1

Onderwerp: Voor het eerst een taart maken, tips gevraagd!

Hallo,
Ik ben nieuw hier. Ik heb nog nooit een "echte" taart gemaakt. Kan aardig cakes, appeltaarten e.d maken maar een mooie taart met vulling en versieringen is helemaal nieuw voor me. Mijn man wordt zondag 30 jaar en ik heb het in mijn hoofd gehaald om zelf een mooie taart voor hem te bakken. Hij is gek op duiken en alles wat met de zee en vissen te maken heeft. De taart wordt dus versiert met tropische visjes. Ik hoop dat jullie mij wat tips kunnen geven, jullie zijn tenslotte allemaal eens "een groentje" geweest dus jullie weten vast waar ik de mist mee in kan gaan, en waar ik op moet letten. Ik heb geen boeken ofzo, ik ben gewoon enthousiast geworden bij het zien van deze (en andere) site. Ik heb de bescuit mix van soezie, en uit de webshop de mix voor botercreme. Ik heb een pot met kersenvulling en ook van de webshop heb ik rolfondant in baby blue, Ik heb geen gereedschap of uitstekers of iets dergelijks. Nu ik hier kijk zie ik steeds meer dingen die ik wil gaan proberen, maar eerst maar eens mijn eerste taart maken, daarna zie ik wel verder.
Dit zijn de dingen die ik me afvraag:

-Hoelang van te voren moet ik de taart maken, ik las ergens dat je een taart met marsepein erover heen of fondant niet in de koelkast moet zetten (heb ik ook niet zoveel ruimte voor met zo'n verjaardag...) Kan ik beter pas zondag ochtend beginnen of kom ik dan in tijdnood??
- Kan ik de taart ipv de koelkast ook in de koele schuur neerzetten?
- Moet ik de botercreme nog een lekker smaakje geven of is de smaak al lekker genoeg?

Ik denk nu wel even: "waar ben ik aan begonnen", voel me zo'n onervaren kluns....

Alle tips zijn welkom!

Alvast bedankt,

Groetjes CHantal

2

Re: Voor het eerst een taart maken, tips gevraagd!

Hoi Chantal

Als eerste: welkom hier op dit forum.

Veel van de door jou gestelde vragen zijn al eerder gesteld, je zou even kunnen zoeken met behulp van de zoekfunctie. Ik zal even globaal door je verhaal heen fietsen.

Het handigste is om de taart eerst te bakken, dat mag een paar dagen voor je hem gaat gebruiken. Hij kan nl. in de vriezer na het bakken, maar je kunt hem ook prima in folie of plastic tas (zo'n dunne is handig, die je bijv. bij action, kruidvat en op de markt krijgt) bewaren. Bak hem in ieder geval 1 dag voor je hem gaat aansnijden. De dag dat je hem dus doormidden snijdt en gaat vullen, kun je hem ook het beste bekleden met de marsepein of fondant. Als je hem zondag nodig hebt, zou ik dat dus zaterdag doen. Je kunt hem dan prima bewaren in een wat koelere ruimte. Nu het buiten al koeler wordt, kan dat prima in een bijkeuken of misschien heb je wel een slaapkamer waar het raam open blijft en het dus koel is. Een kelder is natuurlijk helemaal ideaal. Pas met een schuur op voor teveel nattigheid als het buiten van dit weer is.

De versieringen kun je ook vooraf al maken, hou wel in de gaten hoe groot je taart is. Knip evt. een stuk (bak) papier uit ter grootte van je taart die je gaat versieren met je vissen om te kijken of het leuk is. De gemaakte figuurtjes kun je bewaren in wat huishoudfolie (voorzichtig) op een plank of in een bakje als het past, met dekseltje dus.

Heel veel succes.

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat