1

Onderwerp: ijzerdraad in taart?

Hallo,

Ik wil voor de 40e verjaardag van mijn man een taart maken waaruit sterretjes 'springen'. Ik heb wel eens een foto gezien van zoiets, maar wie weet wat voor ijzerdraad je daar voor moet gebruiken en steek je dat zo in de taart, of moet er iets omheen? Ik ben ook een beetje bang dat zo'n ijzerdraadje op zij zakt door het gewicht van de fondant aan het uiteinde; zich als het ware een beetje door de taart heen snijdt.
Wie heeft een goede tip.

Gr. Ingrid

2 Laatst bewerkt door maaike (02-10-2006 13:18)

Re: ijzerdraad in taart?

wat ik wel eens gedaan heb is: Ik heb zo'n plasic buisje gehaald bij de bloemenzaak waar zij gesneden orchideen in zetten. die hebben en rubberendopje met een gaatje waar de steel in gaat. Heb ik in het midden van mijn taart gestoken (Wat boven de taart uitkwam bekleed met fondant) en in het gaatje van het rubberendopje de ijzerdraadjes gestoken. Ik had sterretjes gemaakt van floverpaste en die aan het einde van het ijzerdraad gedaan. Maar je kunt ook kralen gebruiken of pareltjes.

Het ijzerdraad had ik gewoon gekocht in een hobbyzaak.

De Zoete Keuken, liefde voor het vak, passie voor de taart!
www.dezoetekeuken.nl https://www.facebook.com/DeZoeteKeuken

Precies Maaike!

Wilton verkoopt de flower spikes, dat zijn dus die hele kleine plastic "vaasjes"die voor orchideeen en soms ook in bruidsboeketten worden gebruikt daar gaat een prop fondant in voor de stevigheid en daarna de ijzerdraadjes en in de jaarboeken gebruiken ze dan altijd bloemisten draad dat omwikkeld wordt met gekleurd tape.
Maaike had zelf al het ei van columbus uitgevonden goed!
veel succes met deze truck moet het helemaal gaan lukken en het staat altijd zo leuk!

ben heel benieuwd naar de foto's.

saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

4

Ik had ze gewoon los in mijn taart staan, maar bedenk nu dat je ook een pvc-buisje kunt gebruiken met een prop fondant zoals Saskia beschrijft, want die kun je heel makkelijk op de juiste hoogte afzagen!

Groetjes Evelien

5

Ik had de ijzerdraadjes eerst met plakband aan elkaar vast geplakt en er toen doorzichtige huishoudfolie omheen gewikkeld precies tot de hoogte van de taart. Stond als een huis :)
Groetjes, Annette

Groetjes, Annette
Al mijn foto's zijn te zien op http://www.felicitaartjes-annette.mijnalbum.nl/

6

Ik heb volgende maand ook iets met ijzerdraadjes en ik had bedacht om rietjes op de juiste hoogte af te knippen en in de taart te steken. Dan vol spuiten met icing en de ijzerdraadjes erin, dacht dan hard dat uit en zit het vast. Zou het werken?

7

nou, bedankt voor de tips, er zitten wel een paar bruikbare tussen.
Ik denk dat ik ga voor het rietje met icing van Wendy.
jullie zien het resultaat we na de 14e oktober.

Groetjes Ingrid

8

Ha Wendy had even tijd dus wilde je even mijn ervaring laten weten van rietjes met icing.

De icing droogt nauwelijks. bij mij was het na 4 dagen nog niet droog, echt nog vloeibaar.Ik dacht zo mooie regelmatige steunstokjes te kunnen maken :)

Met misschien als je er ieder meebegint lukt het wel?

Ik heb wel een ander idee voor je.

Oasis, je rietje vliegt erdoor heen en is gelijk gevuld.
Heb ik al eens gedaan maar niet voor ijzerdraad en taart.

Hoop dat je er iets mee kan

groetjes,Eugenie

cateren is ook gebakjes maken :)

9

Is oasis niet gifitg? (Geen idee hoor, maar ik zou het controleren voordat je het in je taart stopt...) En kan het niet alleen een rietje met zo'n bolletje fondant of marsepein er in gedrukt. Of gewoon je rietje in de taart steken, dan zit de taart zelf er in.... :)

Maar gewoon de ijzerdraad afwassen en dan hoppa in de taart gaat ook hoor! Je moet je versierinkje wel heel erg groot maken wil hij dan wegzakken. Ik heb die oud-en-nieuw taart van vorig jaar ook gewoon zo er in gestoken en daarna nog in de auto gehad en toen de kroeg in en daarvandaan ook weer naar het huis van mijn schoonouders en alles bleef toen prima staan. Ik had ze toen niet allemaal in