Ik niet trouwens, ik werk liever met marsepein ;)
Voor over een taart kun je ook marsefond gebruiken, dan heb je de voordelen van beiden. Marsefond maak je door marsepein en fondant 1:1 te mengen.

13

Ik denk dat het ook met je eigen smaak te maken heeft. Ik hou hoe dan ook niet van marsepein maar als ik moet kiezen vind ik dat lekkerder dan fondant. Het lijkt alsof er aan fondant een nasmaakje zit. Dus mijn taarten zullen eerder bekleed worden met marsepein.

14

Ja, hier ook een marsepein liefhebber! :-) Maar marsefond gaat ook hoor, vind mijn (kritische ;) ) familie ook te eten maar fondant lust eigenlijk niemand hier in mijn omgeving maarja smaken verschillen he! :-)

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

15

Marianne schreef:
M@@ike schreef:

Dat wisselt nogal op het forum, hoewel ik de indruk heb dat veel marsepein het prettigst vinden werken. Ik niet trouwens, ik werk liever met marsepein ;)
Voor over een taart kun je ook marsefond gebruiken, dan heb je de voordelen van beiden. Marsefond maak je door marsepein en fondant 1:1 te mengen.

Hoi Marianne
Dacht dat je het liefst met fondant werkten, of ben ik nu koekkie.

Groetjes Lupe Foto's http://lupe.haaralbum.nl/
WINKEL/WORKSHOPS/ZOETERMEERhttp://www.taartencentrum.nl/

16

Nee, ik heb een stomme typfout gemaakt :o
Ik werk veeeeeeeeeeel liever met fondant :P

17 Laatst bewerkt door Jozien (15-01-2007 23:53)

Hahaha Marianne... Ik vond m wel grappig die tikfout, ik was ook even in verwarring .... Ik meende je voorkeur voor fondant te kennen....

Maaike, mij maakt het niet zo veel uit, ik vind het allebei lekker. Wel heel zoet, dus ik houd niet zo van hele dikke lagen.

Het prettige van marsepein vind ik dat het niet zo plakt bij het uitrollen aan mijn plastic tafelzeil. Bovendien droogt het iets minder snel uit. Toch moet je het allebei onder plastic bewaren hoor, bij het verwerken.

Fondant heeft als voordeel dat je het redelijk gemakkelijk zelf kunt maken en de ingredienten op voorraad kunt hebben, als je tenminste marsmellowfondant maakt. En natuurlijk heb je fondant nodig als het echt wit moet zijn, marsepein is van zichzelf een tikje geel. Kant en klaar fondant vind ik niet zo lekker ruiken, maar werkt en smaakt goed.

Kortom gewoon allebei eens een keer uitproberen, dan ken je je eigen voorkeur.....

Groetjes, Jozien.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

18

Ok bedankt voor de natweoorden ,heb nu marsepein besteld en we zullen het wel zien.