1 Laatst bewerkt door michelle (04-11-2006 12:41)

Onderwerp: Dat valt tegen

Net de testtaart gemaakt van 20X20 cm. De cake zelf viel al tegen maar dat komt hopelijk door het recept. Ik vond hem best dik van structuur ookal was hij wel luchtig.

Hij was ongeveer 6 cm dik dus heb de cake door midden gesneden dus 2 stukken van 10X20. Toen heb ik 1 deel door midden gesneden en toen van het andere deel nog een plak gesneden voor erboven op. Ik vond hem inclusief de vulling wel heel hoog worden. En dat snijden ging ook niet echt makkelijk. Schots en scheef. ADVIEZEN OVER DE DIKTE VAN DE TAART ZIJN WELKOM !!! Is het slimmer om hem gewoon met 1 vulling te doen?

Op het onderste deel heb ik toen de slagroom met banketbakkersroom gesmeerd en op de bovenste helft alleen slagroom met stukjes manderijn. Ik merkte dat de taart meteen aan de binnenkant waar de slagroom zat heel vochtig werd. Is dat normaal? Advies hierover hoor ik ook graag. Verder vond ik hem door beide vullingen wel heel zwaar.

De marzepein erover, dat ging op zich goed. Heb de rolfondant geproefd, dat is toch niet onze smaak.

Al in al, het was niet vies maar echt superlekker is anders (of ben ik te veel gewend aan de smaak van de taarten van onze banketbakker?) dus ik hoop echt dat het straks beter gaat anders hebben we geen taart dit jaar.

2

Re: Dat valt tegen

Hoi, als de taart 6 cm dik is kan je hem twee keer doorsnijden, krijg je plakken van 2 cm dik. Als je kapsel goed gaar is kan dat makkelijk. voorzichtig eraf halen op een bord leggen en de vulling op de onderste laag leggen.
Doorsnijden gaat het makkelijkst met een heel groot brood mes, met kartels. Je kunt het ook proberen met bv ijzergaren, dat leg je om de taart heen en trek het dan door de taart heen. Of met een taartzaag.......maar die moet je dan kopen, hebben ze bij de webshop.
Ik houd het bij snijden. Als het niet helemaal recht is is niet erg, als je de stukken op dezelfde manier erop legt en niet recht maakt met de vulling komt het helemaal goed.
Je had dan een taart gekregen van 8 cm hoog, 20x20 dat is een aardige taart hoor.
Ik houd niet zo van slagroom, dus kies voor andere vullingen, bavaroisachtig of botercreme gemengd met het een of ander, bv chocopasta's, jam. Vlaaivullingen met monchou e.d. Iets zoets met iets zuurders, anders vind ik het te zoet worden. En door het vocht in de slagroom wordt de taart inderdaad vochtig en daardoor ook zwaar. Maar taarten worden wel zwaar hoor, sta ik ook iedere keer weer van te kijken!
Ik meng ook de marsepein met fondant, voor de smaak, vind fondant ook niet zo lekker. Maar de kleurtjes zijn vaak wel mooi........
Succes met je volgende taart!

3

Wat viel er tegen aan de taart? Ikzelf kan dus echt geen moskovisch gebak maken (dat werd aan de onderkant best dicht van structuur). Heb daarom de taartmix geprobeerd van de shop en die is super!!

4

Hoi

Ik heb dus die cake zonder boter geprobeerd. Misschien verwachtte ik er ook te veel van hoor, dat kan. De cake was dus vrij dicht en droog van structuur en de vullingen zowel kwa smaak als het daadwerkelijk vullen vielen mij tegen. Vooral dus ook omdat door de slagroom die cake zo vochtig werd, dat had ik dus echt niet verwacht. Ik heb volgens het pak die banketbakkersroom met slagroom gemaakt dat was op zich lekker maar om nou twee plakken daar mee te vullen, nee...daarom dacht ik SLAGROOM en banketbakkersroom en alleen SLAGROOM.

5 Laatst bewerkt door broodjelol (05-11-2006 08:08)

Het is mij nog nooit gelukt om biscuitdeeg lekker luchtig te krijgen zonder een mix. Ik gebruik altijd de mix van soezie, die is heerlijk luchtig, makkelijk en lekker. Is natuurlijk relatief veel duurder dan als je het wel volgens het originele recept voor elkaar krijgt, de mix kost 3,99 voor een kilo. Maar persoonlijk vind ik het dat waard. Voor de vulling kies ik vaak voor de 1e laag met iets roomachtigs zoals botercreme, slagroom, banketbakkersroom, al dan niet met vruchten erin. De 2e laag is meestal jam. Bij een chocotaart doe ik eerst een laagje gesmolten pure chocolade, even in de koelkast en daarna de jam erop. Hmmmmmmm.......

groetjes,
gina

6

Hoi Michelle,

Het is niet gek dat de taart vochtig werd van de slagroom. Om dit te voorkomen kun je volgende keer (als je 't nog 's aandurft?!) eerst de taartdelen besmeren met abrikozengelei. (Dit is gewoon een mengseltje van abrikozenjam en wat water; even verwarmen in een pannetje en dan door een zeefje om de velletjes te verwijderen; dan laten afkoelen. Als het koud is wordt 't wat dikker en kun je ermee smeren.) Dit werkt als een soort isolatie en voorkomt dat de slagroom in je taart trekt. Eigenlijk hetzelfde idee als boter op je brood; dat trekt er zelf niet in maar voorkomt dat je brood soppig wordt van je beleg!

Ik gebruik zelf als vulling altijd een mengsel van banketbakkersroom (uit een pakje, van Baukje; water erbij en klaar!) en dat meng ik met stijfgeklopte slagroom (met wat klopfix erdoor om de stijfheid te bewaren). Zelfs na 2 dagen merk je dan nog niks van een vochtige taart!!

Als ik een chocoladetaart maak vul ik hem met stijfgeklopte slagroom en kersen (gewoon uit zo'n blikje voor vlaaivulling), dan doe ik geen suiker bij de slagroom zodat 't ook niet zo mierzoet wordt! Ook heeeeel lekker!!

(Als je het recept wil voor de chocolade taart hoor ik 't wel; is errug lekker!!)

Overigens ben ik zelf ook niet zo gek op de smaak van marsepein of fondant, maar dat maakt 't juist zo mooi... :-)

7

broodjelol: Ik heb voor het echie de biscuitmix van webshop, dus ga er wel vanuit dat de taart straks wel beter wordt, nu de rest mog. Hahahahha

Poptie: Bedankt voor de tip. Dat zal ik zeker volgende keer doen, is dat effect ook te verkrijgen door gewoon aarbeienjam of moet je echt met gelei werken?

Dat van die bbroom en slagroom wil ik zeker gebruiken dat was lekker. Zou ik voor de andere laag gewoon jam kunnen gebruiken? Past dat kwa smaak of dan toch gewoon slagroom en op de andere jam?

Die chocoladetaart van jou wil ik zeker een keer proeven, misschien met kerst.

Dat probleem heb ik dus ook, ik heb dus nu voor het eerst fondant geproefd en wat er toen door mijn gedachten schoot, kan ik niet eens herhalen en marsepein vind ik toch wel die zelfde richting opgaan maar ja...als je een mooie taart wil. Buiten dat ben ik nog niet op een punt dat ik met bevroren botercreme enzo durf te werken.

Wat doe jij onder de marsepein? Ik wil het liefst de taart zolang mogelijk van te voren maken, mocht het fout gaan dan kan ik nog even snel een taart bestellen en ik heb het dan al druk genoeg dus ben bang dat ik dan tijd te kort kom, ik heb het vermoeden dat je voor zo een eerste taart je tijd moet nemen anders wordt het echt niets. Maar ik heb een tafelmodel koelkast met een mini diepvries dus even invriezen kan niet. Ik denk dat ik het plaatje van marsepein wel al ga snijden want volgens mij gaat daar de meeste tijd inzitten, dat is best wel 3 weken houdbaar toch, mits goed afgesloten? Of kan ik dat beter volgende week doen?

8

Ik dacht dat het ook wel met aardeienjam kon, maar vanwege de kleur kan die soms door de fondant of marsepein heenkomen. En qua smaak is abrikozenjam ook neutraler.

Ik maak de taart altijd 'n paar dagen vantevoren en vries 'm dan in. De dag voordat ik de taart nodig heb, haal ik hem uit de vriezer. Dat snijdt ook makkelijk door, als hij nog 'n beetje bevroren is. Van vullen met de gelei en de bbroom. Ik besmeer hem aan de buitenkant met botercreme; dat werkt heel makkelijk hoor! Gewoon niet al te netjes erop, en dan terug in de koelkast; als de taart weer goed afgekoeld is, kun je met je warme vinger heel makkelijk alle hobbels en bobbels wegwrijven en wordt hij heeeel strak.

Dan 't geheel treug de koelkast in tot de volgende dag, en dan bekleden. Inderdaar kun je 'puzzeldeeltjes' van marsepein al van te voren maken; als je maar zorgt dat 't niet uitdroogt gaat 't best.

(Overigens... ik ben zelf ook niet zo gek op de smaak van marsepein en fondant; die eet ik zelf nooit op, maar ja, 't staat zo leuk... :-)

Het recept voor de chocolade taart zal ik binnenkort 's op 't forum zetten, als ik tijd heb!!

9

Waarom heb je je taart eigenlijk niet gewoon vierkant gehouden?
Ik begrijp dat je een taart van 6cm hoog had en dat je daar nog een halve hoogte opgelegd hebt? Dan wordt-ie inderdaad wel erg hoog.. of snap ik het nou niet goed?

Wat je ook nog zou kunnen doen als je de biscuit toch te droog vindt, is het tremperen met (suiker)siroop. Ik doe dat zelf bijna nooit, maar hij wordt er in ieder geval minder droog van! Maar dat heb je met de mix van de webshop in ieder geval niet nodig ;)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

10

Bedankt poptie, invriezen is dus geen optie, ik denk dat ik er de vrijdag aan begin want ik heb hem die zondag dan nodig.

Marianne, het was eigenlijk de bedoeling om uit die grote 20X20 2 kleinere taarten te maken om eens de verschillende combinatie vullingen en marsepein/fondant te proberen. Het was eigelijk meer voor de smaakcominatie dan voor het effect maar ja, hij was inderdaad erug hoog hahahaha. Ik heb nu inmiddels wel geleerd dat als mijn taart echt 6CM wordt, ik deze makkelijk 2X kan snijden.

Ik hoop dat het straks gaat lukken hahahaha, dat wordt nog wat.