1

Onderwerp: Plakkende fondant

Heb eindelijk mijn taart klaar, alleen kwam ik bij het versieren in de problemen met de rolfondant. Hij bleef maar plakken aan het oppervlakte teon ik er met een deegroller eroverheen ben gegaan. Hoe voorkom ik dit de volgende keer?

2

Re: Plakkende fondant

strooi wat poedersuiker op je werkblad en herhaal dit af en toe en ook op je deegroller.

De Zoete Keuken, liefde voor het vak, passie voor de taart!
www.dezoetekeuken.nl https://www.facebook.com/DeZoeteKeuken

3

Re: Plakkende fondant

Kunstof roller gebruiken en uitrollen op bakpapier of op tafelzeil (die dubbele doorzichtige) van de Blokker

Re: Plakkende fondant

Ik had een plastic roller, waar ik zo'n anti-plakhoes overheen had getrokken. Nou zat daar dus ook zo'n stoffen zeiltje onder, dat zou dus moeten voorkomen dat je deeg en zo eraan vast blijft plakken, maar dat was niet zo'n succes... :P

maar de roller plakte in ieder geval niet, dus die hou ik erin. Zal de volgende keer eens de poedersuiker en het bakpapier proberen.

5

Re: Plakkende fondant

Nadeel van poedersuiker op je werkblad vind ik dat je dan witte vegen op je rolfondant krijgt. Die kan je er wel grotendeels weer met een borsteltje afkrijgen maar het wordt er niet mooier op.

Wat belangrijk is om na iedere 2-3 keer dat je het uitrolt, het weer even om te draaien. Dus 2x rollen, draaien, 2x rollen, draaien enz. Zo krijg je een mooi gelijkmatige plak en voorkom je dat je het vastdrukt op je werkblad.
En zoals gezegd, op bakpapier gaat het erg goed!

Ik doe het zelfs met zelfgemaakte rolfondant of marsmallowfondant nog gewoon met een houten roller. Zolang je zorgt dat die schoon en droog blijft lukt dat ook hoor. Alleen stukjes die eraan blijven zitten moet je er meteen afhalen voordat ze aan alles blijven plakken.

6

Re: Plakkende fondant

bij mij is het ook beter sinds het minder warm is, maar daar heb je nu niks aan, en ook sinds ik rol-en-draai doe zoals jimmy al vertelde. en de keren dat ik marsepein meng met fondant heb ik zelfs bijna geen poedersuiker meer nodig.

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010