1

Onderwerp: Gevraagd:leuke ideeen voor 5 december taart!

Hoi allemaal,

Mijn naam is Nicole,moeder van Willemijn(6) en Sebastiaan(4),en ik ben net voor de 1e keer ingelogd! Het begint al goed,want ik heb mijn advertentie in 1e instantie bij een verkeerde rubriek geplaatst,haha!

Graag zou ik jullie hulp vragen bij het bedenken van een leuke 5 decembertaart! Ik ben sinds kort klassenmoeder van groep 3, en ik wil juf en de kinderen op Sinterklaasmorgen graag met een lekkere taart verrassen in de klas!

Alhoewel ik niet zo'n enorm geroutineerde bakster ben als de meeste van jullie op deze site(ik kijk m'n ogen uit!! Wat een supertaarten!!),heb ik wel eens eerder gewerkt met bv.marsepein. Ik dacht dus bv aan een biscuittaart met een lekkere vulling, en bovenop marsepein met slagroom en schuddebuikjes?
Maar meer ideeen zijn erg welkom. Ik wil de taart graag een dag vantevoren maken.

Afgelopen vrijdag heb ik de Barbie taart workshop gevolgd en de Barbievorm gekocht,dus ik kan Barbie voor deze gelegenheid misschien ook nog tot Sint omtoveren.hihi!

Ben erg benieuwd naar jullie reacties!
Groetjes,
Nicole

De rest van mijn taarten vind je in:
http://www.mijnalbum.nl/Album=SQ3Q8HOR Veel kijkplezier!!

2

Re: Gevraagd:leuke ideeen voor 5 december taart!

ik heb laatst slagroom met verkruimelde pepernoot els vulling gedaan(mjammie)
En boven op de taart: een mijter,een zak,een roe,een schoen,pietenkopjes,een staf,een schoorsteen poehee wat nog meer???

golf is knikkeren voor rijke mensen die te lui zijn om te bukken

3

Huh? Ik dacht: hier had ik toch op gereageerd en 'em toen verplaatst.. maar je hebt hem 2x gepost :) Nou ja, hier past-ie ook wel.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

Sorry Marianne,

Da's nog even oefenen met de site! Waar had je mijn oproep naartoe verplaatst? Ik zag zelf nl.alleen de 2e poging nog maar staan bij "bakken en Decoreren".
Groetjes,
Nicole

5

Hoi Nicole,

Welkom bij de club! Ook ik ben nog niet heel lang bezig (5 taarten in 1,5 maand :D)
maar misschien heb je toch wat aan mijn advies.

Ik lees hier vaak op het forum dat slagroom niet zo'n goede keuze is om direct op/bij marsepein te doen, omdat slagroom vocht bevat en daarom de marsepein kan doen smelten. Het wordt wel vaak als vulling gebruikt maar dan wordt er een dijkje van botercreme gespoten om smelten te voorkomen. Ik heb zelf overigens een keer gehad dat mijn bovenlaag (bij mij was dat fondant) ging smelten omdat ik dat dijkje niet goed genoeg had gemaakt (denk ik zelf achteraf).

Je kunt botercreme ook heel goed bovenop spuiten, of anders icing. Daar kun je ook een lekker smaakje in doen, bijv. cacao, koffiepoeder of hazelnootpasta (botercreme). En een donker kleurtje past wel bij het thema...:-)

En wat je er op maakt? Tsja, de mogelijkheden zijn eindeloos....Ik zou een leuke sinterklaaskleurplaat zoeken op internet en die (gedeeltelijk) napuzzelen. En letters doen het ook altijd goed!

Succes (en veeeeel plezier met bakken), Jozien.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

6

wat misschien ook wel leuk is, is om kleine cakjes te maken en die te versieren, hoeft de juf ook niet te snijden.

Groetjes,
Miriam

Hoi Miriam,

Via een van de ingezonden ideeen op deze pagina's las ik inderdaad van iemand die een grote bakvorm biscuittaart had gemaakt,lekker gevuld in 2 lagen,daar kleine blokken van gesneden en bekleed met allerlei kleuren marsepein en strikjes,bij wijze van pakjes!

Klinkt heel erg leuk,maar dan heb ik toch 2 vragen; Hoeveel bakmix voor biscuit zou ik nodig hebben voor een 4kanten 12" taartvorm en hoe krijg ik de marsepein glad om de 4kantenhoeken van de taartjes?? Ik heb nl tot nu toe alleen maar marsepein rond verwerkt!

Ik hoop dat iemand me raad kan geven?
Groetjes,
Nicole

8

Nicole den B. schreef:

Sorry Marianne,

Da's nog even oefenen met de site! Waar had je mijn oproep naartoe verplaatst? Ik zag zelf nl.alleen de 2e poging nog maar staan bij "bakken en Decoreren".
Groetjes,
Nicole

Geeft niet hoor :)
Je berichtje stond nog steeds bij "Over de site", maar als je daar dan op klikt, kwam je vanzelf bij "Babbel na het bakken". Als je onderin op de index op "Toon jouw berichten" klikt, zie je ook alles staan.

Over idee

9

We waren samen aan het posten :)

12 inch = ca. 30 cm.
Volgens www.felicitaartjes.nl moet je bij 28x28 cm uitgaan van biscuit van 10 eieren (biscuitmix-hoeveelheden reken je altijd om aan de hand van het aantal eieren).

Marsepein om hoekjes is lastig maar wel te doen, je begint op de hoek en "wrijft" de "kreukels" naar het midden toe weg, maar hoe kleiner, hoe lastiger.... Misschien is het wat om alleen marsepein op de bovenkant te doen en de zijkanten in te smeren met (gekleurde?) botercr

10

Hoi,

Ik zag laatst in de winkel een 'sinterklaastaart' staan en misschien is dat wel een leuk (maar meer een makkelijk) idee. Ze hadden gewoon een ronde taart bekleed met zwarte marsepein en daar het gezicht van Piet van gemaakt. De ogen e.d. van marsepein en de kraag en muts van botercreme gespoten. Je kunt er eventueel natuurlijk nog oren aan boetseren. Succes!

Tsjonge,wat een leuke ideetjes allemaal! Ik heb alleen nog nooit met botercreme gewerkt? Ik zag op de recepten pagina een paar verschillende recepten staan,gewone creme,extra creme.. Welke zou ik in dit geval het beste kunnen gebruiken?
En kan ik dat ook kleuren met kleurstof? Kun je die creme ook spuiten met een spuitzak of is het daarvoor te massief?
Tenslotte (voor nu),stel dat ik uit de 12" taartvorm bv. 25 kleine 4kanten gebakjes snijdt,hoeveel botercreme moet ik dan maken?

Wat een hoop vragen,he? Nu ik eenmaal echt begonnen ben met dit "project" kom ik helemaal op dreef,haha!! Dank jullie wel voor alle tijd en tips!

Groetjes Nicole!

12

Hoi,
Misschien ten overvloede maar ik heb eventueel ook nog een ideetje. Je hebt toch die barbievorm? Nu is het wellicht leuk om met marsepein een soort van zak te maken en deze om de vorm heen te doen. Dan kun je uit de open bovenkant nog wat  'losse' kadootjes er in stoppen.
Ikzelf gebruik meestal de creme extra voor de vulling (met bv mandarijnpartjes er door) en voor de buitenkant gewone botercreme, maar dat is heel persoonlijk.
De hoeveelheid is ook persoonlijk, ik heb hier een man thuis zitten die roept dat de laag botercreme niet dik genoeg kan zijn, persoonlijk houd ik van een dunne laag. Maar meestal heb ik voldoende aan de hoeveelheid van het recept hier op de site. Wat ik overhoud vries ik in.
Groetjes
Ellen

Groetjes Ellen http://www.merlin.mijnalbums.nl
Geen mens zo stil als eentje die van taart geniet!!!Smakelijk