1

Onderwerp: eieren gescheiden kloppen?

Hallo,
ik ben nieuw hier op de site en heb het taarten bakken pas net ontdekt.
In een oud boekje zag ik in een recept voor biscuitdeeg dat eierdooiers en eiwit eerst apart geklopt worden en daarna pas samen gevoegd voor je het meel en suiker erbij doet. In het recept van deze site staat dat niet. Heeft iemand ideeen of dit juist wel of niet goed is?
Ik heb een vierkante taartvorm van 26-26. Weet iemand welke hoeveelheden ik dan nodig heb?(suiker,meel en eieren)
groetjes Myrthe

2

Re: eieren gescheiden kloppen?

Er zijn ontzettend veel verschillende recepten. Ik ken er zelfs eentje waarbij amaldelspijs door het beslag verwerkt wordt. Het is enerzijds een kwestie van smaak om te bepalen welk recept je gebruikt en anderzijds van smaak. Het ene recept is makkelijk, de andere lastig, de ene luchtig de andere compact, de ene neutraal en de andere heeft weer een "eigen" smaak, en zo kan ik nog wel meer variaties bedenken.

Zoals jouw recept zegt moet je het splitsen. Een recept wat ik veel gebruik is niet met gesplitste eieren en dan gaat de suiker ook al door de eieren voordat ze gemixt worden.  Een ander recept komt weer "uit een pakje"...  ;)

3

Voor een vorm van 26 cm zou ik uitgaan van 9 eieren en als je dan uit zou gaan van het recept van 'Basis voor taart' op deze site, betekent dat dan 270 gr suiker, 216 gr bloem en 54 gr maizena.
Als ik me niet verreken :+

Verder sluit ik me aan bij Jimmy: zoveel recepten, zoveel mogelijkheden. Probeer er een paar uit en kijk welke je het best bevalt. Of neem biscuitmix uit de webshop, die bevalt sowieso :D

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

4

Hier is een recept van "mij" te vinden:
Klik hier

9 eieren op 26 is ruim, dan zit je echt wel tegen de rand van je bakblik.
Ik gebruik zo uit m'n hoofd ongeveer 6 eieren voor 22cm, 7 voor 24 of 26 cm. Maar dan echt heel lang mixen tot het niet meer hoger wordt en mooi wit en romig is.
Voor een rechthoek van ongeveer 20x30 gebruik ik 8 eieren.

Er zijn zelfs mensen die een ronde 24cm springvorm met 6 eieren vol krijgen.  :)

Vooral geldt, hoe hoger hoe langer bakken (de diameter geldt minder dan de hoogte!).

5

Hallo Myrthe,

Welkom hier! Toen ik nog niet een kant en klare mix gebruikte, deed ik het ook altijd zoals jij beschrijft, dus de eieren splitsen. Ik klopte dan het eigeel met het suiker in een kom die in een bak met warm water stond tot het het heel dik was. De eiwitten klopte ik stijf en daarna alles onder elkaar mengen. Het is wel heel bewerkelijk vond ik, want je hebt al 2 beslagkommen nodig, of je moet je eigeel kom eerst weer heel goed vetvrij maken (deed ik met heet water en azijn) om in diezelfde kom je eiwit goed stijf te kloppen.

Ik werk nu altijd met de mix voor biscuit, dat is inderdaad gewoon heel makkelijk in gebruik, gewoon eieren en water erbij en mixen. Heel gemakkelijk dus en persoonlijk vind ik het een erg lekkere en luchtige taart worden. (maar ik ben wel een beetje bevooroordeeld natuurlijk ;))

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

6

bedankt voor de antwoorden: ik ga aan de slag.!! Vorige week had ik nl veel minder gebruikt en was de taart niet echt hoog en luchtig geworden. Hoop dat het nu met lang mixen beter gaat. Ik heb de mix ook al besteld dus die kan ik ook uitproberen.
Als het reslutaat een beetje leuk wordt zal ik een fotootje plaatsen. Het wordt een taart voor mijn dochter die 3 wordt.

Ik vind het echt erg leuk dat er zoveel taartfanaten zijn.
Myrthe