1 Laatst bewerkt door dutchdecorator (17-11-2006 20:02)

Onderwerp: help met speculaasplank

Hallo allemaal,

het is weer zover de sint is in aantocht en ik wil mijn speculaasplanken weer gaan gebruiken.
Nu heb ik een hele leuke nieuwe bij de bijenkorf vandaan met sint als pop.
maar iki ben vergeten of je zo'n plank nu juist eerst helemaal moet doordrenken met olie of hem juist met water moet laten volzuigen zoals bij het boterschaapje.

wie weet hoe het zit en heeft meteen goede tips om het deeg er weer een beetje fatsoenlijk uit te krijgen.
Ik herinner me van een aantal jkaar geleden(nee ik had ze niet mee naar Amerika gek he) dat dat best tegenviel en dat ik altijd vol goede moed begon en uiteindelijk de uitstekers erbij haalde!

dus wie oh wie is expert met planken????????
alvast bedankt!

Saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

2

Re: help met speculaasplank

Hoi Saskia,

Bij mijn vorm zat toen een papiertje dat je hem voor het eerste gebruik een paar uur in koud water moest leggen geloof ik.

Verder gewoon goed bebloemen (of bestrooien met rijstmeel) voor je het deeg erin duwt. Bij mij mislukt de eerste nog regelmatig, maar hoe meer je hem gebruikt hoe beter het zal gaan.

Wel showen h

Mijn online fotoalbum: http://lonnes.mijnalbums.nl 
Mijn facebook pagina: http://www.facebook.com/BakLonnes

3

Ik heb m'n speculaasplank nooit nagemaakt, niet met olie en niet met water. Alleen flink bestrooien met bloem. Zorg dat je deeg koel blijft zodat het niet te zacht wordt en eventueel de speculaasjes er net zo uit slaan als we hier allemaal met de letter-lineaal doen!
Mijn ervaring was dat de plank de eerste paar keer waardeloos werkte en steeds meer ging meewerken...

Zoek eens op het forum van de bakkerswereld:
Bakkerswereld Forum
Daar vind je ondermeer Cor die er echt alles over weet.

4

Inderdaad net zoals de twee schrijvers boven mij zeg ik ook dat je de plank goed moet bebloemen, maar ik schud/klop het teveel aan bloem er wel uit omdat anders het reliëf wat in de plank gesneden is nauwelijks op de uiteindelijke speculaasjes te zien is.
En inderdaad het deeg goed koud houden helpt zeker, ik verdeel het deeg altijd in stukjes en leg die in de koelkast dan pak ik per keer er een stukje uit waar ik dan mee ga werken om te voorkomen dat de hele deegbal te veel opwarmt.

groetjes,

Pauline

Groetjes, Pauline

5

Ook ik heb de ervaring dat inwateren/inoliën niet nodig is. Zelfs slaan is lang niet altijd nodig, wel vaak leuk om te doen :D maar ik heb een paar vormen (een vrijster met een heel smal middeltje) waarbij het koekje dan vaak doormidden scheurt.

Mijn tip: Wat bloem erin strooien en even het ergste er weer uitvegen met een boterkwastje/penseel (te veel bloem geeft nare vlekken, bij te weinig plakt het).
Voorzichtig een hoekje lospeuteren en dan omkeren op je hand. Meestal komt ie goed los, en anders voorzichtig een beetje 'helpen'.

Succes! Jozien.

Oh, ik ruik in gedachten al die heerlijke lucht van speculaaskruiden. En van de amandeltjes op de achterkant.... hmmmmmmmmmm....

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

6

Weet iemand toevallig waar ik speculaaskruiden kan kopen? Ik kan het nergens vinden, waarschijnlijk zoek ik in de verkeerde winkels...
Alvast bedankt!

Groetjes, Jos

7

Ik koop het altijd gewoon in de supermarkt, bijv AH of Hoogvliet :D. Die ik nu in huis heb is van Silvo (koek- en speculaaskruiden staat er op). Ze hebben van Silvo zo'n display met allemaal van die platte doorzichtige plastic kruidendoosjes, en daar hing ie tussen. Volgens mij heb ik het ook wel eens van Baukje gehad.

Groetjes, Jozien.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

8

O dank je, ik ga gelijk morgen kijken. Ik had ook al in dat rek gekeken bij de Coop, maar ik zag alleen maar peper en kerrie enzo... Morgen maar naar Appie.

Nu ik het toch over Appie heb, ik zag dat ze daar pralin

9

Klinkt wellicht raar, maar de meeste poeliers hebben grote verzamelingen met kruiden en daarbij ook speculaaskruiden!

10

dus als ik het goed begrijp kun je beter een 2e hands plank kopen dan een nieuwe?
hmm maar eens op marktplaats kijken :)

groetjes,
gina

Volgens mij is het dan toch zo dat een gebruikte plank vet is(geworden door het gebruik) en het daardoor beter loslaat.
Ik probeer de nieuwe zonder invetytenm en zal de oude(die al vettig zijn) ook alleen met bloem doen en houd jullie dan op de hoogte.
kan even duren want ik heb besloten de nieuwe in mijn schoen te krijgen dus dat kan zaterdag pas ha ha.

saskia

12

Leuk joh, een speculaasplank in je schoen! Ik denk dat ik de mijne ook maar zet....

Ik heb zelf ook een paar tweedehandse planken van de kringloop, alleen zijn die nooit gebruikt als speculaasplank maar als decoratie (zotezien). Jammer h

Mijn online fotoalbum: http://lonnes.mijnalbums.nl 
Mijn facebook pagina: http://www.facebook.com/BakLonnes

Hoi hoi!
Ik was alweer een maand geleden aan de slag voor het eerst met speculaas poppen. Ik had ze gescoord op marktplaats, twee stuks (volgens de kinderen een prins en een prinses). Als ik ze schoonmaak stinken ze nog naar de sigarette rook, wat minder, blijkbaar hadden ze ze in de keuken hangen als decoratie.

Afijn, na al dit gebabbel, ik vond het wel uitmaken welk recept je neemt. Uiteindelijk heb ik met deze het meeste succes:

175 gram boter
250 gram bruine basterdsuiker

deze samen zachtroeren

350 gram bloem er bij zeven,
2 eetlepels melk
1 theelepel bakpoeder
1snufje zout
15 gram speculaaskruiden.

Dit alles goed kneden en 1 uur in koelkast
speculaasvorm met bloem of aardappelmeel flink bestuiven
150 graden celcius 20 minuten

Nu krijg ik die grote poppen er gemakkelijk uit. Ik kan er twee op een bakvorm leggen en totaal kan ik uit dit recept bijna vier poppen maken.

Ten slot nog een vraagje:
Ik vindt het lastig om de juiste baktijd te krijgen. Op de

14

Ik denk dat een klein kwartiertje op 200 graden een beter resultaat geeft. Anders maak je er inderdaad een zachtere koek van. Dus hogere temperatuur en kortere tijd.

Een uurtje koelen van het deeg lijkt me juist wat kort, maar hoe koeler je deeg hoe steviger dus dat merk je vanzelf.

15

Kan het ook te maken hebben met kiertjes in je plank, als dat het geval is dat je hem dan in het water moet leggen. hout krimt bij droogte en zet uit bij vocht en hout gedrenkt door olie zal minder snel krimpen, vandaar dat oude planken beter werken,
dus ik zal zeggen, veelvuldig gebruiken. ;)

Gr Paloma

Groetjes Lupe Foto's http://lupe.haaralbum.nl/
WINKEL/WORKSHOPS/ZOETERMEERhttp://www.taartencentrum.nl/

jimmy schreef:

Ik denk dat een klein kwartiertje op 200 graden een beter resultaat geeft. Anders maak je er inderdaad een zachtere koek van. Dus hogere temperatuur en kortere tijd.

Een uurtje koelen van het deeg lijkt me juist wat kort, maar hoe koeler je deeg hoe steviger dus dat merk je vanzelf.

Ha Jimmy,
Ik zal het de volgende keer eens proberen...

Nelleke

Jammer dat mijn internet vandaag plat lag want anders had ik geweten dat het wat heter moest nu heb ik 20 min op 150 hetelucht gedaan en bleven ze dus ook iets zacht toen maar weer in de nog vrij warme over geschoven en toen die helemaal afgekoeld was waren ze goed gelukkig.
Saskia

18

lijkt me leuk
je eigen speculaas bakken.
Helaas weet ik niet hoe je dat doet en hoe je aan die "planken"
komt
tweede hands lijkt me geen optie aan de vorige berichten te zien.

cateren is ook gebakjes maken :)

OP dit moment hebben ze bij de bijenkorf(Als ze nog niet zijn uitverkocht) een plankje met een sint en een met een piet niet zo groot dus net leuk voor de kinderen om op te eten.
Saskia

20

Molens (die een winkeltje hebben) verkopen meestal verschillende speculaasplanken!