1

Onderwerp: wat voor soort bakvorm

Hallo,

na het zien van de verschillende sites heb ik het beginnersvirus te pakken en wil een mooie taart gaan bakken en versieren. Nou heb ik een silicon vorm maar daarin wil de taart niet goed rijzen. Ik heb biscuitdeeg van soezie gebruikt. Zijn de aluminium bakvormen beter of maakt het materiaal van de bakvorm niet veel uit?
Dus wat moet ik gebruiken om een mooie taart te kunnen bakken?

Ik hoop dat jullie me tips kunnen geven

Wendy van Mil

Groetjes Wendy
Wil je meer van mijn taarten zien, kijk dan in mijn album

Re: wat voor soort bakvorm

Hoi.
Haha  ik ben het zelfde ook een beginneling.
ik heb 2 keer een siliconen bakvorm gebruikt.
Maar is mij niet goed bevallen.Ik doe het gewoon weer met mijn aluminium bakvormen.Ik weet niet hoe anderen er over denken.Misschien komen er nog meer tips en hoop dat je er wat aan hebt.
succes

Groetjes Astrid

3 Laatst bewerkt door wietske (09-01-2007 23:24)

Ik zou gewoon beginnen met een gewoon bakblik van de Blokker ofzo, 24 rond bijv. Werkt perfect ! Ik heb nog nooit met siliconenbakvormen gewerkt, dus dat zou ik niet weten.

Groetjes, Wietske
Al mijn foto's zijn te zien op http://felicitaartjes-wietske.mijnalbums.nl/

4

Ik heb inmiddels een boel verschillende vormen, van siliconen vormen tot vormen met anti-aanbak, maar mijn favoriete is gewoon een aluminium van de HEMA 24 rond. Ik dacht dat ie me 2,95 gekost heeft. Siliconen kan wel, maar ik vind ze niet zo goed te 'lossen', zeker niet wanneer ze ingewikkeld van vorm zijn (dus met veel uitstulpingen en zo). Ik dacht niet dat het er minder goed in rijst, maar daar kan ik eerlijk gezegd niet goed over oordelen, daar gebruik ik die siliconen vormen te weinig voor. De laatste keer werd ie bij mij ook niet zo hoog, maar ik denk dat ik er wat weinig beslag in had gedaan.......

Groetjes, Jozien.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

5

hoi hoi,
Ik denk niet dat het aan je bakvorm ligt maar aan de bereiding van je biscuitdeeg!

zie topic biscuitdeeg wat niet wil rijzen!

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … hp?id=3449

ik heb nu geen probleem zowel met siliconenvorm als bakblik van aluminium.

greetsz KiT

er is altijd wel een reden voor taart

6

Dag Wendy,

Ik heb zowel metalen als siliconen bakvormen. Ik heb met beide goed ervaringen, maar metaal geleidt de warmte beter, waardoor het deeg beter rijst. Siliconen bakvormen warmen trager op, vandaar mogelijks jouw probleem. Ik zet in het begin mijn oven soms een beetje harder als ik een siliconen vorm gebruik; Wat ook helpt is de vorm op een bakplaat (metaal) te zetten i.p.v. op een rooster in de oven. Hopelijk heb je hier wat aan.

Groeten,
Evelyn

Wil je mijn website zien? www.koekentiene.net

7

Ik weet niet hoe je je vorm invet. Maar ik heb gemerkt dat je kapsel hoger wordt wanneer je de vorm goed invet met een spray van bijv. Baukje.
Sinds ik die spray gebruik worden mijn taarten superhoog. En de vorm maakt nu niet meer uit.
Maar zorg iid ok dat je lang genoeg mixt enzo.
Succes! :)

8

Hallo Wendy,

Het niet rijzen van je taart ligt waarschijnlijk niet aan je siliconen vorm hoor, ik denk inderdaad aan de mixtijd van je beslag. Het moet zo lang om de eieren echt goed te laten opnemen en te vermengen met alle bestanddelen van de mix voor biscuit. Je moet een handmixer hebben en dan met die gardes of uiteraard een keukenmachine. Een staafmixer bijvoorbeeld is niet voldoende om het beslag luchtig te krijgen.

Inderdaad werken de gewone aluminium bakvormen ook prima, zorg er dan alleen voor dat je de bodem voert met een laagje bakpapier dat je ook nog eens met boter invet, hierdoor weet je zeker dat je een mooie gladde bodem = bovenkant van je taart krijgt.

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat