1

Onderwerp: inzakken totale taart

Tijdens het bakken van mijn biscuittaart rijst hij supermooi een hoog tijdens het bakken. Maar.... al tijdens het bakken (oven dus NIET open geweest) zakt hij richting het einde van de baktijd ineens weer een heel stuk terug. Hij is dan nog steeds ongeveer 2x de hoogte dan voor hij de oven in ging en smaakt heerlijk. Maar ik vind het iedere keer opnieuw zoooo zonde dat hij die enorme hoogte van zo'n 7,5cm niet behoud.
Ik maak mijn biscuit met de mix van Soezie. Moet ik er w

2

Re: inzakken totale taart

Hoi Leontine,

Ik heb hetzelfde probleem met mijn combi magnetron, ook geen proffesioneel ding dus. Ik denk dat het komt omdat ze niet geheel luchtdicht afsluiten, want hoewel die van mij een hete lucht oven is, is het toch van belang dat ze goed afsluiten. De ultieme luchtdicht test (soesjes bakken, dat kijkt echt heel nauw) heeft die van mij dan ok niet doorstaan...
Gelukking krijg ik in mijn nieuwe huis een echte oven, maar ja, daar heb jij even niets aan...

Groetjes, Jos

3

Ik heb ook een oven die niet goed afsluit wat wel kan helpen is de temp opvoeren eerst bv 150C dan 180C en dan word hij eerst gaar en dan pas gaat hij rijzen en bruin worden.mischien dat dit ook bij jullie kan helpen

4

Hoi Leontine,

Ik herken je verhaal, tot vorig jaar had ik ook zo'n klein oventje. Een fatsoenlijk gerezen taart of cake kon ik er niet in maken. Ik heb sterk het vermoeden dat dat inderdaad komt omdat de deur slecht geïsoleerd is, waardoor de temperatuur niet gelijkmatig wordt verdeeld door de hele oven (of bij de deur weer sterk afkoelt, zoiets). Vooral aan de deurkant werden mijn cakes ed. altijd lager.

Ik heb nu een SMEG fornuis met 90cm oven met een goed isolerende ovendeur (hij is ook erg mooi, ben er echt een beetje verliefd op, hihi :D) en nu lukt het me dus w

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

5

Mijn oven krik ik inderdaad qua temperatuur al op. Dat deed ik zelf eigenlijk al voordat ik deze site ooit ontdekt had. En daarmee rijst hij dus van 2,5cm naar 7,5cm!!!!!
Maarja wat ik al zei: zo'n 15 minuten vóór het eind zakt hij ineens terug naar 5cm hoogte (terwijl hij dan toch al 15-20 minuten op 7,5cm heeft gestaan in mijn oventje). Echt heel gek....??? (lange bakduur, want is een grote taart 30x30).
Helaas niemand in de familie met een grote oven. Iedereen heeft 'm de deur uit gedaan. Onze keuken is helaas wat dat betreft ook nog lange niet aan vervanging toe (heb ik pas 6 jaar). Hmmmmm....
Tja en wat zou een uurtje in de oven aan stroom kosten??? Kijk, als ik iemand weet te charteren, dan wil ik die er wel wat voor geven (tenzij ze genoegen nemen met een taartje :) Maar ik heb eventueel iemand op het oog, maar die is aan de lijn :( )

6

Ik heb net op de nuonsite opgezocht wat het verbruik is van een electrische oven, maar daar staat alleen een gemiddeld verbruik per jaar op voor een doorsnee huishouden: 8,77 euro.

Stel dat dat verbruik is gebaseerd op zo'n 1x per week dan komt dat neer op 8,77/52=0,17 euro per keer. Daar kun je met goed fatsoen niet mee aankomen :D

Misschien is ze geïnteresseerd in een taartje van biscuitdeeg, alleen gevuld/besmeerd met jam (en vooruit: bedekt met dun uitgerolde fondant)?
Je kunt ook altijd nog bloemen proberen......;)

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!