1

Onderwerp: uitrollen marsepein

ik heb mijn eeste poging om een marsepein taart te maken achter de rug. Het "binnenwerk" was supergoed, heerlijk. Maar ik vond het erg lastig om de marsepein dun uit te rollen. Ik heb het marsepein op bakpapier gelegd en met een houten deegroller gerold. Op zich was het een heel mooi gladde lap geworden maar ik vond m achteraf te dik. Ik had m wat dunner uit kunnen rollen natuurlijk maar dat ging vrij lastig. Ook werd de marsepein na wat gerommel wel plakkerig. Ik heb er toen wat bloem doorheen gedaan. Kan ik misschien beter poedersuiker doen dan of hebben jullie andere tips?

Nog een vraag: hoe doen jullie de kleurstof door de marsepein? met een mixer of met de hand kneden?

ik hoop dat jullie me een beetje op weg willen helpen, het lijkt een leuke nieuwe hobby van me te worden :-)

2

Re: uitrollen marsepein

De beste tip is zo snel mogenlijk bij Inge zo'n witte deegroller kopen !
En het kleuren gaat met de hand....;-) Sterkte !!!!!!!!!

3

Re: uitrollen marsepein

Als roller kun je ook heel goed een stuk pvcpijp gebruiken, bij de bouwmarkt kopen en even op maat zagen. verder kun je heel handig uitrollen op tafelplastic(blokker dubbel op de rol)plakt niet  en deze dan omdraaien boven je taart. Allemaal tips van deze site waar je heel veel mee kan!!!! Succes!!

Kijk gerust eens in mijn taartenalbum
http://www.creabrigitte.mijnalbums.nl

4

Re: uitrollen marsepein

zelf strooi ik iets van peodersuiker op mijn werkplateau en deegroller en heb zo geen problemen. Je ziet het daarna niet op het marsepein of fondant.

En als je het even een paar minuten kneed dan wordt het soepeler en kun je het dunner uitrollen.

De Zoete Keuken, liefde voor het vak, passie voor de taart!
www.dezoetekeuken.nl https://www.facebook.com/DeZoeteKeuken

Re: uitrollen marsepein

Ben het met alle bovenstaande eens al heb ik geen ervaring met PVC pijp.
Neem altijd poedersuiker en geen bloem bij het werken met marsepein of als je over een week of twee aan je vijfde taart bezig bent en die met fondant wilt doen ook poedersuiker nooit bloem.
De tafelzeil methode werk bij mij prima al werk ik met een officiele uitrol mat(zeg maar dun plastic vel) van wilton waar gelijk een maatverdeling in circels op staat zodat je weet hoe groot je lap moet woerden.

Succes met de nieuwe hobby en welkom!

groet,
Saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

6

Re: uitrollen marsepein

superbedankt voor de tips.

zo'n mat met maatverdeling lijkt mij superhandig hoewel dat ook gewoon met opmeten met een centimeter zou moeten kunnen natuurlijk.
ik ga op zoek naar een plastic deegroller!! en zal voortaan poedersuiker gebruiken. En wat ik met bakpapier deed is hetzelfde principe als met tafelzeil, dus omgedraaid op de taart leggen. werkt ook wel op zich.

Maar waarom ga ik mijn vijde taart met fondant doen? Wat is het verschil en waarom?? Is dat beter/lekkerder/makkelijker/goedkoper?/duurder? dan marsepein?

Re: uitrollen marsepein

Het is zeker niet lekkerder ! wel iets goedkoper en het is WIT het was eigenlijk een grapje hoor!

Saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

8

Re: uitrollen marsepein

hoi..heb niet veel tips maar ik rol inderdaad uit met pvc pijp heb een lange gekocht en daar een kleine en een langere voor grote lappen van gezaagd.
Was een tip van de bakkersschool hier daar doen de leerlingen het nl ook mee!!!
Vind heb erg prettig werken.

Groetjes Rianne

golf is knikkeren voor rijke mensen die te lui zijn om te bukken

9

Re: uitrollen marsepein

die mat met maatindelingen lijkt me weer een handig hebbeding!!

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010