1

Onderwerp: 13 jarige?

Owjee, over anderhalve week wordt onze dochter (jeweetwel die van de parkietentaart en de korfbaltaart) 13 jaar.  Maar wat voor soort taart (taarten) maak je nou voor zo'n dametje d'r verjaardag???

2

Re: 13 jarige?

je kijkt gewoon naar haar leefwereld, wat ziet ze graag op tv? welke figuren staan er op haar boeketas/pennezak? evt welk speelgoed is haar favoriet, of houdt ze al meer van jongens/make-up/mode...

zo ga je zeker iets vinden!

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

3

een delvaux tasje?  hihi

een korfbal?

een "cole" barbiepop?

een paardemolen voor de grap?

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!

4

een make up tasje, mobieltje, een computer of laptop enz

groetjes Francisca

5

Ja een computer...daar zat ik ook net aan te denken...of een emoticon (smiley)
Iets met een hobby misschien ? Of een stereotoren ...of iets met een huisdier als ze dat heeft.

6

Waarom vraag je het aan ons en niet aan haar??? Is dit niet juist een leeftijd waarop ze zelf wat meer te vertellen willen hebben? Mag ze zelf een feestje geven? Moet de taart daar bij passen?

Groetjes Evelien

7

Waarom vraag je het aan ons en niet aan haar?? Of vraag het aan haar vriendin(nen) die weten vast en zeker wat ze heel erg leuk zal vinden!!

Groetjes Evelien

8

Haha, dit geloof je niet... Ik heb het haar vandeweek gevraagd en wat serieuze en niet-serieuze voorbeelden genoemd. En waar ze meteen op reageerde uit alle voorbeelden was een Winnie de Poeh taart!  :)
Ja, nu denken een aantal van jullie natuurlijk "leuk, goed idee" maar het wintertaartenevenement is pas in november en de verjaardag is 2 oktober al! Dus waar haal ik nu de kennis vandaan om ofwel van die leuke poppetjes te boetseren ofwel te puzzelen???  :(

Om mee te beginnen, wat is makkelijker: puzzelen of kleien?
Dan, marsepein of fondant (welke waarvoor)?
Maak ik eerst allemaal kleine stukjes in diverse kleuren of maak ik die pas op het moment dat ik een kleur ook werkelijk ga gebruiken? (heb alleen witte marsepein en kan alleen zelf fondant maken, kleurstoffen heb ik in overvloed)

En een gekke vraag, Winnie de Poeh is dol op honing... Ik ook en de aanstaande jarige ook (andere gezinsleden wat minder). Iemand een idee of honing in de taart of de vulling te gebruiken is?

9

Ik heb een receptje voor je gevonden:

Honey Buttercream Icing:
9 egg yolks
1/2 cup honey
1 1/4 pounds (5 sticks) butter, softened
2 pounds powdered sugar

Directions
Beat egg yolks until light in color. Heat the honey in a saucepan to
boiling and add to egg yolk mixture whisking constantly. Beat and allow to cool. Add softened
butter, and beat into egg yolk mixture until light and whipped texture. Gradually add powdered sugar, mixing until smooth.

Is dat wat? Misschien kun je beter gepasteuriseerde eidooiers gebruiken, i.v.m. salmonella.

Zowel de figuurtjes als de puzzel kun je van te voren maken. Dat hoofd van mijn vader (zie avatar) heb ik ook een week eerder gemaakt. Gewoon onder wat folie bewaard.

Puzzelen vind ik persoonlijk makkelijker, maar het is wel tijdrovend. Heel verstandig dus om het van te voren te maken!
Ik vind marsepein prettiger om mee te werken, maar dat verschilt nogal per persoon.

Groetjes, Car 
Uno per Uno Workshops

10 Laatst bewerkt door jimmy (29-09-2006 15:21)

Honey Buttercream Icing... Dat recept lijkt op iets wat ik weleens geprobeerd heb, maar dan met hete gesmolten suiker ipv honing maar alledrie de pogingen begonnen te schiften.  :(
En die eieren lijken me nix, mijn oma van 91 komt ook en dan is salmonella een heel groot probleem. HElaas is gepasteuriseerd eiwit niet zo makkelijk hier te krijgen heb ik al eens gemerkt.

Zou ik bijv ook honing door Mascarpone mengen? Met jam lukt dat wel...

11

Ik denk dat het wel kan hoor, honing door de mascarpone.

Groetjes, Car 
Uno per Uno Workshops

12

Ook ik denk dat honing door de mascarpone lekker is, is een soort griekse yoghurt idee, heeerlijk vind ik zelf ;-)

Wat het puzzelen of boetseren betreft, als het van die ingewikkelde figuurtjes zijn zoals de Pooh beer enzo zou ik voor een puzzel gaan, die kun je toch makkelijker stukje voor stukje invullen. Ik zou wel alle kleurtjes eerst maken die je nodig hebt, marsepein vind ik makkelijker puzzelen dat blijft zacht, fondant droogt gelijk zo op en scheurt ook snel. Je kunt kleine bolletjes marsepein kleuren en gaan puzzelen, ik vind het wel veel werk dusse dan kun je daar rekening mee houden ;-)

Veel sukses h

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

13

Toen ik zat te googlen naar Winnie plaatjes vond ik het toch echt te kinderachtig voor een aanstaande 13 jarige. Even denkend bedacht ik dat Pucca vast beter zou zijn!

Dus een Pucca plaatje gezocht en gisteravond voor het eerst gepuzzeld...
Maar wat een drama, marsepein is dan toch wel erg zacht! Ik weet niet of ik het wel goed doe maar ik heb dus de vormpjes die ik nodig heb uit papier geknipt en die op de marsepein gelegd en rondom uitgesneden. Maar iedere keer zit dan het papier zo vast aan de marsepein dat het er lelijk van wordt! Nu is het figuurtje al zover af dat ik daar niets meer aan kan doen, maar wellicht heeft iemand hier een tip voor?

Vandaag is ze jarig maar het feestje is woensdagavond met d'r vriendinnen en zaterdag met de "grote mensen". Dus vanavond gaat Pucca op de taart, die kan ik dan afmaken.

Taart 2 bestaat uit 2 grote rechthoekige taarten waarvan ik blokjes ga maken.
De ene cake heb ik heb ik met oranje gekleurd, de andere groen. De blokjes krijgen beide kleuren op elkaar met vulling ertussen. Bovenop dan glazuur in een kleurtje.
Dan op ieder blokje

14

Nou er zijn er hier die er geen problemen mee zeggen te hebben dat het paier op de marsepein plakt maar bij mij gebeurt dat ook elke keer hoor !
Ik trek het nu over op bakpapier en knip dat dan uit...gaat super .

Misschien komt het omdat wij het niet snel genoeg doen of te warme handen hebben anders snap ik niet wat ik nu anders doe dan de mensen waar het wel bij lukt...

15

Om te voorkomen dat je kleurplaat papier stukjes plakt als je deze op de marsepein legt om uit te snijden. Doe ik het stukje papier altijd eerst even over een plastiekje wat met bakspray is ingespoten halen. zodat deze vettig is en niet meer blijft plakken..

Kijk gerust eens in mijn taartenalbum
http://www.creabrigitte.mijnalbums.nl

16

Ah, het papier dus iets invetten.  Goede tip!  :)

Inmiddels is de bovenkant in elkaar gepuzzeld:
Puccataart bovenkant
Nu de rest nog...

17

Nou jimmy, dat wordt wel wat !!! ziet er goed uit !