1

Onderwerp: Business vanuit je huis

Wie van de dames hier heeft ervaring met werken vanuit huis? Ik krijg steeds meer aanvragen en zit erover na te denken voor mezelf te starten vanuit huis.
Geld voor het huren van een pand heb ik niet en ik zie het niet zitten om te gaan lenen bij de bank omdat ik niet weet hoeveel succes ik zal hebben.

Wie o wie?

2

Re: Business vanuit je huis

hmmm daar durft niemand wat over te zeggen????

3

hhaha...zou wel durven maar heb er geen ervaring mee

4

Nou eigenlijk is ieder hier bijna gewoon hobby-ist hoor :-) En er is wel al het een en ander eerder over gevraagd dus je kunt ook even zoeken en kijken wat je vindt. Wel weet ik nog dat Inge hier schreef dat je zelf geen taarten mag bakken, dat is beschermd voor de mensen met een banketbakkersopleiding, je mag ze wel zelf vullen en versieren maar het kapsel moet je dan kopen. Ook moet je dan bij de KvK aan een hygienecode voldoen, dat alles voedselveilig gaat, maar dat kun je ook bij hun informeren. Verder denk ik dat je er wel rekening mee moet houden dat dit Nederland is en niet de States of Engeland, de prijzen voor taarten liggen laag hoor, zeker als je geen patissier titel op je naam hebt staan. En dat voor de tijd die erin gaat zitten, zal het uurloon bijna niks zijn. :-) Vandaar dus de vele hobbybakkers hier :-)
Sukses in ieder geval!

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

5

Het is inderdaad zoals Lara zegt, je mag niet meer zelf bakken, want daar heb je je banketbakkersdiploma voor nodig. Ik sta dus met mijn bedrijf (eenmanszaak) geregistreerd als zogeheten "koude banketbakker". Je moet voortaan bijhouden wat je inkomsten en uitgaven zijn, hier moet je bonnen van bewaren. Je moet BTW uitrekenen en dat opgeven aan de Belastingdienst. Vaak ben je in het begin, als het om niet al te grote bedragen gaat, alleen BTW plichtig en geef je het verdiende op als "Extra inkomsten" bij de belastingdienst, waardoor je daarover ook wat belasting gaat betalen. Je kunt overigens heel veel informatie halen bij de KvK en de belastingdienst hierover hoor.

Ik denk dat vanwege de rompslomp de meesten het bij hobbybakken houden.

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

wel raar want als je zoekt naar een opleiding voor volwassenen in de banket zijn die niet te vinden!

IK hoopte nlk nog wat bij te leren maar ja dan moeten we maar hobbyist blijven.

En Inge hoe doe je dat dan als je een rare vorm nodig hebt heb jij een bakker gevonden die bijv, de wondermold voor je bakt?
anders is dat voor mij misschien ook een optie.

alvast bedankt ,
Saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

7

De bakker die voor mij bakt, daar mag ik al mijn (spring-)vormen ook brengen. Heel erg handig! Bovendien heeft hij altijd kapsel op voorraad in de vriezer, dus als ik op het laatste moment pas een bestelling binnen krijg is dat meestal geen probleem (of stel dat je iets verkeerd zou doen en opnieuw moet beginnen...).

Verder heb ik nog de volgende links:
http://www.ez.nl/content.jsp?objectid=17324
http://www.vwa.nl/
http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/sessi … script=yes
http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/deepl … e=Warenwet

Succes!

Groetjes Evelien

8

Bij de KvK heb ik vandaag vernomen dat het volgend jaar misschien weer wijzigt en dat ze dan soepeler worden met de vereisten en dat ook de hobbyisten een eigen zaak mogen beginnen.

Niet van huis uit wel een inrichting die voldoet aan de hygiencodes zoals vastgesteld door de overheid
Ik ga er zeker werk van maken

9

dutchdecorator schreef:

wel raar want als je zoekt naar een opleiding voor volwassenen in de banket zijn die niet te vinden!

IK hoopte nlk nog wat bij te leren maar ja dan moeten we maar hobbyist blijven.

En Inge hoe doe je dat dan als je een rare vorm nodig hebt heb jij een bakker gevonden die bijv, de wondermold voor je bakt?
anders is dat voor mij misschien ook een optie.

alvast bedankt ,
Saskia

Ik weet niet waar jij vandaan komt maar in Rotterdam is het wel mogelijk via het Albeda College

10

Miepie

miepie schreef:

Bij de KvK heb ik vandaag vernomen dat het volgend jaar misschien weer wijzigt en dat ze dan soepeler worden met de vereisten en dat ook de hobbyisten een eigen zaak mogen beginnen.

Niet van huis uit wel een inrichting die voldoet aan de hygiencodes zoals vastgesteld door de overheid
Ik ga er zeker werk van maken

Zou je me op de hoogte kunnen en willen houden vind het wel interresant!!!
MAg eventueel ook via mijn mail!!
Alvast hartstikke bedankt!!

golf is knikkeren voor rijke mensen die te lui zijn om te bukken

Hallo Miepie,

Bedankt voor de info zal morgen het albeda eens bellen want een beetje extra opleiding is ook niet weg misschien kan alles wel veel vlugger en makkelijker dan dat ik het nu doe.

ik hoop dat je mij ook op de hoogte kunt houden.
Saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

12

Ik ga eens in de zoveel tijd voor mijn opleiding anesthesie-assistent naar het albeda en daar zit inderdaad een banket opleiding.

Ze hebben daar nl ook een winkeltje waar al het banket, taart, marsepein etc verkocht wordt wat ze zelf maken voor hele lage prijzen. Ga er dan ook altijd even neuzen om te zien wat ze gemaakt hebben :D

Ziet er altijd heel lekker en goed uit.

groetjes chimene
p.s. al mijn taarten zijn te zien op http://www.bijentaart.nl

13 Laatst bewerkt door miepie (04-10-2006 09:56)

Ik heb vandaag weer contact gehad met KVK Haaglanden Ze hebben me gebeld om antwoord te geven op mijn vraag over de wet

In het 1ste kwartaal van 2007 zal de 2de kamer die wet opheffen dat alleen banketbakkers mogen bakken. Het enige wat wel blijft gelden is dat je alleen in een professionele keuken taarten mag maken dus NIET THUISSSSSSSS!!!!

Ik huur al een professionele keuken van een vriendin dus ik ben wat dat betreft niet in overtreding.

14

Heb je ook ergens gevonden aan welke eisen een professionele keuken moet voldoen? Ik kan nl. ergens een ruimte huren, maar ik heb geen idee of deze geschikt is om er een professionele keuken naar de maatstaven van hccp etc. in te maken. En ik heb het zo druk gehad de laatste paar maanden, dat mijn zoektocht naar de regeltjes even is gestaakt. Dus als jij hier wel wat over hebt gevonden hoor ik dat graag!

Klinkt trouwens positief dat bakken, hoewel het zo ook wel erg makkelijk is. Ik heb nu veel meer tijd over voor mijn decoraties...

Groetjes Evelien

15

Ik ben benieuwd hoe het zit met business vanuit je huis c.q. hobby baksters die een eigen zaak zijn begonnen. Ik ben op dit moment bezig met mijn algemene ondernemers vaardigheden. Hoewel dit niet meer verplicht is lijkt het me wel zo handig om zo wat sterker in de markt te staan. Is er eventueel iemand (liefst uit de randstad, woon zelf in omgeving Rotterdam) die ook plannen heeft voor een eigen baksel zaak? Het lijkt me zoveel leuker om dit samen met iemand te doen. Elkaar enthousiast te maken, van elkaar te leren etc.