1

Onderwerp: Hoeveel vulling

Even een vraagje van een beginnende taartenbakster. Ik heb al best veel tips en ideeen van dit forum gehaald. Helaas lukt het bakken nog niet zo heel best. Ligt aan mij hoor niet aan jullie tips :-)
Mijn taart smaakte erg droog en volgens man-lief had er veel meer van de chocolade vulling in gemoeten en was de botercreme op de rand van de onderste plak veel te zoet. Vond ik ook trouwens.
Kunnen jullie vertellen hoe veel vulling jullie in de taart doen? En wat de samenstelling van jullie botercreme is?

alvast bedankt,
Roos

2

Re: Hoeveel vulling

Ik gebruik de mix uit de webshop...heerlijk !!
Soms met banketbakkersroom erdoor en de buitenste laag puur en soms met nutella erdoor...
Verder een laagje abricozenjam of verse aardbeien (als je dat door de botercreme heen doet wordt het ook al ietsje minder zoet.

Als je het echt allemaal veel te zoet vind dan raad ik je een vulling van mascarpone met (aardbeien)jam aan in combinatie met verse aarbeien of zo...lekker fris en toch ook zoet.
Alleen de buitenkant zou ik dan met botercreme insmeren als je fond./mars. gaat gebruiken.

Je mag best een rijkelijke laag vulling erop doen, de randen kun je met botercreme makkelijk dichtsmeren.

Groetjes Nicole

p.s. hoe maak je de biscuit ??? Gebruik die van de webshop of van Soezie eens die zijn niet droog ! Eventueel kun je ze ook nog wat temperen met een vruchten(sap). Maar zelf doe ik dat nooit en nog nooit klachten gehad dat de taart te droog is...

3

Re: Hoeveel vulling

Nou aan het antwoord van Nicole heb ik weinig toe te voegen, heel compleet Nicole ;-) maar Roos je kunt even bij de site van Wietske en Annette kijken www.felicitaartjes.nl dan heb je een idee van hoeveel vulling zij gebruiken per taart. En ja ook ik vul de taart altijd "rijkelijk" en heb nooit klachten gehad alleen maar lof :-)..gelukkkig maar ;-) :-)

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

4 Laatst bewerkt door Roos (11-09-2006 10:28)

Re: Hoeveel vulling

Wat leuk zo snel al een reactie, bedankt!
Ik gebruik de cake mix van soezie en de botercreme maak ik zelf. Ik 'ken' mijn oven nog niet zo goed, dus daar zal het aan liggen denk ik.
Misschien heb ik te lang gemixt, 10 minuten, want de mix kwam warm uit de mixkom. Leek mij niet helemaal de bedoeling?



Groetjes,
Roos

5

Re: Hoeveel vulling

nee hoor, roos, dat is niet erg. Ik gebruik mijn eieren zelf meestal warm. Leg ze eerst in een bak heel warm water. Niet vergeten 2 minuten op een lage stand na te mixen. En ik denk idd dat je oven te warm word. Heb je al een thermometertje erin gezet? Maar een paar euro bij de blokker. Heb ik ook gedaan en wat bleek? Op de 150 graden stand word hij in het echt al zo'n 20 graden warmer.
Mischien werkt dat.
Als je eind oktober komt dan wil ik er ook voor zorgen dat ik een paar zakjes van de mix heb liggen voor je waar de elmo taart mee was gebakken. Dat was de mix die ik op de markt koop. (hij koopt de mix en marsepein ook in bij een banketbakkers groothandel begreep ik.) 1.95 voor een pond zakje.

6

Re: Hoeveel vulling

Qua zoetheid van de vulling heb ik ook nog een tip. Ik heb nl nogal lastig publiek en die vinden de fondant vaak de taart al erg zoet en machtig maken. Ik meng dus wat citroen of limoensap door mijn botercreme en daar heb ik mensen erg blij mee gemaakt.
Ook een niet al te zoete slagroom en aarbeidenlimoenjam als vulling bleek hier een erg succes voor de mensen die niet zo van zoet houden.

Ik hoop dat je wat aan de tip hebt!

Succes!

Ondanks het jaren van bakken nog veel te leren ;)

7

Re: Hoeveel vulling

Niet vergeten om op het deel van de taart waar je je vulling gaat op storten, eerst een "walletje" te spuiten rond om rond langs de buitenste kant van je taart. (van botercr

8

Re: Hoeveel vulling

Bedankt voor jullie tips, ik zal inderdaad kijken naar een thermometer voor in de oven, hopenlijk wordt de cake dan beter.

Dat randje van botercreme, dat was verschikkelijk zoet bij mij, kan ik daar dan ook citroen of limoensap door doen?

Bedankt.
Roos

9

Re: Hoeveel vulling

Tja ik heb het gewoon gedaan en het is bij mij niet gaan smelten het fondant en ik had er best een hoop limoensap in, gewoon als vulling en als randen en als bovenkant en dat ging heel prima (had trouwens botercreme extra van de recepten hier gebruikt..)
Maar goed ik durf het natuurlijk nooooit te beloven (wil toch niet verantwoordelijk zijn als het bij een ander wel fout gaat natuurlijk ;) )

Ondanks het jaren van bakken nog veel te leren ;)

10

Re: Hoeveel vulling

Ik gebruik altijd 250 g boter (planta) met 150 g bloemsuiker - in de Kenwood en goed kloppen - voor witte: zakje vanillesuiker erbij; voor mokkasmaak: beetje oploskoffie (dan wel iets meer bloemsuiker) - voor chocolade: beetje chocolade.

11

Re: Hoeveel vulling

Bedankt voor jullie reacties en tips!
Daar kan ik vast wat mee.
En volgens mij moet ik ook vooral uitproberen hoe het werkt. :-)

Ik ga vol goede moed verder, want het uitproberen alleen al vind ik leuk. En ik ben erg blij dat ik dit forum gevonden heb!

Groetjes,
Roos

12

Re: Hoeveel vulling

@ Wendy:
Ik geloof dat jij dacht dat Roos dezelfde is als Roos88, en dat ben ik dus (van de Elmo-taart) :) Ik stelde deze vraag dus niet, ik ben Roos88...Lekker verwarrend he?!

13 Laatst bewerkt door wendy (11-09-2006 22:45)

Re: Hoeveel vulling

haha, ik dacht al, hoe kan het nou dat het toch nog steeds niet wil lukken. ;) :)
Sorry hoor, en ik ben niet eens blond. :D

14

Re: Hoeveel vulling

Hoi Roos,

Wat ik ook nog altijd doe is de taart tremperen, dat is besprenkelen met wat vocht. Je kunt dat met sap doen uit bijv. een mandarijnen- of ananasblikje of suikerwater maken (250 gram suiker met 250 ml. water inkoken tot een zoet sapje, dat kun je naar wens nog met een smaakstof verrijken). Voorzichtig druppelen, niet t

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

15

Re: Hoeveel vulling

Bedankt voor jullie tips, daar ga ik mee aan de slag!
Wat een uitkomst is dit forum toch :-)
Leuk!

groetjes,
Roos