1

Onderwerp: huisjes?

Ben ook een beetje op zoek geweest naar de gingerbread huisjes maar er schoten mij dadelijk een paar vragen te binnen:
- is er ook een nederlandstalig recept voor gingerbread? is dit gewoon speculaas? of peperkoek? of iets tussenin? uit de ingredienten kan ik echt niet wijs worden..
- snij je de basis vooor het bakken of erna?
- zou het mogelijk zijn om in de huisjes met zuurtjes-vensters (zoals Saskia eens vermeldde) een kaarsje/theelichtje te laten branden zonder dat het huisje in de fik schiet of de taart smelt?
- andere belangrijke dingen vooraleer ik eraan begin?
Sommige van die huisjes zijn zo moooiiiii...

Kristien

2

Re: huisjes?

het enige wat ik weet dat gingerbread een soort speculaas is maar toch met een eigen smaak, nl 'ginger'. ze zijn ook iets taaier en plooien eerst een beetje wanneer je ze wil breken terwijl speculaas direct breekt.

lijkt me wel gezellig met een kaarsje erin.

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

3 Laatst bewerkt door karentje (15-11-2006 09:59)

Volgens mij is gingerbread eerder speulaas of eigenlijk kruidkoek uiteindelijk.
Maar als het meer voor enkel te versieren te doen is kan je gewoon cacao koekjesdeeg maken en dan is het ook donkerbruin.
Uitsnijden voor het bakken;
Die site die ik er eens opgezet had daar stond toch een goeie basis in vond ik .
En een kaarsje dat weet ik niet, er worden wel eens kerstlampjes in verwerkt.

Als de stukken echt groot zijn ze al uitsnijden op bakpapier zodat je ze niet te veel moet hanteren. En ik maak het iets dikker dan een koekje voor de stevigheid.
En de icing niet te veel verdunnen voor het aan elkaar plakken.

Karen

4 Laatst bewerkt door Franky (15-11-2006 22:07)

hoi hoi,

Ik heb het book the essential christmas cookbook ISBN 1-903992-43-5
in engeland gekocht. Nu vond ik hetzelfde book in het nederlands in een "goedkope" boekwinkel en heb het gekocht voor mijn broer. Het heet bijna het zelfde  Kan me alleen de juiste naam niet herinneren.
In dit boek staat het recept en beschrijving van gingerbreadhouse.
Het boek koste nog geen €10

In gingerbread zit alleen gemberpoeder en een beste lading ook! Dus niet zoals met speculaas dat er meerdere kruiden inzitten.
groetjes Francisca

ps het boek heet het complete kerst kook boek!

5

iemand een idee hoe lang van tevoren je zo'n huisje kan maken? zonder dat het keihard en oneetbaar wordt?