1

Onderwerp: vuurvaste schalen

voor een taart heb ik 2 halfronde cake's nodig. Nu wordt in het recept geadviseerd om hiervoor 2 vuurvaste schalen te gebruiken. 1 van 1 liter en 1 van 0.75 liter. (dit is voor het hoofd en de romp). Nu ken ik alleen de ovenschalen....en die zijn niet bepaald rond van vorm.
Weet iemand wat voor schalen ik hiervoor zou kunnen gebruiken?

2

Re: vuurvaste schalen

Misschien moet je even het plaatje plaatsen van de taart die je wil gaan maken.
Dan is het makkelijker om met je mee te denken

3

Nou...het plaatje komt uit een boek, stripfiguren om te smullen,
Dus ik kan em niet echt zomaar plaatsen...mijn scanner doet het momenteel niet maar het principe is zo.
Je hebt een hoofd en een romp (de armen en handen worden vastgeplakt met marsepein), Het is een soort egelfiguur. Het hoofd is wat kleiner dan de romp en worden op elkaar gezet. Voor het hoofd en de romp heb ik dus halfronde vormen nodig. In het boek staat dat ik hiervoor vuurvaste schalen moet gebruiken van 1 liter en 0.75 liter. Die moet ik vullen met het cakebeslag en dan in de oven bakken...zo krijg je de goede vorm.
Tja...en dan zit ik wat besluiteloos in mijn kast te kijken en denk...wat kan ik hier nou het beste voor gebruiken. Ik wil best wat kopen maar ik weet eigenlijk zo niet, wat voor vuurvaste schalen er bestaan, behalve ovenschalen en die zijn vaak niet mooi rond zoals een beslagkom maar rechthoekig. Ik denk dat je die ronding van een beslagkom moet hebben.

4

zeg...misschien gek idee maar een fonduepan of een gewone pan...zou dat geschikt zijn om een cake in de oven te bakken? Heeft ooit iemand zoiets hier geprobeerd of is dit een heeeeeeeeel dom idee!?

5

Ik heb het boek, hoe heet de taart?

[edit]
Heb hem al gevonden.
Ik zou het doen met de RVS-schalenset bij Blokker, die kost niet zo veel, heb je 3 RVS schalen. Ik gebruik ze voor sla, nootjes en... taarten :P

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

6

Nou, dank je wel voor de leuke tip hahaha!! Zal morgen dan eens naar de Blokker gaan! En ben heel blij dat ik em daarna ook nog heel praktisch kan gebruiken:D!! Super!

Rvs is dus ovenbestendig begrijp ik...nou geweldig!

7

Hellllluup!
Helaas alleen een hele grote rvs schaal, maar geen verschillende maten rvs schalen bij de blokker, Heb ook al bij de Hema gekeken
Ik vrees dat ik dit keer maar een andere taart moet maken.

8

Kijk ook even bij marskramer of huishoudbeurs.

En als je een cake mix gebruikt ipv biscuit (houd ook beter met zo'n project) kun je gerust de grote schaal gebruiken en bij snijden.

Veel succes
groetjes francisca

9 Laatst bewerkt door marijma (08-12-2006 10:44)

dank je Franky!
Nou...eigenlijk moet ik vandaag de taart al bakken maar gelukkig kreeg ik 2 glazen ovenbestendige schalen te leen...het enige nadeel is dat de onderkant (bovenkant cake dus) plat is. Maar dan kan ik wel wat uitsnijden denk ik en dat er bovenop plakken zodat het toch boven ook rond is.
Tenminste...ik denk dat dit de oplossing is. Zit er toch mee te twijfelen hoor maar ja...ik wil toch eens een keer 3D gaan maken en mijn andere taarten lukken ook erg mooi dus wil weer eens verder ontwikkelen:)

groetjes Marijke

10

H

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

11

wat een goed idee Marianne!! Inderdaad...als ik ze in de vriezer ga zetten, zullen ze makkelijker te snijden zijn!
Dank je voor de tip, super dat dit forum bestaat :-), heb hier veel aan hoor!

groetjes Marijke

12

Hallo,

Wat ik altijd gebruik is zo'n ronde glazen vuurvaste schaal van pyrex.
Ken je die?
Zijn vast wel te koop bij blokker

Succes, Ingrid

13

Hoi, laatst heb ik bij Ikea bolvormige rvs schalen gekocht, waren ook niet zo duur.

je kunt het platte stuk ook opvullen met een stuk marsepein of fondant dan hoes je niet te snijden!

Dat doet Debbie ook wij moesten op de kerstman zijn buik gewoon een plak fondant plakken ging prima!

Succes.
saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

15

Jullie zijn geweldig, wat een tips!!
Nou...ik had dus inderdaad ovenschalen van pyrex gebruikt, die kon ik lenen van een vriendin en verder was het met wat snijwerk (viel trouwens ook erg mee) al goed gegaan! Wel neem ik jullie tips mee voor de volgende keer! Ik wil graag nu ook schalen hebben, hoor!! Het is me zo goed bevallen!!

O ja...ik heb er een foto bij de show off neergezet!

groetje Marijke