1

Onderwerp: fondant puzzelen

Afgelopen zaterdag voor het eerst een taart gedecoreerd en nu al wil een ouder van de school van mijn dochter graag over 2 weken een taart met het thema CARS gepuzzeld hebben.
Dus met de overgebleven groene fondant maar eens wat gaan proberen vanavond, want tja voor mezelf iets maken is 1, maar voor een ander dan wordt het toch een ander verhaal.... perfectionistisch als ik ben... Nou moet ik zeggen dat me het snijden nog wel een beetje tegen viel. Het rekt natuurlijk tijdens het snijden soms ineens uit, lastig lastig.
Zijn er hier mensen die tips hebben om het mooi te doen zo'n puzzeltaart??? Wie wil me op weg helpen.

Zoals ik al zei heb ik (in een uurtje tijd) snel even een proefje gemaakt (voor de eigen gemoedsrust en ook snel omdat ik een vergadering had erna) met restjes groene fondant. Veel details zitten er nog niet in, want het plaatje was nog niet uitvergroot. En dit is daarvan het resultaat:

http://www.mijnalbum.nl/Foto=AECDSQH4

Aanvullende tips en opmerkingen hoor ik heel graag!!! ( hoe doe je dat bijvoorbeeld met kleine details enzo...?)

Leontine

2

Re: fondant puzzelen

Hoi.
Fondant heeft idd de vervelende eigenschap dat het nogal rekt. Wat ik doe: de basis van het plaatje snij ik uit op bakpapier (en met de basis bedoel ik dan de hele omtrek: zoals bij jouw auto: ik denk dat je nu het venster en de auto apart gesneden hebt maar ik zou dus alles eerst in paars doen en dan het raam erop leggen, zodat je maar 1 onderkant hebt :-) klinkt dit een beetje logisch?); en ik laat het daar ook liggen om rekken te vermijden. De kleinere onderdelen leg ik er dan bij op. Daarna gaat het met bakpapier en alles in een doosje de diepvries in. Dan wordt het wat hard, en makkelijker op de taart te leggen. Dus de dag van het versieren doe ik het gewoon rechtstreeks van de diepvries op de taart, na een halve minuut is het weer slap en rekbaar maar dan ligt het er al mooi op.
Ik denk dat alles ook een beetje afhangt van de soort fondant die je hebt. Ik heb gisteren nl geprobeerd fondant te mengen met marshmellowfondant (recept vind je hier op het forum) en dat mengsel was iets minder rekbaar en makkelijker te snijden.