1

Onderwerp: moskovische problemen.....

Ik dus gister heel dapper gestart met het maken van Moskovisch beslag.....

Alles ging goed, het eierdooier mengsel echt 10 minuten op de hoogste stand gemixt, koude boter snel met 2 messen versneden, en de eiwitten tot schuim geklopt, het kon gewoon niet stijfer!! Maar toen.....

Stond in mijn kookboek dat ik het bloem-meel-eierdooier mengesel op de eiwitten moest doen en in een paar slagen moest mengen en als ik het te lang spatelde de eiwitten hun luchtige structuur zouden verliezen.
Ikkreeg het dus niet goed gemengd binnen een paar slagen!! Daardoor had ik op sommige plekken alleen maar deeg en op andere plekken alleen maar eiwit (snappen jullie hem nog?) Na het bakken was hij ook amper gerezen? Wat doe ik verkeerd? Had ik beter de eiwitten door het deeg mengsel kunnen spatelen in plaats van andersom?

E

2 Laatst bewerkt door Antoinette (06-10-2006 12:10)

Re: moskovische problemen.....

Hoi,
Als ik dit soort deeg gebruik doe ik altijd bij het deeg een beetje eiwit en dit goed door scheppen en als dit goed vermengt is, de rest van het eiwit er door spatelen met grote ronde bewegingen zodat er zoveel mogelijk lucht in blijft zitten en dan rijst hij de pan uit in de oven. Mischien heb je er wat aan. De mixen uit de webshop vind ik super werken.
Groetjes en bak ze, Antoinette

Pluk de dag!

3

Ik vind het zelfmaak ook vreselijk lastig hoor..maar probeer het inderdaad zoals Antoinette schrijft..
Tja verder ga ik gewoon voor de webshopmixen, die mislukken bij mij echt helemaal nooit! :D

Ondanks het jaren van bakken nog veel te leren ;)

4

Ik maak het eigenlijk (nog) altijd zelf, maar dan met een veel lichter recept want ik zie dat je het over boter hebt en dat vind ik nogal zwaar.
Een recept voor een luchtig kapsel (zoals dat heet) staat onderaan dit hoofdstuk:
Hoe voorkom... Als je daarop klikt moet je even onderaan kijken.
Succes!

5

Hartelijk dank voor jullie tips !!

Ik ga de moed niet opgeven en ga het de volgende keer idd andersom proberen, dus: Eiwit bij deeg spatelen (gisteren deed ik het dus andersom) of die tip van jou Jimmy.

Ik zal het laten weten of het op die manier lukt !!

PS> Op mijn werk lachten ze mij uit dat ik niet eens taart kon bakken (ze weten wel beter want ik tracteer regelmatig op taart), tot dat ze hoorden dat het over moskovisch deeg ging. Toen kreeg ik ineens heel begrijpend te horen: dat lukt ons idd ook niet....

6

Ik heb nu de biscuitmix van de webshop gebruikt en....geen problemen dit keer. Kan dus met een gerust hart beginnen aan de verjaardagstaart van mijn dochter

7

Dan gaat het zeker lukken! Ik had hetzelfde probleem (na het bakken op sommige plaatsen erg hard) en met de mix van de shop wordt het superlekker! Succes met de taart voor je dochter! Wat ben je van plan te gaan maken?

8

Mijn dochtertje is gek van prinsessen-dingen. Voor haar verjaardag vraagt ze dan ook prinsessen-spullen (hier verstaat ze alles onder van knikkers tot kroontjes hahaha). Ze zag op deze site zo'n prinsessentaart, nou die wilde zij ook voor haar verjaardag !!
Nou vind ik het leuk om taarten te bakken, maar verder dan een appel- of kwarktaart kwam ik eigenlijk nooit.....
Van het weekend dus eerst maar eens gekeken of het mij lukte een gewone taart te bakken en te bekleden met marsepein...Nou dat lukte, taart gevuld met abrikozen-vulling en botercreme. Vervolgens taart met blauwe en oranje marsepein bekleed, bloemetjes gemaakt van marsepein, zilverkleurige balletjes en icing gebruikt. En is nog hardstikke goed gelukt ook!! Kreeg ook best veel complimenten!! Ik ben aan het kijken of ik een foto kan plaatsen, hoe dat moet dat moet ik nog uitvogelen......

Maar komende week ga ik mij dus aan een prinsessentaart wagen !! Of dat ook lukt zal ik laten weten......