1

Onderwerp: botercreme

Hoi, ik heb even wat vraagjes. Ik lees hier continu over botercreme. Nu keek ik bij de recepten en dat is dus banketbakkersroom met boter en poedersuiker erdoor begreep ik. Maar waarom kan je niet gewoon banketbakkersroom gebruiken, zoals bijv. van Soezie of een andere mix, zonder verder er iets aan toe te voegen? Dit lijkt mij eigenlijk lekkerder.... Zitten hier nog nadelen aan?
Nog een vraag: kan ik een moscovische taart al bakken en ook vullen (het banketbakkersroom en vruchtjes), en dan de dag erna afmaken en 's avonds opeten. Of kan ik ook het bekleden met marsepein/fondant al een dag van te voren doen? Dat de taart dus kant en klaar iets meer dan een dag staat voordat hij gegeten wordt.. (lijkt me wat lang??) En kan ik de taart dan buiten de koelkast (in een koele kelder) bewaren? Alvast weer bedankt voor de reacties!

2

Re: botercreme

Hoi Margreeth,

Ik ben nog niet vreselijk ervaren maar ik zal toch proberen je wat antwoorden te geven.
Wat betreft de botercreme ligt het eraan waar je het voor gebruikt. Als vulling kan je namelijk prima banketbakkersroom gebruiken. Dat vind ik persoonlijk ook lekkerder dan botercreme.
Maar ik gebruik wel de botercreme voor onder de marsepein. Want met botercreme kan je de taart mooi egaliseren, en ook blijft de marsepein dan goed plakken aan de taart. Want botercreme is een stuk steviger dan banketbakkersroom.
Op zich kan een taart die afgemaakt is met marsepein prima een dag staan. Zeker als hij in 1 avond op gaat. De marsepein zorgt er dan ook nog eens voor dat de cake niet uitdroogd. Mijn ervaring is dat je de taart inderdaad beter op een koele plek kan bewaren dan in de koelkast. Daar gaat gaat de taart nl. erg van glimmen.

Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen. Ik begin ook nog maar net...

3

Het "nadeel" van banketbakkersroom is dat het "natter" is, dus daar kan je fondant van gaan smelten. Dat kun je natuurlijk wel oplossen door een dijkje van botercr

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

4

Ik heb ook een vraagje over de botercreme................ wat kan je doen om het minder zoet te maken?????????? vind het zo heel erg naar suiker smaken (is natuurlijk logisch) maar goed hoe doe je dat om die smaak wat minder te krijgen????????

Groetjes Carolien

5

Een aroma toevoegen zelf vind ik amandel heel lekker...

Kijk gerust eens in mijn taartenalbum
http://www.creabrigitte.mijnalbums.nl

6

Ik heb op het forum weleens gelezen dat je een beetje citroenzuurpoeder of sap kunt toevoegen, dan wordt het wat minder zoet.

Groetjes, Jos

7

En dat gooien jullie dan gewoon tijdens het maken van de botercreme erin??????? Word het dan niet vochtig ofzo?

Groetjes Carolien

8

Je hebt volgens mij maar een klein beetje nodig, van het citroenzuur poeder in elk geval wel, das best heftig spul. Je hebt ook citroenaroma van Dr. Oetker ofzo, gewoon in het schap in de supermarkt, dat ik ook geconcentreerd dus een paar druppels moet voldoende zijn lijkt mij. Dat zijn misschien beter opties dan het citroensap vers of uit zo'n bolletje.

Groetjes, Jos

9 Laatst bewerkt door Margreeth (20-11-2006 11:19)

bedankt voor de tips. Het is gelukt. Wel handig voor de volgende keer om te weten dat ik het ook een dag eerder helemaal af kan maken. Scheelt toch wat stress op de dag zelf. Ik ga denk ik ook banketbakkersroom en botercreme van te voren maken en invriezen, dat scheelt ook weer tijd. Kan wel toch?

oh ja, ik heb de marsepein/fondant gekleurd in de kitchen aid, met de deeghaak. Ging prima en scheelt spierpijn in de handen. Zo leer ik steeds iets erbij...

10

Ik vries ook altijd gewoon mijn restjes in hoor, gaat prima.
Dat is handig, kleuren in de Kitchenaid! Hoeveel deed je erin en op welke stand en hoe lang? Je leest, ook ik heb er wel eens spierpijn van!

Groetjes, Jos

11

ik heb gewoon de hele hoeveelheid voor 1 taart erin gedaan (half marsepein half fondant en de tweede taart heb ik helemaal marsepein gedaan). 
Ik heb vloeibaar kleurstof en dat heb ik er op gevoel door gedaan, hoeveel kleurstof precies weet ik dus niet. Ik heb afwisselend de gewone deeghaak en dat driehoekige ding met 3 gaten gebruikt. Erbij blijven staan en af en toe op hoge snelheid om de bonken "los te slingeren". Gewoon proberen!!