1

Onderwerp: Hulp bij stapeltaart?

Wie kan mij een korte en bondige maar vooral makkelijke instructie geven voor een stapel taart?
Ik wil het graag een keer proberen, maar vind het doodeng.

Hoe begin je? Moet je onder je 2e laag (en eventueel je 3e) een stuk karton of iets dergelijks doen zodat het niet doorzakt? Hoe doe je dat met die stokjes erdoorheen? Ga je eerst je delen bekleden met fondant/marsepein en dan stapelen of ga je pas bekleden als je hebt gestapeld?

Sorry allemaal domme vragen misschien....

Dus wie helpt mij?
Ervaringen, tips, waar moet ik op letten?? Alles is welkom, ik vind elkaar dingen op het forum uitleggen vaak veel prettiger werken dan een (vaak engelse) instructie uit een boek.

Groetjes Chantal

2

Re: Hulp bij stapeltaart?

hi Chantal,

gebruik even de zoekfunctie daar vind je direct de links en al in terug....

katleen

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!

3

Het zoeken met zoekfunctie werkte niet vandaar dat ik het vroeg, en natuurlijk ook voor de tips enzo. Ik zit op mijn werk en de zoekfunctie wilde het maar niet doen! Nu inmiddels wel, heb nu veel gelezen en er is een stuk meer duidelijk alleen heb ik nog wel een paar vragen:

- het laagje karton o.i.d. die jullie op de eerste laag leggen waar je dan de 2e laag op doet; ik lees dat veel mensen dat bekleden met bakpapier tegen het plakken. Maar loop je dan niet het risico dat je bovenste taart bij optillen of vervoeren gaat schuiven en eraf valt? Want als ik het goed begrijp ligt je bovenste taart er eigenlijk los op, zit niet vastgemaakt met iets toch?

- En als je de bovenste taart op hebt en je haalt het kartonnetje eraf is je onderste taart dan niet beschadigd? Hoe voorkom je dat?

- Ik wilde proberen een stuk karton te bekleden met plakplastic, en dat ertussen doen, wie weet of dit giftig is?

Andere ideeen??

Groetjes Chantal

4

Je hebt er nu nog niks aan (en ik heb nog nooit een stapeltaart gemaakt dus ik kan je niet helpen ook....) maar de bedoeling is om straks op de site wat meer howto's te zetten en dan is een stapeltaart ook wel een goed idee.

Ik hoop dat er nog bakqueens snel reageren voor je ;) (en stiekem voor mezelf ook, want ik wil er binnenkort ook eentje maken. Nu kan ik al mijn vragen altijd wel kwijt, maar het is zo fijn na lezen :P)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

5

Dat lijkt me zeker iets! Bedoel je net zoiets als bij het voorbeeld van de barbietaart? Dat zal wel fijn zijn. Het boek dat ik nu heb is van de bieb, en niet zo duidelijk vind ik, en ik kan niet eeuwig het boek blijven verlengen!
Gelukkig heb ik geen haast met het maken van een stapeltaart, maar ik ken mezelf, het kan opeens opkomen: "ik ga nu een stapeltaart maken"...... Wel handig als ik dan weet hoe het precies moet!

Groetjes Chantal

6

Hoi, in plaats van karton heb ik van goedkope placemats rondjes op maat van de taarten gemaakt, twee op elkaar met dubbelzijdig tape (het zekere voor het onzekere, ik houd van stevig) Zijn geschikt voor hergebruik.
Als steunen heb ik pijpjes op maat gemaakt van elektriciteitsbuis, makkelijk op maat te zagen. De taarten bleven stevig staan, zelfs de bruidstaart die helemaal inzakte doordat de marsefond zijkanten gingen schuiven en inzakken. Maar dat kwam door de koude koeling en hete buitentemperatuur!
De taarten beschadigen wel door het stapelen. Zeker van de zomer, toen smolt de marsefond waar ze op elkaar stonden, maar misschien is dat nu minder, ik merk dat mijn taarten veel mooier blijven dan van de zomer. Ik heb veel gehad aan de tips op de volgende site :
http://www.wilton.com/wedding/makecake/ … /index.cfm
succes als je gaat stapelen, ik vind het heel leuk, over twee weken mag ik er weer

Hier even van een Wilton Fan.
Kijk vooral even op de site(hierboven  gelinkt).

Helaas is het moeilijk hier in nederland aan voedsel veilig karton en stokjes te komen.
Maar als je goed zoekt zijn ze er wel voor deuvelstokken kun je ook de houten lolliestokjes nemen als je taart

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!