1

Onderwerp: marsepein 1 op 1???

Hallo, effe een vraagje. Namelijk ik heb marsepein gekocht daar staat op 1 op 1. En ik heb ook eens marsepein gezien waarbij staat 1 op 3. Wat houdt dit in eigenlijk. Ik weet niet of het al besproken is hierover, maar ik heb al gezocht en kon het niet vinden.

Groetjes Miranda

Oh ja ga binnekort een taart maken met ganache. Moet het kapsek altijd hiervoor bekleed worden met marsenpein of kan het ook zonder. Wat raden jullie aan??

2

Re: marsepein 1 op 1???

Ik doe de ganache altijd gewoon over het kapsel, zonder iets ertussen. (mijn ganache maak ik met half puur half melkchoco en slagroom) Ze zijn nog nooit mislukt

Die marsepein weet ik niet, dat lust ik niet, dus gebruik ik ook nooit

3

1:1 of 1:2, etc. is de verhouding van het aantal gemalen amandelen tot de hoeveelheid toegevoegde poedersuiker. Dus bij 1:1 zit er op 1kg amandelen, 1kg suiker, maar bij 1:3 zit er 3kg suiker in. Die laatste is dus ook veel zoeter (en goedkoper). In de regel geldt dat 1:1 het meest puur en dus ook de beste kwaliteit is. Dat betekent niet dat die dan ook makkelijker te bewerken is of lekkerder smaakt. Dat laatste is sowieso heel persoonlijk en het eerste ligt aan wat je er mee wilt doen. 1:3 is bv. makkelijk uit te rollen en 1:2 is wat makkelijker voor het modelleren... Maar ik gebruik voor alles 1:2. 1:1 Heb ik nog nooit in mijn handen gehad. Het zal vast erg lekker zijn, want ik hou niet zo van die hele zoete marsepein.

Als je de ganache echt heel mooi strak op de taart wilt krijgen, kan je kiezen: eerst de taart strak maken met marsepein en dan de ganache er over,

4

Bedankt voor de uitleg. Als ik de taart heb gemaakt dan show ik hem wel, maar dat zal pas over 2 weken zijn.

5

Je kan ook botercreme onder de ganache doen, daar kan je evt. oneffenheden mee wegdoen!

6

Ik heb de ganache op mijn aarbeientaart er zo overheen gegoten (600 gr witte choc en 250 ml slagroom) de taart had best veel bobbels aan de bovenkant maar omdat die kant ook mooi rond liep heb ik de taart niet omgedraaid.
op zich is hij vrij strak geworden vind ik (oordeel zelf maar)
De zijkanten heb ik eerst met een paletmet gedaan en dan gewoon gieten....

7

Ja ik heb jouw aardbeitaart gezien en die zag er inderdaad er strak uit. Oh ik heb er zo'n zin in om te beginnen. Maar nog effe wachten.