1

Onderwerp: oud&nieuw taart

Hallo hallo

Ik zit vreselijk met mn handen in mn haar.
Voor kerst heb ik allemaal leuke spulletjes gekregen om iets professioneler te gaan versieren, maar nu wil ik dus een taart/cake maken voor oud en nieuw.

Ik zoeken, zoeken en zoeken voor ideeen, maar kan nergens een taart vinden met dit onderwerp.
Zelf een idee bedacht, ik ga een cakevorm gebruiken en een rotje maken. Nu heb ik een mooie vloeibare rode kleurstof en k&k fondant. Hoe ga ik dit mengen?
Ik heb ook groene en blauwe kleurpasta, maar hoe moet ik dat mengen?

Kan iemand mij helpen??

Ik maakte altijd  zelf verzonnen glazuren, maar nu durf ik echt niet te beginnen.

Alvast bedankt
Gr. Marielle

2

Re: oud&nieuw taart

als ik je was zou ik die vloeibare kleuren niet gebruiken die maken de fondant te nat
de pasta werkt beter
als je de pasta gebruikt en je fondant is toch nog te nat moet je de fondant een poosje laten liggen poedersuiker toe voegen wil ook nog wel eens helpen
en gewoon beetje bij beetje toe voegen tot je de goede kleur hebt
en gewoon doen je leert er alleen maar van
zo leer ik ook nog steeds en ik ben nog geen prof in het bakken
als het wel goed lukt met iets schrijf ik het altijd op in een boekje
anders maak je eerst een probeer taartje  doe ik ook als ik iets nieuws maak
ik hoop dat je er iets aan hebt
groetjes monique

3

Hmmm... das wel een beetje ***, want een rotje moet rood zijn, en die heb ik alleen maar de vloeibare.. Nja, dan moet ik me wat anders laten invallen. Anders wordt et een blauw rotje. In elk geval heel erg bedankt voor de tip!

4

Misschien kun je een puzzeltaartje maken? bv een fles champagne of vuurwerk wat word afgestoken met allemaal kleine sterretjes? En misschien kun je je fondant wel schilderen met die rode kleurstof? Ik heb geen ervaring met fondant maar ongetwijfeld zal iemand dat wel al een hebben geprobeerd? Of iets met de jaargetallen 2006 en 2007?
Succes en maak er een mooie taart van! (wel ff showen he)

5

Nou, uiteindelijk heb ik toch wat ideeen kunnen gebruiken. En die fles champagne was wel een hele goeie. Alleen geen puzzeltaart, maar gewoon een taart als fles.

Ik heb totaal 0 ervaring met fondant, dus geen idee wat het resultaat wordt. Ik ben nogal ongeduldig.

Ik ga nu eerst eens op zoek naar tips om die decoratie vast te plakken op de taart

6

Je kunt het fondant op de taart plakken met abrikozengelei:

3 a 4 eetlepels abrikozenjam met 1 eetlepel water door een zeef doen. Even opwarmen in de magnetron (tot de gelei begint te borrelen) en smeren maar. Je kunt ook nog botercreme gebruiken ipv abrikozengelei maar dat schijnt (naar ik hier meerdere keren heb gelezen) al snel 'te nat' te worden. Je fondant kan dan smelten.

Misschien wist je het al maar ik zet het toch maar even neer:

wat ik ook heb gelezen de taart NIET in de koelkast bewaren maar op een koele plaats zoals de schuur
denk hierbij ook even aan de vulling van de taart dus geen slagroom e.d. want dat bederft buiten de koelkast.

7

Oooo... das handig, de taart is klaar

Ik heb met de webcam wat foto's gemaakt, zijn niet al te beste kwaliteit, maar zet ze er zo op.

De vulling heb ik gemaakt met chocomousse, zelf gemaakte die ik nog over had van een toetje. Maar daar zit wel slagroom in.

Ik heb geplakt met schrijfstiften... haha, maar het plakt!

8

Ik werk zelf tot nu toe altijd met vloeibare kleurstof. Het is niet het makkelijkste om mee te werken maar wel goed te doen. Wanneer je hetgeen wat je kleurt weer stevig wil maken kieper je er gewoon weer poedersuiker bij!
Dus je kan je rood gerust nog opmaken!

9

Als je marsepein of fondant wil plakken dan kan dat heel makkelijk met een beetje suikerwater, gewoon water met suiker in oplossen, plakt echt super hoor.

De Taartatelier en workshopruimte in Deventer, Zutphen, Apeldoorn en Raalte (Lettele, spanjaardsdijk 92B). http://www.zoetenzodeventer.nl. en  https://www.facebook.com/ZoetenZoDeventer