1

Onderwerp: Elmo-taart, hoe kan ik de 'vacht' maken?

Ik wil binnenkort een Elmo taart voor de verjaardag van mijn zoontje maken, maar ben nog erg onervaren. Wat raden jullie aan voor de vacht van Elmo? ik wil het graag met en spuitzak aanbrengen, zodat het er ook 'harig' uiziet.
Ik dacht zelf aan icing, maar ik las ook ergens iets over botercreme. Gaat deze niet zweten op de fondant of marsepein?  En is dit net zo goed te kleuren als icing?

Tips zijn welkom!!!

Groetjes Simone

Kijk gerust in mijn album!
http://www.mijnalbum.nl/Album=CSXEISWI

2

Re: Elmo-taart, hoe kan ik de 'vacht' maken?

Ik heb vrij recent een Elmo-taart gemaakt, je kan em misschien nog wel vinden in de Show Off, onder 'Eerste echte taart na workshop Wendy' als ik heb me nog goed herinner. Ik heb Elmo van marsepein gemaakt en toen met behulp van een sateprikker de haartjes gemaakt. Kijk maar eens bij dat topic, daar heb ik een wat uitgebreidere uitleg geplaatst.

3

Hoi Roos,

Dank je voor je tip. Maar ik durf mij nog niet te wagen aan het freubelen met marsepein. (kon als kind al niet kleien, dus moet eerst maar eens goed gaan oefenen). Daarom wil ik graag het gezicht van elmo op de taart maken. Mond, ogen en neus erop van marsepein. Maar dan de vacht nog... mmm Misshien dat je nog wat andere ideeen hebt?
Ik heb hier  op het forum een koekiemonster taart of cakejes gezien dat erg lijkt op wat ik wil...

Groetjes Simone

4 Laatst bewerkt door dutchdecorator (14-10-2006 19:54)

Hoi Siemone,

IK heb idd een koekie monster in mijn assortiment (zie de website onder verjaardags taarten)
Botercreme is goed te kleuren vooral oranje moet goed gaan.
Als je met een ster puntje (ik gebruik wilton 16 ,18 of 21 afhankelijk van hoe dik het "haar"moet worden))uitgetrokken sterretjes vlak naast elkaar spuit krijg je het harige effect je moet van binnen naar buiten werken dan heb je de minste kans dat je met je hand iets kapot maakt.
geeft wel eerst de omtrek aan op je taart zodat je de plek van neus en ogen goed weet.
Als de mond open moet maak die dan eerst en spuit de sterretjes er later omheen.

je beweegt dus tijdens het knijpen de spuitzak iets omhoog dan stop je en trekt hem verder omhoog.

Veel succes en heb je vragen mail gerust!

Saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

5

Hoi Saskia,

Dit is inderdaad wat ik bedoel! Geweldig!!! Het duurt nog even voordat ik officieel voor 't 'echie' moet, dus ik ga voor die tijd maar vast wat oefenen. Als ik vragen heb, dan weet ik je nu te vinden. Super bedankt!

Groetjes Simone

6

Als je toch eerst aan het uitproberen gaat dan zou je ook nog de icing erop kunnen spatelen en dan met een sate prikker uit de vacht piekjes kunnen trekken. Heb ik bij mijn koekiemonster gedaan want ik vond spuiten iets te netjes voor de vacht van een monster. Dan wel vrij stijve icing gebruiken hoor. Of dat ook werkt met botercreme weet ik niet, dat zou je ook nog kunnen uitproberen. Succes. :) En showen h

Hoi Simone,

Ja Wendy's manier kan ook met botercreme alleen moet je het dan iets anders doen.
Het voorbeeld van die methode zie je op mijn spinnen cakejes.
Je meert eerst een laagje botercreme in de goede kleur op de goede plek dan doe je een kluitje botercreme aan je spatel en dept daarmee op de botercreme die er al zat.(korte vrij snelle beweging)
Doe het niet met een kale spatel want dan trek je de botercreme van je taart.
dit lijkt mij ook wel leuk voor elmo.

Succes met de tests!

Saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!