1

Onderwerp: met fondant versieren

Ik heb vanmiddag m'n 1e taart gemaakt: ingesmeerd met botercreme en daarna meteen een figuurtje van Nijntje erop gemaakt. Het fondant werkt prima, alleen zag ik net dat de kleuren van het fondant wat zijn uitgelopen. Had ik eigenlijk moeten wachten met het versieren van de taart met het  fondant tot de botercreme hard geworden was? Zo nee, waar kan het dan aan liggen? Is het dan het handigste om de fondantplaatjes met een beetje botercreme vast te plakken of is hier een andere manier voor? Ik heb al op het forum gezocht, maar kon het antwoord niet vinden. Het zal vast wel ergens staan, maar moet nog wat wennen aan alles.

groetjes Linda

2

Re: met fondant versieren

Hoi Linda,

poeh........ echt weten doe ik het ook niet. Heb je er misschien foto's van? Bedoel je dat je kleur van je fondant is uitgelopen in de botercreme of in de andere kleur fondant?
Botercreme wordt niet echt hard hoor. Je kan het wel in de koelkast zetten voor je het verder versiert, maar als het er dan uitstaat wordt het toch weer zacht.
Ik bekleed zelf meestal de hele taart eerst met fondant of marsepein en dan pas de plaatjes/figuurtjes erop. Maar ik heb wel vaker foto's gezien op dit forum van taarten met botercreme als ondergrond en ik heb volgens mij nog niet eerder gelezen dat de kleur dan uitliep.
Wat voor botercreme heb je gebruikt?  (met melk/water of zonder) Wat voor kleurstof deed je in de fondant? Wellicht allemaal dingen die invloed kunnen hebben.

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

3

Hoi,

De kleur van de fondant (die ik al op kleur via de webshop heb gekocht) lopen inderdaad door op de botercreme (die ik ook via de webshop heb gekocht). Ik had de botercreme er dus opgesmeerd en daarna de fondant, toen zag het er nog mooi uit. Toen de taart echter enige tijd in de koelkast stond, liepen de kleuren uit. Ik heb helaas geen foto waarop je dit duidelijk kan zien.

Groetjes Linda

4

Ah, koelkast zei je :) !

Fondant  kan er niet tegen wanneer je het in de koelkast bewaart, door het temperatuurverschil 'smelt' de fondant. En dan lopen de kleuren uit!  Je kunt beter je taart met fondant buiten de koelkast maar op een koele plaats (in de kelder, de schuur, de garage, bij het raam...) bewaren. Dit kan alleen met vullingen die daar tegen kunnen, zoals jam en botercreme. Wanneer je kwark, slagroom ed. in je taart hebt zul je m toch in de koelkast moeten zetten, met het risico op smelten...(het schijnt dat wanneer je hem op een lage stand (zo "warm" mogelijk) zet het smelten meevalt, vooral wanneer je m in een kartonnen doos zet)

Groetjes, Jozien.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

5

Euhm..... om eerlijk te zijn zet ik met fondant beklede taart heel vaak in de koelkast, zeker als er bijvoorbeeld mascarpone-vulling tussen zit. Daar is bij mij nog nooit wat door uitgelopen. Wat mij lijkt is dat het gekomen is door het vochtgehalte

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

6

Bedankt voor jullie reacties, want ik snapte er al helemaal niets van. Ik ga het echt uitproberen, want het was zo zonde.

Groetjes Linda

7

Fondant en glazuur kunnen "smelten" door het vetgehalte van de botercreme.
Ik had een ander deeg uitgeprobeerd waardoor na een dagje heel mijn glazuur op de koekjes haast oploste.
Nu blijkt dat sommige vetgehaltes de gluten (de eiwitverbindingen) in de glazuur of de fondant afbreken waardoor het "smelt.
Vandaar ook dat PP altijd eerst een laagje marsepein legt onder de fondant.

Als ik mijn normale degen gebruik heb ik dat niet aan de hand en toch zit daar boter in. Maar toen had ik een mix van bakkers met poedervetstof en daar was de glazuur niet tegen op gewassen. Helaas, want dat was een fantastisch deeg voor de rest.
Maar dit geheel terzijde ;)

8

Tot nog toe heb ik de taarten steeds in de schuur bewaard en dat ging echt prima. Maar dat was wel steeds in de wintertijd. Hoe kan ik nu het beste de taart bewaren? Toch maar in de koelkast op een zo laag mogelijke temperatuur en in een doos? Of zijn er nog andere manieren? Daarnaast nog een ander vraagje. De taart moet ik vrijdagmiddag maken voor een verjaardag van zondag. Dat moet toch verder geen probleem zijn i.v.m. de houdbaarheid?

Jozien schreef:

Ah, koelkast zei je :) !

Fondant  kan er niet tegen wanneer je het in de koelkast bewaart, door het temperatuurverschil 'smelt' de fondant. En dan lopen de kleuren uit!  Je kunt beter je taart met fondant buiten de koelkast maar op een koele plaats (in de kelder, de schuur, de garage, bij het raam...) bewaren. Dit kan alleen met vullingen die daar tegen kunnen, zoals jam en botercreme. Wanneer je kwark, slagroom ed. in je taart hebt zul je m toch in de koelkast moeten zetten, met het risico op smelten...(het schijnt dat wanneer je hem op een lage stand (zo "warm" mogelijk) zet het smelten meevalt, vooral wanneer je m in een kartonnen doos zet)

Groetjes, Jozien.

9

Is dit dan wel met de mix van botercreme die je bij de webshop kan kopen of echt alleen de boter, margarine en poedersuiker?

Marianne schreef:

Euhm..... om eerlijk te zijn zet ik met fondant beklede taart heel vaak in de koelkast, zeker als er bijvoorbeeld mascarpone-vulling tussen zit. Daar is bij mij nog nooit wat door uitgelopen. Wat mij lijkt is dat het gekomen is door het vochtgehalte

Berichten [ 9 ]

Pagina's 1

Log eerst in inloggen or registreren om te reageren

DeLeuksteTaarten.nl Forum » Taartdecoratie algemeen » met fondant versieren