1

Onderwerp: hoe doen jullie dat toch?

Ik zat net te denken en jullie taarten zijn allemaal zo mooi van kleur, zo helder...hoe doen jullie dat? Als ik een taart maak koop ik 1 pak marsepein en kleur het met vloeibare kleurstoffen, omdat ik steeds een beetje van elke kleur nodig heb (zoals rode lippen of zo iets kleins) kan ik maar een beetje kleurstof gebruiken waardoor de kleur niet echt helder wordt. zoals ik al gelezen heb en geproefd heb, te veel kleurstof om de kleur mooier te krijgen resulteert in hele vieze smakende marsepein.

Toch de gekleurde marsepein van de webshop kopen? Maar is die langhoudbaar na openen omdat ik niet heel vaak taarten maar, de eerst volgende na oud en nieuw zal pas in juni worden. Misschien mei. Of de Wilton kleuren kopen?

2

Re: hoe doen jullie dat toch?

De meesten gebruiken geen vloeistof om te kleuren want daarvan wordt zowel marsepein als fondant al snel te plakkerig. Er bestaat ook kleurpasta (van Wilton bijvoorbeeld) wat een beetje dezelfde consistentie heeft waardoor het niet alleen goed mengt maar ook niets verandert aan de dikte.

3

Kleurstoffen zijn heeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang houdbaar... omdat je van gel en pasta maar een klein beetje nodig hebt, doe je er dus heel lang van. Je wilt niet weten hoe oud mijn oudste potje is, dat ik nog steeds gebruik.... :o

Dus ja, de enige tip die ik kan geven voor mooie kleuren is gebruik maken van pasta of gel van Wilton of Squires.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

4 Laatst bewerkt door michelle (18-12-2006 13:20)

Bedankt voor jullie reacties, dat klopt die kleurstoffen zijn heel lang houdbaar dat verbaaste mij ook.

Ik was hoe dan ook van plan om ooit die wilton kleuren te kopen (zo stom had 10 jar geleden een kleurenset van 12 stuks uit Amerika gekregen, nooit gebruikt en toen moeten weggooien) Maar voor een eerste taart wilde ik niet meteen duur gaan inkopen mocht het tegenvallen.

Maar als ik die kit van 4 kleuren koop en ik wil maar een heel klein beetje marsepein kleuren voor alleen bijvoorbeeld de lippen zou dat dan wel werken zonder vale kleuren of vieze smaak marsepein?

Ik zit dus nu te twijfelen om de kant en klare gekleurde marsepein te kopen of gewoon de wilton kleuren kit.

5

gekleurde marsepein kopen is erg handig hoor, ik heb het al gedaan voor zwart en rood, en dat is erg makkelijk. langs de andere kant wordt het een dure zaak als je echt veel nodig hebt. maar de gels van de webshop kleuren erg goed, alleen zwarte en donkerblauwe marsepein vind ik niet lekker, de rest blijft de smaak wel goed.

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

6

Voor diegen die heel veel met kleuren werken , je kunt tegenwoordig ook heel veel bereiken met airbrush, het vergt zeker wat tijd voor dat je dat onder de knie hebt, maar het voegt zeker bij thema taarten en marsepeinbloemen een extra dimensie toe.
bijkomend voordeel is dat je kunt volstaan met de goedkopere levensmiddel kleurstof en het product alleen aan de buitenkant gekleurd is wat de smaak en aantrekkelijkheid bij eten alleen maar te goede komt,

7

Gekleurde marsepein is volgens mij net zo lang houdbaar als blanke, en dat is ook al zo lang, vind ik. Natuurlijk niet zo lang als kleurstof :P

En ik vind dat als je maar een klein beetje nodig hebt, en je gebruikt dus ook maar een beetje kleurstof, dat je dat in het geheel niet proeft hoor.
Maar ik schijn wel een beetje makkelijk te zijn.....

8

Ik het net ook besteld voor m'n kerstcake, maar schrok toch behoorlijk op het bedrag dat ik daarvoor uitkom. Op die manier worden het niet veel taarten, misschien 1 of 2 per jaar. Ik zal nu te denken om gewoon blanke marsepein te kopen en te kleuren met natuurlijke kleurstoffen. Of misschien met siroop. Daar zijn tegenwoordig ook heel veel kleuren van.

9

Marsepein met siroop kleuren zou ik niet doen hoor Neeltje, daar wordt het alleen maar plakkeriger van.

10

Hele kleine dingetjes schilder ik ook nog weleens. Gewoon een beetje pasta met water of alcohol mengen en schilderen maar.......

11

Als je van te voren kleurt en dan de marsepein weglegt worden de kleuren zoals rood en blauw en zwart nog intenser van kleur,die tip had ik ook gekregen dus ruim van te voren kleuren.en tubberware maakt alles lang houdbaar haha

12

Toen ik een jaar geleden begon, heb ik het basissetje met 8 kleuren van Wilton gekocht. Die waar ook de ivory (huidskleur) in zit. Ik ben nu ondertussen een jaar en meer dan 80 taarten verder en ik heb het setje nog niet eens voor de helft op! Wel heb ik ondertussen de set aangevuld met o.a. intensief rood, oranje en kerstgroen. Vooral de rood gaat bij mij hard en d.w.z. bijna

13

Bedankt allemaal voor de tips. Voor onze kersttaart red ik het niet meer maar volgend jaar ga ik het zeker bestellen. En dat verven is wel een super idee, ga ik toch ook eens proberen.