1

Onderwerp: 2de drakentaart

Ik moet tegen zaterdag een tweede drakentart maken, nu een 3D. Ik zou graag deze maken

http://www.lindyscakes.co.uk/dragon.jpg

Hebben jullie misschien tips?
Ik dacht de schubbel allemaal appart te maken en dan 1 voor 1 erop te plakken, maar misschien is het handiger om de vorm eerst te bekleden en dan de schubben erop 'af te drukken' en dan te 'schilderen'.

Tips voor de vleugels?

Alvast bedankt,

Vanessa

Groetjes,
Vanessa

2

Re: 2de drakentaart

Wowww....dat lijkt me een hele klus zeg !
Ik heb even geen tips..alles wat ik zeg zou niet op ervaring berust zijn dus jouw ideeen zouden ook die van mij zijn op dit moment.

Heel veel succes....!
Hij wordt vast prachtig

3

Re: 2de drakentaart

Sorry geen tips wel heel veel succes gewenst!!!

Groetjes Rianne

golf is knikkeren voor rijke mensen die te lui zijn om te bukken

4 Laatst bewerkt door annette (18-09-2006 12:56)

Re: 2de drakentaart

Hoi Vanessa,
Ik moet voor mijn zoontje voor volgende week dinsdag ook een draak maken! Wat toevallig he. Ik had bedacht om de vleugels van icing te maken en goed te laten drogen en dan er in te steken. Maar ik maak niet zo'n grote draak (een draak OP de taart). Misschien kan je bij jou de binnenkant van de  vleugels ook van icing maken en dan langs de bovenrand daarvan een strookje marsepein doortrekken van het lijf (net zoiets als op het plaatje) ????  Of gewoon alleen van icing???
Uit welk boek komt dit plaatje... dan kan ik dat ook effe goed bestuderen ;)
Groetjes, Annette

Groetjes, Annette
Al mijn foto's zijn te zien op http://www.felicitaartjes-annette.mijnalbum.nl/

5

Re: 2de drakentaart

Hey Annette,

het plaatje komt van deze site: http://www.lindyscakes.co.uk/dragon.jpg. Je kan ook bij google dragon cake intypen en naar afbeeldingen zoekn, dan krijg je een hele hoop plaatjes

Verder ben ik niet zo'n licht wat betreft icing :-(. En wat ik dan wel gedaan krijg is binnen de kortste keren stuk door toedoen van kleine kinderhandjes (het lijkt wel of die overal opduiken soms) of door grote onhandige mannenhanden...

Ik had voor de vleugels gedacht om het met fondant te doen en dan erg lang te laten drogen. Eventueel morgen maken (vandaag kan niet want heb een late vergadering).
Terwijl ik dit schrijf heb ik net een idee voor de vleugels. In een boek dat ik leende (denk dat het feestelijke taarten was) stonden gesmolten zuurtjes als decoratie. Misschien kan ik deze wel in een bepaalde vorm krijgen om zo de binnenkant van de vleugels te maken.... Nu nog zuurtje kopen om te testen ;-)

Vanessa

Groetjes,
Vanessa

6

Re: 2de drakentaart

Hallo Drewden,

Ik heb die zuurtjes al eens uitgeprobeerd. Het smelten gaat goed.(Ik had het gedaan op bakpapier, ging perfect, alufolie was iets minder succesvol) Ik weet alleen niet of je gemakkelijk die vorm van een vleugel eruit krijgt. Misschien eerst de vorm erin kerven en dan voorzichtig breken. Je kan het dan alleen niet erg lang van te voren maken. Het gaat nl plakken. Ik had mijn stukjes in de koelkast bewaard tussen huishoudfolie.
De botjes van de vleugel zou je dan in een kleur erop kunnen spuiten.

Manlief heeft nog een idee: aluminiumfolie in de vorm van de vleugel plooien en de zuurtjes dan zo laten smelten.

Succes ermee. Ik ben benieuwd naar het resultaat.

7

Re: 2de drakentaart

Ja ik dacht eigenlijk ook om de vorm in alu oid te maken en de zuurtjes daar dan meteen op te gieten. De nerven en botjes zou ik dan in fondant maken en ook laten drogen.

Hoelang duurt het eigenlijk voor de zuurtjesbrij opstijft? En voor ze weer gaat plakken ?

Vanessa

Groetjes,
Vanessa

8 Laatst bewerkt door Nathalie (18-09-2006 17:58)

Re: 2de drakentaart

De zuurtjesplak wordt vrij snel hard. Het plakken is vlgs mij afhankelijk van de vochtigheidsgraad in huis. In het boek stond er ook iets over hoelang je het van te voren kon maken. Maar dat weet ik niet meer precies. Ik had het zondagavond gemaakt. (voor de oven gaan zitten en wachten tot de zuurtjes gingen smelten, even er door roeren met een stokje, daarna laten afkoelen. 10 minuten ongeveer later heb ik ze gebroken en in de huishoudfolie in de ijskast gezet. Maandagavond uit de ijskast en op de taart. (ik zal  de foto's in mijn album erbij te zetten: het is de taart voor Roy)
Vooral de kids vonden het heerlijk. De platte lollies :-) werden met alle plezier opgegeten.
Hopelijk heb je er wat aan. Ik zou het van te voren uitproberen zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

Succes ;-)

9

Re: 2de drakentaart

contacteer gina eens (broodjelol) zij heeft al zo'n draak gemaakt, iets minder kleurrijk.

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

10

Re: 2de drakentaart

Ik vind hem echt helemaal geweldig! Om die te maken, heb je zeker wel een dagje nodig.... Zeg ik heb niet alle reacties gelezen, dus misschien zeg ik wel iets dubbel hoor.

De onderste groene schubben zijn volgens mij gemaakt met zo'n impressie matje van die koppelsteentjes. Lichtgroene marsepein, verder donkere accenten schilderen of spuiten als het er op zit. De bovenste blauwe schubben zijn met zo'n randje (straight frill cutters) gemaakt.

De stekels op de rug zou ik met Mexican paste maken (recept hier op de site). Misschien kan je dat ook voor de vleugels gebruiken. Ik heb het gebruikt voor de mast van mijn zeiljacht. Dat ging goed, maar ik had het idee dat het nog beter kon. Francisca raadde mij aan pastilage te gebruiken, dus misschien is dat wellicht een idee...

Succes!

Groetjes Evelien

11 Laatst bewerkt door Dredwen (19-09-2006 07:32)

Re: 2de drakentaart

catherine schreef:

contacteer gina eens (broodjelol) zij heeft al zo'n draak gemaakt, iets minder kleurrijk.

Ja, ik heb haar draak al bekeken, maar die is net iets de kinds (niet slecht bedoeld hoor). Ik zou er graag een

Groetjes,
Vanessa

12

Re: 2de drakentaart

Maar waar halen jullie dan die harde zuurtjes? Ik dacht ze even makkelijk in de supermarkt te halen, maar 10 winkels verder heb ik nog niets gevonden.....

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

13

Re: 2de drakentaart

Marsepein of fondant maakt niet veel uit, net wat je zelf lekkerder/prettiger vindt. Sugar paste is volgens mij hetzelfde als rolfondant, maar Francisca weet je hier alles over te vertellen!

Groetjes Evelien

14

Re: 2de drakentaart

Ik heb mijn zuurtjes op de markt gekocht. Volgens mijn man zou de Lidl ze ook hebben. In de Colruyt (woon vlak bij de belgische grens) liggen ze ook in de rek.
Ook heb ik in een ziekenhuiswinkeltje een potje gekocht.

Succes met zoeken.

15

Re: 2de drakentaart

ik heb bij de recepten even een recept gezet voor zuurtjes en lolly's

niet van mijzelf hoor

cateren is ook gebakjes maken :)

16

Re: 2de drakentaart

Dank je! Ga maar eens de markt op dan, want de lidl hier heeft het niet.

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.