1

Onderwerp: tappits noodkreet

Kan iemand mij voor eens en altijd vertellen hoe we goed met tappits om moeten gaan? :-)  Gaat nog steeds niet naar tevredenheid.
Van Inge hoorde ik al dat de fondant moet dun zijn maar dan krijg ik ze toch niet goed uit het lineaaltje.
Ik las in een mailtje van Wendy dat ze nog een keer met haar vinger aan de achterkant strijkt om rafeltjes te voorkomen maar dan krijg ik ze helemaal niet meer uit het lineaaltje. 
Of moet ik het fondant in het lineaaltje laten drogen?  :-(

Groetjes Riteke en Martijn
www.delikatessen.mijnalbums.nl

2

Re: tappits noodkreet

Ik doe het anders ik rol de marspein heel dun uit op een sileconenmatje laat dit licht indrogen en maak dan met het liniaal repen en vervolgens druk ik de letters uit, de letters dan horizontaal en de reep vertikaal, licht indrukken en laten drogen wat later het overtollige marsepein verwijderen en de letters nog wat laten drogen en voorzichtig over brengen op de taart, zo ook met fondant...

Kijk gerust eens in mijn taartenalbum
http://www.creabrigitte.mijnalbums.nl

3

Ja, het beste kan je het uitgerolde marsepein even laten liggen en dan pas uitsteken... gaat v

Groetjes, Annette
Al mijn foto's zijn te zien op http://www.felicitaartjes-annette.mijnalbum.nl/

4

Ik heb toen ook uitgebreid bij Inge staan te kijken maar bij mij lukt het ook nog steeds niet. Ik druk ze tegenwoordig maar lichtjes uit. Zodat ze niet in de liniaal gaan maar op tafel blijven liggen. En dan haal ik het overtollige marsepein weg.
Op een andere manier lukt mij het ook niet namelijk. Maar blijf wel elke keer proberen.

Groetjes Carolien

5

Misschien nog dunner uitrollen? Als papier. En je kan er hard mee meppen of zwiepen. En dat is ook wel nodig.

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

6

Ook hier nog iemand die moeite heeft met de tappits. Als ik het echt heeeeeeeel dun uitrol, en ik krijg de letter na heel veel meppen eruit dan is de letter zo dun dat  de vorm er helemaal uit is, helemaal uitgelubberd zeg maar? Snappen jullie het? Ik druk ze er nu dus ook maar steeds in en dan met een mesje erlangs uitsnijden. Ik heb namelijk laatst al een liniaaltje gebroken.....

Groetjes Chantal

als ik een taart maak met tappit letters dan ga ik een klein beetje mat targantgom verstevigen, dit doe ik voordat ik mijn marsepein uitrol voor de decoratie.
dan heeft het even de tijd om stevig te worden.
als ik dan aan mijn letters toe ben rol ik ze dun uit en wacht 5 minuten met uitdrukken en meppen.
en dan nog een tijd (min 1 uur) laten drogen voor ik ze op de taart leg, je kan dan nog de goede plek bepalen en schuiven met de letters, liggen ze goed dan met een mesje een druppel water eronder en een beetje aandrukken.
op die manier lukte het mij wel en anders is het hier een drama.

succes

monica

gr monica
En mijn website is in de lucht www.monicake.nl

8

Op het WinterTaartenEvenement heeft Inge het laten zien en vervolgens nogeens voor gedaan voor de video. Het moet echt heel dun zijn... Op de DVD staat het ook want ik wilde daarop laten zien hoe hard zij met het lineaaltje sloeg enzo. Je ziet daar ook hoe flinterdun het is, maar dan werkt het echt!  ;) Overigens deed Inge het zonder tragant of tylose ofzo!

9

Ja...het lukt wel maar ik merk wel dat als je veel kleurstof bij de marsepein gedaan hebt (zwart of zo) dat hij dan zonder tragant blijft plakken en met tragant het wel lukt.
Fondant gaat meestal makkelijker.

Groetjes Nicole

10

Inderdaad, met fondant gaat het (veel) makkelijker dan met marsepein en ik doe er altijd tylose door.  Inge heeft ook wel eens verteld: je rolt het z

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

11

wat ik doe:
- tragant erdoor kneden
- heel dun uitrollen en in reepjes snijden
- laten liggen tot het wat droger wordt (uurtje ofzo)
- dan pas de letters uitsteken door echt met je vinger bovenop de lat te duwen totdat de fondant er  goed door zit - je kan aan de achterkant kijken of de letter helemaal los zit van de omgevende fondant
- de omliggende fondant eraf halen, event de binnenkant (zoals het bolletje in de A) met een tandenstoker
- dan pas de letter eruit meppen: met een uiteinde vastnemen en het andere uiteinde tegen de tafel laten zwiepen (zoals een springplank)
- de letter gaan zoeken want hij vliegt soms ver weg :-)

Kristien

12

NOU...ben wat overweldigd van de reacties...de tappits brengen schijnbaar nogal wat teweeg haha :-) BEdankt voor alle (veelzijdige) tips je zou zeggen dat het nu toch moet lukken. Ga het vanavond proberen. -wordt vervolgd-

13

Jimmy bedankt...ik lees opeens DVD van het winterevenement (waar wij helaas niet bij konden zijn) ik wist niet dat die er was :-(  Direct besteld natuurlijk!! thanks
Met wat visuele uitleg moet het toch lukken...denk ik  ;-)