1

Onderwerp: Kant en klaar glazuur, zelfde als marsepein?

Hallo,
Ik heb net een boek gekregen van Joanna Farrow- Feestelijke taarten. Daarin wordt bij veel taarten gesproken over kant-en-klaar glazuur. Op de foto ziet het er echt uit als marsepein of fondant. Er staat ook bij dat het glazuur te koop is bij speciaal zaken in verpakkingen van 250 gram, en 1 kilo. Het lijkt mij dat ze het hier over marsepein heeft of fondant of heb ik het mis?
Heeft iemand dit boek? Kan iemand mij vertellen of kant en klaar glazuur gewoon een andere naam is voor marsepein of fondant?
Het boek is trouwens prachtig. Ik moet nog flink wat oefenen om die taarten te kunnen maken, maar het is een mooi doel toch?

Groetjes Chantal

2

Re: Kant en klaar glazuur, zelfde als marsepein?

In dit geval wordt fondant bedoeld. Fondant is overigens iets anders dan marsepein. Simpel gezegd is fondant voornamelijk poedersuiker en marsepein poedersuiker met gemalen amandelen. Wat betreft de "werk" verschillen: fondant wordt hard, vooral als je het niet afgedekt bewaart, marsepein blijft iets zachter. Marsepein is ook iets geliger, is bij sommige kleuren dus wat moeilijker (blauw bijv. wordt eerst zeegroen...), fondant is in eerste instantie wit. En zoveel mensen, zoveel meningen: de 1 werkt het liefst met fondant, de ander met marsepein en dan heb je ook diegenen die beide door elkaar doen... Zowel marsepein als kant en klaar fondant zijn hier bij de webshop te bestellen of kijk eens hiernaast bij de recepten voor fondant.

Boek is trouwens best leuk, staat een hele mooie kersttaart in (die met die waxinelichtjes...) Ben al aan het oefenen om die mandarijnen netjes uit te lepelen ;)

Groeten, Eline

3

Hoi Eline,
Aha, dan weet ik dat ook weer! Bedankt. Denk je dat marsepein dan ook gebruikt kan worden? Ik ben namelijk een beginnenling en heb van het weekend mijn eerste 2 taarten gemaakt met rolfondant van de webshop. Heb echt ruzie gehad met het fondant, het werd droog langs de randen en scheurde steeds. Uiteindelijk bij het op de taart doen scheurde het ook waardoor ik scheuren en gaten moest opvullen, is dus een patchwork taart geworden! Ik las hier her en der dat de meeste liever marsepein gebruiken. Dus zou dat ook kunnen bij die taarten?

Die taart met mandarijnen is inderdaad geweldig, maar zou de taart niet smelten als je de waxinelichtjes aandoet? Plaats je een foto als je hem hebt gemaakt?

Groetjes Chantal

4

ik heb het boek ook en het gaat idd over fondant, maar marsepein kan even goed.
wat ik soms doe is marsepein mengen met fondant, dan krijg je marsefond en is veel
gemakkelijker om mee te werken.

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

5

Helemaal mee eens!

6

Marsefond werkt inderdaad veel prettiger en ik vind het ook lekkerder smaken dan alleen fondant!

7

Nog even een snel tipje.
Om die barstjes aan de rand van je taart te voorkomen bij het bekleden met fondant moet je je fondant echt een tijdje goed doorkneden van te voren. Doe ik nu ook en dat scheelt echt heel veel. :)