1

Onderwerp: zwart kleuren

Ik probeerde vanmiddag fondant zwart te kleuren, had blackberry, dacht dat dit zwart was maar ik kwam niet verder dan een soort donker paars. Wat gebruiken jullie voor zwart?

2

Re: zwart kleuren

ik gebruik kant en klare zwarte fondant. uit de webwinkel en anders kun je denk ik met zwartkleurmiddel ook zwart krijgen denk ik.

De Zoete Keuken, liefde voor het vak, passie voor de taart!
www.dezoetekeuken.nl https://www.facebook.com/DeZoeteKeuken

3

Re: zwart kleuren

Als je niets bij de hand hebt van kleurstof kan je norit poeder gebruiken (actieve kool).

4

Re: zwart kleuren

ja norit werkt voor mij ook goed! je hebt wel flink wat nodig en ik vond het ook duur!

mijn taartjes kun je zien op http://www.mijnalbum.nl/Album=F3XEMDHO

5

Re: zwart kleuren

Ik gebruik de zwarte kleurstof van Squires Kitchen, gekocht bij Piece of Cake. Werkt goed moet ik zeggen, maar ik vind trouwens wel dat fondant met (o.a.) zwarte kleurstof eraan toegevoegd veel droger wordt. Ik denk dat dit met Norrit ook wel zo zal zijn, het komt namelijk door het koolstof wat in beiden zit.
Met een beetje water erbij wordt het weer wat zachter (maar ook kleffer...)

Groetjes en succes, Jos

6

Re: zwart kleuren

Ik heb de intensief zwart van de webshop (ook van SK) Die werkt perfekt!! Moet alleen wel zeggen dat ik 'm dan in marsepein doe. Dat kleurt wat makkelijker en dieper.

Goetejs,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

7

Re: zwart kleuren

Gewoon zwart kleurstof gebruiken :) Black berry is idd paars (= zwarte bes= paars) ;)

8

Re: zwart kleuren

Ik gebruik ook de intensieve kleur zwart maar altijd met marsepein dat gaat veel beter dan in fondant

9

Re: zwart kleuren

Hoi Nardy,

Blackberry wordt inderdaad gebruikt voor zwart, je moet alleen wel veel gebruiken. Het helpt ook om te wachten, dus goed kleuren, dan even wegleggen, wel verpakt uiteraard! Binnen een uurtje of 2 kan het dan nog wat donkerder kleuren. Is het niet genoeg moet er toch nog meer in.

De intensive black kleurt echter wel veel sneller en ook dieper zwart. Van wit naar zwart blijft gewoon heel moeilijk. Marsepein kleurt inderdaad wel makkelijker, de kleuren worden sneller fel.

Voorgekleurd fondant, vooral zwart en rood is ook zeker heel makkelijk, het scheelt echt veel werk en het is nu ook in 250 gr. verpakking verkrijgbaar.

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat