1

Onderwerp: Help, taart in erg koude koeling.

Hallo medebaksters,

Afgelopen week druk bezig geweest met het bakken van de bruidstaart(en) van mijn dochter......Wilde er net zo'n mooie taart van maken als die jullie allemaal laten zien in de show of. Dacht dat wel een beetje zou gaan lukken, maar .........vanmorgen lag de rand van de grootste (28) taart er naast........hij was gisteren al erg aan het zweten, stond in een koelkast op een half, maar is toch niet goed gegaan. De andere taarten (24, 20 en 16) hadden er trouwens minder last van, die waren vrijwel droog. Gelukkig had ik nog marsefond liggen en heb een nieuwe rand eromheen gezet, was nog aardig gelukt en zat er na drie uur nog om!

MAAR........breng ik net de taart weg naar het restaurant, moet hij daar in een erg koude koeling!!!! Ik kon hem ook nog niet stapelen ivm ruimtegebrek, dat moet ik dan morgen nog ergens tussendoor gaan doen. MAAR wat is nu wijsheid, morgen VROEG gaan en dan stapelen, randjes afwerken of zo LAAT mogelijk en dan afwerken?????? Zodat ie opgegeten kan worden voor hij gaat zweten.
(I.v.m. de warenwet wilde de mevrouw van het restaurant hem ook niet buiten de koeling laten staan, het is ook wel erg warm en vochtig.)

Of gaat marsefond altijd erg zweten in een koude koeling??? Dan vrees ik het ergste.......heb nog niet eens foto's gemaakt .......door de drukte vergeten?
Moet ik me nu voor gaan bereiden op taartmoes die we met een lepel uit de doos moeten scheppen? Gelukkig had ik er nog twee botercreme taarten bij zitten, die zullen wel goed blijven.

2

Re: Help, taart in erg koude koeling.

Oh ja, ik had nog wel foto's van de strakke kapsels, dank zij al jullie goede tips! Ze zijn nog nooit zo strak en zo hoog geweest!!!!!
http://www.mijnalbum.nl/Foto=IF4YDF8H

3

Re: Help, taart in erg koude koeling.

Hoi Annelies, in de vorige bruidstaart topic van Mascha heeft Inge hier ook al wat over geschreven, als ik me goed herinner ;-) zei ze dat je het beste juist de taart veel eerder kunt stapelen en dan kunt laten acclimatiseren, mocht ie zo gaan glimmen in het begin door de overgang van zo koud naar "warm" dan heeft ie nog uren om bij te trekken. Ik zou het zeker niet op het laatst doen, zag laatst met mijn taart ook die was echt drijfnat met dat plakweer van vorige week, duurde wel effies (behoorlijk lang :-( ) voordat dat weer weg was.
Als je taarten in een doos staan in de koeling overleven ze het wel hoor, de doos neemt al veel vocht op en marsefond deed het bij mij prima in de koelkast.
Sukses en natuurlijk een hele fijne dag gewenst!!

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"