1

Onderwerp: mijn fondant breekt

hallo allemaal.
Ik ben vandaag aan mijn eerste fondant-taart begonnen (althans dat was de bedoeling).
Ik heb het recept, zoals hier op de site beschreven, gemaakt. Het ging ook allemaal goed, totdat ik de fondant uit begon te rollen: hij brak namelijk.
Ik probeerde het een tweede keer en heb ik hem iets dikker gelaten, maar toen ik de taart wilde bekleden, brak hij opnieuw. :s

Wat doe ik fout??? Kan iemand mij tips hierover geven.

En dan nog een tweede vraag: ik heb de fondant uitgerold op een beetje poeder, om vastplakken te voorkomen. Deze keer was de fondant wit, dus dat maakte niet zoveel uit. Maar wat als ik gekleurde fondant gebruik? Hoe kan ik deze het beste uitrollen?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

2

Re: mijn fondant breekt

Eerst maakte ik ook het fondant zelf, en van Wendy weet ik dat ze dat ook deed.
Ik vond het ook altijd moeilijk om het heel te houden, het droogt snel uit. Misschien een beetje extra glycerine er door? Minder poedersuiker? Ik rolde het ook uit op maizena ipv op poedersuiker, misschien dat dat scheelde? Maar zo mooi als gekochte fondant lukte het mij met zelfgemaakte eigenlijk nooit..

Gekleurde fondant kun je ook gewoon op poedersuiker of maizena uitrollen hoor, dat veeg je er later gewoon weer af :)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

Als de tips van Marianne niet helpen, kun je het ook proberen met een tafelzeil. Alle soorten zijn goed, maar een doorzichtige is het handigst.

Dan kun je uitrollen zonder poeder, tilt het zeil in zijn geheel op, legt hem met fondant over je taart en maakt dan het fondant voorzichtig los van je taart....

Groetjes Evelien

4 Laatst bewerkt door manika (19-11-2006 11:07)

Hoi,

Ik ben sinds paar maanden ook begonnen met taarten aan het maken, ik ben nog steeds aan het leren en door te oefenen ontdekje zelf wat slim is of niet. Ik heb paar taarten met fondant bekleed, de 1 x ging het ook mis, de laatste paar keren heb ik op bakpapier uitgerold eerst wel beetje maizena erover gestrooid en daarop de fondant gedaan, je moet vooral voorzichtig en rustig erover heen rollen !!!

Ik heb afgelopen week voor het eerst een taart van Marsepein gemaakt, vanaf nu maak ik alleen nog maar taarten van marsepein want dit uitrollen ging zo makkelijk en het ging ook niet breken zoals bij fondant !!!! Ik denk dat marsepein stugger is dan fondant en het droogt minder snel uit en met marsepein smaakt het eigenlijk ook lekkerder.

Ik heb nu wel veel fondant over maar dit bewaar ik voor fondant glazuur te maken !!!!!!

gROETJES,

Manika

Groetjes, Manika
www.taartenvanmanika.nl

5

Ik gebruik geen zelfgemaakte meer door tijds gebrek maar vind dat op zich wel jammer want die blijft het lekkerst. :)
Als hij breekt dan is ie te droog. Wat ik dan die is de bol fondant even een paar seconden in de magnetron doen en dan een drup water erdoor kneden. Ook belangrijk is, is dat je echt heel erg goed kneed voor het uitrollen om het soepel te krijgen.
Tegenwoordig meng ik mijn fondant en marsepein vaak, werkt en smaakt lekker.
Succes