1

Onderwerp: veel te zoet allemaal vraagjes

Hallo allemaal,

Ik ga over een paar weken mijn eerste taart maken. Ik zit nu alleen met het probleem dat de taart waarschijnlijk bedekt zal worden met marzepein of rolfondant, dus de decoaratie zal ook van zoiets gemaakt worden. (Lijkt mij mooier) Nu heb ik wat vraagjes":

Wat kan ik het beste gebruiken voor tussen de taart en om de taart te bedekken voor de marzepein/fondant erover heen gaat?

De creme die de banketbakker tussen zijn taarten stopt dat is toch gewoon slagroom?

Ik heb vanmiddag royal icing en botercreme (van de Wilton site) gemaakt en voor ons was dat veelste zoet en dan ook nog in combinatie met dat marzepein/fondant dat wordt absoluut geen succes.

Als ik nou gewoon slagroom neem in combinatie met iets van klopit ofzo, dan is dat toch ook stevig genoeg om tussen de taart te smeren en erom heen te doen? Zou ik dat ook kunnen kleuren met wat kleurvloeistof? Het moet namelijk een roze taart worden.

Zou ik eventueel op die manier een standaard slagroomtaart kunnen maken en daarop van marzepein/fondant het plaatje maken als legpuzzel zeg maar?
Dan wordt het niet te marzepeinachtig.

Om eerlijk te zijn ken ik de smaak van fondant niet maar in mijn verbeelding is dat net zo zoet als marzepein.

Ik hoop van jullie wat tips en adviezen te krijgen, alvast bedankt.

Michelle

2

Re: veel te zoet allemaal vraagjes

Hai Michelle, Welkom op het forum.
Als eerste wil ik zeggen, als je eenmaal op deze manier gebakken hebt dan kan het je al vlug niet veel meer schelen dat het zoet is. Mooi is dan al heel vlot belangrijker. En wie het te zoet vind laat de fondant of marsepein gewoon op zijn bordje liggen. ;) :)

Wat ook een optie is is om je taart te overgieten met chocolade. Dan neem je witte en die kleur je ook gewoon in iedere kleur die je wilt. En wie houd er nou niet van chocolade?
Slagroom is natuurlijk ook lekker maar daar kan je geen marsepein of fondant op leggen, dan smelt het door de vocht uit de slagroom. De botercreme die je gebruikt hebt is idd een hele zoete. Was ook de eerste die ik probeerde, jak. :S
Nu gebruik ik de creme aubeurre uit de webshop. Die is heerlijk luchtig en daar kun je iedere smaak aan geven die je wilt, door er b.v. pasta aan toe te voegen of een aroma als amandel of b.v. appelstroop. Wat je maar wilt. Hetzelfde geld voor de botercreme extra. Met banketbakkersroom, iets steviger maar ook lekker. (zie recepten links in beeld.
Slagroom kan natuurlijk wel als vulling in je taart. Dan wel een dijkje spuiten van botercreme om lekken tegen te gaan. En de taart moet dan wel in de koelkast. Wel handig om de slagroom te verstevigen met gelatine. Ook lekker, zwitserse room, is slagroom met banketbakkers room. Als je kiest voor een zoete buitenkant zoals marsepein, dan kun je ook kiezen voor een binnenkant die iets hartiger is, b.v. mascarpone.
Bovenin staat een zoekfunctie. Tik daar maar eens wat woorden in en je zal zien dat er heel veel info op je af komt. :)

Ik hoop dat je hier wat mee kan, succes met je eerste taart. En we zien hem hier natuurlijk graag terug in de showoff. :)

3

Hoi Michelle,
ook van mij welkom op dit forum! Hartstikke leuk dat je ook gaat beginnen met het taarten maken! Ja veel vragen h

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

4

Dank jullie wel voor de tips, daar kan ik zeker wat mee.
Heb helaas gisteren mijn goede Wilton spuitzak gescheurd dus moet maar even op jacht naar een nieuwe.

Ik heb net even snel nog een keer die botercreme gemaakt maar dan met minder suiker, hij was wel lekkerder maar smaakte nu weer iets te boterig...al doende leert men toch?!

Ik heb ook net dat slagroom met gelatine geprobeerd maar dat was 1 groot drama, ik had dus nog nooit gelatine gebruikt maar volgens mij deed ik het al fout bij het gelatine krijgen hahahaha, ik snap er niets van. Het blaadje in koud water en dan uitknijpen en dan het blaadje zonder dat koude water verwarmen?

In iedergeval de gelatine kon ik letterlijk uit de slagroom vissen dat was 1 grote klont (had ik ergens eerder op het forum ook al gelezen) en de slagroom zelf was
niet romig maar een beetje met kleine kontjes zeg maar, kwam dat misschien omdat ik er roze vloeistof door heen heb gedaan?

hahahahaha, ben ik even blij dat ik nog een paar weken heb hahahahah

Michelle

5

hai, ikzelf gebruik tegenwoordig standaard citroenzuur, geen sap! die ik door de vulling gooi. dit koop je in een goede drogisterij. Je doet er, wel even proeven hoor, ongeveer een theelepel van bij je vulling. Ook lemon custurd van ah doet het prima als bedekking ipv botercreme . succes.

Mijn taarten zijn te zien op:
http://www.taartenkotje.mijnalbums.nl

6

michelle bij mij mislukt het ook altijd, maar blijkbaar moet je enorm goed roeren/kloppen als je de gelatine erbij giet of je krijgt idd klonters.

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

7

Hallo Michelle,

ik gebruik in mijne taarten gewoon slagroom geklopt met versteviger (klopfix). Ik bedekt het ook met fondant of marcipein en het gaat prima. Het smelt niet. Ik hou ook niet van hele zoete taarten. Ik maak ook een puding-boter cream en die is erg lekker en luchtig en je kan hem zoet maken naar je wens.

Groetjes en veel succses Magda.

8 Laatst bewerkt door michelle (01-11-2006 00:41)

Dankjewel, ik denk dat ik toch in het midden slagroom doe, misschien dat ik van het weekend nog dat recept met banketbakkersroom ga proberen. (tegen de tijd dat we voor het echie gaan bakken kunnen de kinderen het woord taart niet meer horen) En voor de rest zal hij denk ik vooral van marzepein worden, het is toch het makkelijkste denk ik. Al die mooie dingen komen later wel. Ik ben zo stom geweest om toch wat mensen uit te nodigen voor het feestje dus hij moet gewoon goed zijn. Hahahahahaha

Nog 1 vraagje ik kan een bakblik van 20X20 lenen van iemand, er komen hopelijk ongeveer 12-15 mensen, dat is dan niet genoeg toch??? Ik zat te denken toch maar een klein vierkant taartje erboven op maar dat vind ik wel erg gewaagd. Maar mocht ik dat toch doen, ik lees overal dat je dan de grootste onderste taart eerst moet snijden??? Waarom?

Trouwens, dit kost wel handen vol geld zeg hahahahha, zeker omdat ik niets in huis heb, ik heb iedereen al gezegd dat de eerste 3 taarten die we eigenlijk zouden bestellen, nu gemaakt worden thuis om de kosten eruit te halen ookal zijn ze super vies hahaahhaaha. Tuurlijk de ingredienten kun je lang bewaren maar dat valt nog best tegen.

9

angel36 schreef:

hai, ikzelf gebruik tegenwoordig standaard citroenzuur, geen sap! die ik door de vulling gooi. dit koop je in een goede drogisterij. Je doet er, wel even proeven hoor, ongeveer een theelepel van bij je vulling. Ook lemon custurd van ah doet het prima als bedekking ipv botercreme . succes.

Ik zal dat eens proberen maar ik denk dat ik bij het bereiden van de gelatine al de fout in ben gegaan dus ik ga het van het weekend maar weer proberen.

10

michelle schreef:

Dankjewel, ik denk dat ik toch in het midden slagroom doe, misschien dat ik van het weekend nog dat recept met banketbakkersroom ga proberen. (tegen de tijd dat we voor het echie gaan bakken kunnen de kinderen het woord taart niet meer horen) En voor de rest zal hij denk ik vooral van marzepein worden, het is toch het makkelijkste denk ik. Al die mooie dingen komen later wel. Ik ben zo stom geweest om toch wat mensen uit te nodigen voor het feestje dus hij moet gewoon goed zijn. Hahahahahaha

Nog 1 vraagje ik kan een bakblik van 20X20 lenen van iemand, er komen hopelijk ongeveer 12-15 mensen, dat is dan niet genoeg toch??? Ik zat te denken toch maar een klein vierkant taartje erboven op maar dat vind ik wel erg gewaagd. Maar mocht ik dat toch doen, ik lees overal dat je dan de grootste onderste taart eerst moet snijden??? Waarom?

Trouwens, dit kost wel handen vol geld zeg hahahahha, zeker omdat ik niets in huis heb, ik heb iedereen al gezegd dat de eerste 3 taarten die we eigenlijk zouden bestellen, nu gemaakt worden thuis om de kosten eruit te halen ookal zijn ze super vies hahaahhaaha. Tuurlijk de ingredienten kun je lang bewaren maar dat valt nog best tegen.

Uit een taart van 20x20 haal ik 9 grote of 12 kleinere (nog steeds groot genoeg ;)) stukjes uit. Dus als je zeker weet dat er meer dan 12 mensen komen, zou ik er inderdaad wat bij maken. Over het snijden weet ik niet, ik heb nog nooit een stapeltaart gemaakt ;)

Toch weet ik niet of je h

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

11

Hallo Michelle,

eerst snijd je de bovenste taart. Je kan ook grotere vierkant bakken en die tot kleinere maat bijsnijden.

Sterkte.