1

Onderwerp: stevige zwitserse room? + rumfondant

Ik had een vraagje, ik had laatst zwitserse room gemaakt, wat ik overigens errug lekker vond, maar het was zo ontzettend vloeibaar (slagroom was wel stijf, maar toen ik het doorelkaar roerde was het weer vloeibaar), dat m'n taart er helemaal nat van werd. Hebben jullie dat ook en hebben jullie nog tips? Ik ben bang dat ik misschien met een 'vies' lepeltje erin heb gezeten die ik in m'n mond heb gehad (en van de enzymen in je mond worden o.a. soepen en slagroom enzo vloeibaarder), maar misschien is het altijd wel zo en hebben jullie een tip om het steviger te maken (gelatine ofzo erdoor).
En dan nog iets: ik belde laatst de banketbakker waar ik m'n fondant koop, omdat ik de smaak niet lekker vond, nou blijkt dat ze er altijd rum doorheen doen, maar dat er waarschijnlijk iemand was uitgeschoten (teveel rum gedronken?), waardoor het dus naar alcohol smaakte. Hij zei dat je het niet moet proeven, maar alleen moet merken als het er niet is, dan wordt het lekkerder, en ook nog extra poedersuiker natuurlijk.

Mijn website: Presentaart

2

Re: stevige zwitserse room? + rumfondant

Als je je rolfandant zelf maakt of smaakloze aankoopt, kun je er een heel klein beetje "oranjebloesemwater" in doen.
Wel opppassen, de smaak is zeer dominant en je hebt vlug TE veel....

(je kent ze wel, die donkerblauwe-purperen plastic flesjes van 200ml. wordt ook wel eens bij pannekoekenbeslag gebruikt)

3

Re: stevige zwitserse room? + rumfondant

Hai Macha,
Ik gebruik vaak de zwitserse room en die is echt niet dun hoor. Let op: ;)
(tip van evelien hoor, ik strijk natuurlijk niet met haar eer)

Je weekt een blaadje gelatine eerst in koud water. Dan oplossen in een beetje heet water. Wat aflaten koelen maar niet op laten stijven. Dan je slagroom opkloppen met de gelatine substantie. Toevoegen tijdens het kloppen hoor, dan krijg je geen klontjes. Dan gebruik ik de banket bakkersroom van soezie en gebruik wat minder melk dan op het pak staat. De room is dus wat steviger. Dan de slagroom en bb room door elkaar scheppen. Niet mixen of hard roeren hoor, voorzichtig door elkaar mengen. (ikschrijf zeg maar met mijn lepel de cijfer 8 en draai telkens mijn kom. Zo hou je het stevig maar toch luchtig)