1

Onderwerp: touwen voor een zeiljacht

Ik moet voor de Hiswa een 3D zeiljacht maken. De boot op zich is het probleem niet, ik heb voor de mast bedacht dat ik hiervoor een soepstengel kon gebruiken, bekleedt met fondant, voor de zeilen gebruik ik auwel (eetpapier), maar heeft iemand een idee voor de touwen???
Die zijn best dun en als het te dik wordt steekt het te veel af bij de rest van de boot.

Graag suggesties!

groeten Annemieke
Cake It

2

Re: touwen voor een zeiljacht

http://pg.photos.yahoo.com/ph/mienabakg … mp;.src=ph

Deze taart heb ik iets meer dan een half jaar geleden gemaakt, de mast is van een h

Groetjes, Pauline

3

Re: touwen voor een zeiljacht

H

4

Re: touwen voor een zeiljacht

ik heb behalve bij de fok geen rechtstreekse ouwel op dropveter. Bij de fok is er gewoon een klein gaatje gemaakt en daar een stuk dropveter doorheengehaald bij wijze van fokkeschoot. Voor de rest zaten overal oogjes van fondant aan waar de dropveter doorheengehaald werd.

Groetjes, Pauline

5

Re: touwen voor een zeiljacht

Ik heb voor touwen weleens zo'n rubber mal gezien. Zo een die je ook hebt voor kralen. Ik weet even zo snel niet meer waar ik hem heb gezien, maar als ik hem tegenkom dan meld ik me weer!

6 Laatst bewerkt door wendy (31-08-2006 21:19)

Re: touwen voor een zeiljacht

Het is maar een idee hoor, weet niet of het sterk genoeg is maar met zo'n kleipistool waar veel over is geschreven kun je een sliert fondant spuiten met drie bolletjes, als je dat dan draait dan lijkt het net touw. Mischien eerst wel tylose of tragant erdoor doen.

Om deze taart zit het, even als voorbeeld. Deze was met het grotere mondje gemaakt maar er zit ook een fijne bij.

http://www.mijnalbum.nl/Foto=PRIHQEU4

7

Re: touwen voor een zeiljacht

Dit is het jacht dat ik moet gaan maken. Ik hoor net dat het voor 60 personen moet worden.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=L4S8RWP8

Wendy, toevallig heb ik dat kleipistool met allerlei mondjes gekocht in een hobbyzaak voor 7,95. Ik zat er ook al aan te denken om die te gebruiken.
Het wordt in iedergeval een hele uitdaging

groeten Annemieke
Cake It

8

Re: touwen voor een zeiljacht

Pauline,
Hoe vond je het werken met het ouwel. Plooit het een beetje? Ik neem aan dat je het gewoon kan knippen? Als je het met een kleurstift inkleurd, zouden de kleuren dan uitlopen?
Anders zou een vriendin van mij het nummer op het zeil wellicht kunnen printen. Zij heeft zo'n speciale printer hiervoor.

Heb je de sugarsticks zelf gemaakt of kun je die ergens kopen?

groeten Annemieke
Cake It

9 Laatst bewerkt door wietske (31-08-2006 22:27)

Re: touwen voor een zeiljacht

Hoi Annemieke,

Jeetje zeg, wat een uitdaging. Ik weet niet of je boot op een ondertaart komt te staan, maar deze taart had ik al eens eerder gezien in Petra (Smulpeetje) haar album.

http://www.mijnalbum.nl/Foto=KY4P33H6

Misschien ter inspiratie, voor de randen van de ondertaart ;)

Groetjes,
Wietske

Groetjes, Wietske
Al mijn foto's zijn te zien op http://felicitaartjes-wietske.mijnalbums.nl/

10

Re: touwen voor een zeiljacht

De ouwel kun je inderdaad gewoon knippen het is net echt papier, het kan alleen wel heel slecht tegen vocht. Volgens mij kun je er wel gewoon op tekenen met kleurstiften. De sugarstick's had ik gemaakt van hele stijve royal icing met heel veel tylose poeder erdoor. Dat wordt echt heel hard. Ik had op die manier de mast, giek en gaffel aan elkaar vast gemaakt met overal oogjes voor de dropveters. Ik had het zeil van ouwel tussen de giek en de gaffel geklemd. Dat wil zeggen toen het nog zacht was een sneetje in gemaakt, daar het ouwel in geschoven en toen weer aangedrukt. Toen het hard was heb ik het gewoon in de taart geprikt.

Groetjes, Pauline

11

Re: touwen voor een zeiljacht

Oei Annemieke,

Wat een moeilijk , maar vooral ook leuk opdracht zeg !!!!!!!!!

Er zijn al veel ideeen de revue gepasseerd en daar heb ik even geen aanvulling op maar wil je wel het advies meegeven om het geen touwen meer te noemen als je de boot bij de Hiswa gaat brengen..

Een zeilschip heeft alleen : vallen, schoten en lijnen.... (een beetje net zoals een paard geen kop en poten heeft :D )

Heel veel succes...als het met marsepein/fondant gaat lukken dan zou ik ze wit/grijs achtig maken en niet bruin..bruin is meer voor een platbodem boot met van die zwaarden aan de zijkant zoals een skutsje.


Groetjes Nicole

12

Re: touwen voor een zeiljacht

weer je wat ik nu ook nog een van de moeilijkste dingen vind dat die taart die je met veel moeite gemaakt heb, ook heel en mooi aankomt? vooral als je in 3d gaat.

Kijk gerust eens in mijn taartenalbum
http://www.creabrigitte.mijnalbums.nl

13

Re: touwen voor een zeiljacht

Soepstengels zijn erg breekbaar!! Ik zou ook voor de sugarstick gaan.

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

14

Re: touwen voor een zeiljacht

Mirjam5 schreef:

Soepstengels zijn erg breekbaar!! Ik zou ook voor de sugarstick gaan.

wat zijn sugarsticks?

is lange macaroni een optie?

katleen

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!

15

Re: touwen voor een zeiljacht

Misschien kun je een suikerspinstok bekleden met fondant ofzo. Dan is het stevig en toch in de gewenste kleur/stijl. Of zeg ik nu iets stoms?
Groetjes, Jos

16 Laatst bewerkt door Ikkie (01-09-2006 21:44)

Re: touwen voor een zeiljacht

of een kaneelstok en dan houtnerf aanbrengen  met kleurstof?

je kan altijd nog een gekapseist schip  maken dan komt het zeil etc gewoon onder water ;)

cateren is ook gebakjes maken :)

17

Re: touwen voor een zeiljacht

Ik wilde dezelfde tip geven als Nicole.... Schepen hebben geen touwen, maar lijnen! Bij mijn vader krijg ik daar nog steeds voor op mijn donder. :) En idd. de schoten (de lijnen vanaf de zeilen) zijn wit en de vallen (waarmee de zeilen worden gehesen) meestal grijzig of soms zelfs blauw of rood (allemaal een eigen kleurtje, zodat je weet welke val bij welk zeil hoort) op dit soort schepen.

Ik moet trouwens hetzelfde soort schip maken (modern zeiljacht) maar een iets kleinere uitvoering: voor 12 personen.

Zeg Annemiek, ik heb misschien nog een ideetje voor je als je te weinig taart in het schip kwijt kan: Maak een stijger van een rechthoekig stuk taart. Of een dijk met van die vierkante rotsblokken langs de kant, gras er boven en een fietspad er op ofzo... paar paardenbloemen in het gras of een koe die naar de boot staat te kijken. :) Dan kan je de boot iets kleiner houden en hoeft je mast ook niet zo hoog. Blijft het allemaal in verhouding.

Ik denk trouwens dat ik het water van botercr

18

Re: touwen voor een zeiljacht

toevallig moet ik ook een zeiltaart maken, maar er zijn ook nog andere wensen en ik ga dus een taart maken met een zeilboot erop.
Ik ga het water van botercreme maken, het zeil ook van ouwel. Ik heb de mast al gemaakt van een lange rol fondant met veel tragant gom en een ongekookte spaghetti erin (niet zo lekker, maar wel handig!). Het lijkt redelijk stevig te zijn, weet alleen niet of hij wel wil staan want moet aan de onderkant toch ook vast, maar met die spaghetti misschien zo in de taart te prikken.
Verder hadi k ook al aan de lijnen zitten denken, ik heb ook dropveters liggen maar had ook gedacht aan het draaien van 2 fondant rolletjes, weet alleen echt niet of dat stevig genoeg is.

Mijn website: Presentaart

19

Re: touwen voor een zeiljacht

In Vlaanderen noemen ze het "kalichenhout", ik weet niet hoe het in Nederland heet. (zoethout ?)
Het is een snoepje van een goede vijftig jaar geleden.
Het is een echte houten stok , nogal vezelachtig en waaraan je kunt zuigen.
Het is dus eetbaar.
Het is ongeveer 20cm lang, is rond en heeft een diameter van ongeveer 0,5cm.

20

Re: touwen voor een zeiljacht

Danny die gebruik ik vaak in taarten!
Enne ze zijn te koop bij oa. de tuinen en de milo.

Groetjes, Pauline

21

Re: touwen voor een zeiljacht

Ik denk dat ik een site gevonden heb, waar je een grote keuze aan "masten" hebt.

In zoethout, chocolade, enz... en in alle kleuren:

http://www.eucalypta.com/index.html?tar … mp;lang=nl

(klik op zuurstokken)

22

Re: touwen voor een zeiljacht

Jaaaaaaa....zuustokken...de perfecte mast denk ik !!!!!!!!!

23 Laatst bewerkt door puterwt (02-09-2006 16:14)

Re: touwen voor een zeiljacht

Zuurstokken zijn inderdaad denk ik wel goed voor de mast maar als de taart ook maar een beetje vochtig smelt de zuurstok en dan zal je mast breken! Je moet dan dus het stuk van de zuurstok dat in je taart gaat op de een of andere manier water resistent zien te maken door er een stukje folie ofzo om te doen.
Ik heb een keer stukjes zuurstok als steuntjes gebruikt in een taart en behalve drie gaatjes was er in de taart helemaal niets meer van terug te vinden, totaal gesmolten door het vocht dat nou eenmaal in een taart zit.

Groetjes, Pauline