1

Onderwerp: Ganache

Hoi,
Ik lees vaak wat over ganache en heb ook al eens rondgezocht naar het recept maar kan het niet vinden. Wel de hoeveelheden maar niet hoe je het klaar maakt?
Graag tips

Groetjes Ellen http://www.merlin.mijnalbums.nl
Geen mens zo stil als eentje die van taart geniet!!!Smakelijk

2

Re: Ganache

Dit komt uit het recept voor kerstgebakjes dat Evelien ooit eens heeft gepost:

500ml ganache
Maak de ganache pas klaar als je de cake hebt gevuld en bekleed met marsepein. Het is warm makkelijker te verwerken.
Gebruik 250ml slagroom en 250g chocolade. Èchte chocolade liefhebbers gebruiken puur, maar je kunt ook voor melk kiezen. Het percentage cacao bestanddeel moet niet meer zijn dan 54% (hier ben ik niet helemaal zeker van), want dan gaat het al vlug schiften. Het makkelijkste is om de chocolade alvast in de magnetron te smelten.

Breek de chocolade in zo klein mogelijke stukken en leg ze in een schaaltje in de magnetron. Eerst 5 minuten op max. 300Watt en daarna steeds om de minuut omroeren tot de chocolade begint te smelten. Gebruik voor het roeren een plastic lepeltje, dan kun je het in het schaaltje in de magnetron laten staan. Breng de slagroom aan de kook en voeg het scheut voor scheut bij de ietwat gesmolten chocolade. Roer de scheuten slagroom met een garde door de chocolade. Wacht met de volgende scheut tot alle slagroom goed opgenomen is.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

Ik gebruik altijd het recept van Lara,
http://www.tartacadabra.nl/
Ze heeft ook de hoeveelheid chocola staan die je nodig hebt wanneer je witte gebruikt.

Bedankt Lara ;)

4

Was ook even aan het zoeken en vond het volgende recept van Pinkie:

van een recept van nigella lawson.
ik doe altijd maar een beetje wat, maar dit zijn de precieze ingredienten:

75 g boter
175 donkere chocola (70% cacao)
1 eetlepel stroop
125 ml zure room
300 g poedersuiker

en door mij toegevoegd een flinke scheut armagnac (of cognac, of brandy etc)

boter + chocola smelten in magnetron, klein beetje afkoelen dan de zure room en de stroop erbij en dan de gezeefde peodersuiker.
de stroop is niet zo belangrijk en de zure room kun je vervangen door gewone room.

je kunt het dikker maken met poedersuiker en dunner met water, al naar gelang je het nodig hebt.

dit recept is wel echt veel lekkerder dan de ganache uit HET boek vind ik.

5

Ziet er ook lekkerder uit Carla! Ik heb de Ganache laatst gemaakt en het was veel te puur! En ik heb het uitgeprobeerd met echte chocolade liefhebbers (

6

Stomme vraag misschien, maar waarom moet de taart eerts bekleed worden met marsepein, voordat de ganache erop gaat? En is het dan lekker om een beetje cacao bij biscuitdeeg te doen?

7

annelieke schreef:

Stomme vraag misschien, maar waarom moet de taart eerts bekleed worden met marsepein, voordat de ganache erop gaat? En is het dan lekker om een beetje cacao bij biscuitdeeg te doen?

Ja dat vraag ik me ook af...ik wilde het direct op de taart doen..kan dat niet ?/

8

ik doe het wel altijd gewoon op de taart. soms een laagje botercreme ertussen. maar ik denk dat het te maken heeft met het maken van een superstrakke taart