1

Onderwerp: Hoeveel mix voor ronde taart van 26 cm

Hoeveel mix heb ik nodig voor een ronde taart van 26 cm? In het schema van felicitaartjes kon ik deze specifieke maat niet terugvinden. En heeft iemand nog tips over het bakken zelf? Ik heb altijd het probleem dat hij nauwelijks rijst. Ik mix altijd minstens 10 minuten, dus volgens mij kan het daar niet aan liggen.

2

Re: Hoeveel mix voor ronde taart van 26 cm

Op mijn pak van Soeziemix staat voor 26 cm :
250 gr mix, 4 eieren, 10 ml water.

Laat je de overtemperatuur langzaam opkomen ?
Dus beginnen met een wat lagere temp en dan elke 10 min wat verhogen. Misschien helpt dat.
Wat je ook zou kunnen doen is de temp van je over controleren dmv een oventhermometer. Kan zijn dat je overtemp wat afwijkt.

Heeeeeeel goed mixen op de turbostand van je handmixer ...maar ja, je zei al dat dat het bij jou niet zou kunnen zijn...

Wat voor mix gebruik je ? Die van Inge hier uit de webshop ? Die is zeker goed, heb ik ook gebruikt !!

Groetjes Nicole

3

Re: Hoeveel mix voor ronde taart van 26 cm

Hoi Nicole,
Bedankt voor je reactie. Ik denk echter niet dat dit ook klopt voor mijn mix, ik gebruik inderdaad die hier uit de webshop. Op de verpakking staat : voor een taart van ca. 24 cm rond, 330 gram mix, 5 eieren en 33 ml water. Dus voor een taart van 26 cm zou het dan toch meer moeten zijn?

4

Re: Hoeveel mix voor ronde taart van 26 cm

Ikg ebruik ook de mix van de webshop en gebruik de maten die erop staan gewoon voor een 26 cm en als je echt goed lang mixed en de oventemperatuur met stapjes omhoog zet krijg je toch nog een mooie grote luchtige taart is mijn ervaring.. ik zou het zelf dus voor 24 cm verminderen omdat de taart bij mij dan veeeel en veeel te hoog zou worden :D

Ondanks het jaren van bakken nog veel te leren ;)

5

Re: Hoeveel mix voor ronde taart van 26 cm

Ik gebruik voor mijn vorm van 26 cm toch ook wel 5 eieren en 330 gram mix en 1.1/4e eetlepel water.
Dan heb je dus wel een hoge taart hoor, maar dat vind ik dan weer mooi.
O, ik bedenk me net dat mijn vorm van de blokker dus wel kleiner uit viel. Hij is net iets meer dan 24 cm.
Ik zou zeggen, probeer het anders met de verhoudingen met 5 eieren, je kan er altijd nog wat afsnijden als hij een beetje overstroomt. :)

6

Re: Hoeveel mix voor ronde taart van 26 cm

Nou, hij is goed gerezen maar nu heb ik weer een ander probleem ;) Ik heb gewoon de aanwijzingen opgevolgd op de verpakking van de mix en ik heb 1 ei extra toegevoegd. Nu is hij heel erg goed gerezen, maar misschien iets te goed; hij liep een beetje over, en de randen zijn dus nogal aan het blik vast gaan koeken. Moeilijk dus om em uit de vorm te krijgen.

Maar ik heb em losgesneden en toen kwam hij er in 1 stuk uit. Dacht ik...Er bleven hele stukken aan de zijkant van de vorm hangen. Wat doe ik fout? Ik heb de vorm ingevet met margarine en daaroverheen nog wat gezeefde bloem. Wat kan ik nog meer doen?

7

Re: Hoeveel mix voor ronde taart van 26 cm

Ik vet het bakblik altijd in met een klein laagje uit zo'n spuitbus speciaal voor het invetten van bakblikken. Nog nooit is de taart hierin blijven plakken.
Je moet alleen uitkijken dat je er niet te veel op spuit want dan blijft er van dat vocht op je cake achter en dat is niet zo lekker.

8

Re: Hoeveel mix voor ronde taart van 26 cm

Ik doe altijd met de spuitbus en dan doe ik er een heel dun laagje paneermeel overheen, dan pas ga ik de mix maken en giet het erin, bij mij nooit een probleem dat het blijft hangen..

Ondanks het jaren van bakken nog veel te leren ;)

9

Re: Hoeveel mix voor ronde taart van 26 cm

ik doe het enkel voor biscuit (sponge cake) en dan eerst boter in de vorm en daarna bloem, nog nooit een probleem gehad.

katleen

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!

10

Re: Hoeveel mix voor ronde taart van 26 cm

Ik ga vanavond weer een poging doen, en heb nu die spray van Baukje aangeschaft. Hopelijk gaat het nu wel goed, want ik moet een taart maken voor zondag en meer mix heb ik nu niet meer in huis. Iemand nog tips, bijv. qua baktijden en -temperaturen?

11

Re: Hoeveel mix voor ronde taart van 26 cm

ik doe, op aanraden van anderen hier, de eerste 10 minuten op 150 graden en dan hoger naar 175, kijk niet echt naar de baktijd maar als hij gerezen is en wat bruin dan begin ik er met een pen in te prikken.

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

12

Re: Hoeveel mix voor ronde taart van 26 cm

Ik hou jullie weer even op de hoogte :)
Hij is goed gerezen en bijna helemaal goed uit de vorm gekomen. BIJNA dus..E

13

Re: Hoeveel mix voor ronde taart van 26 cm

Ik heb wel een oplossing voor u.
Niet voor zondag en het kost een beetje geld....

Koop een siliconentaartvorm en je bent van al die last vanaf !
Moet je zelfs niet invetten.

14

Re: Hoeveel mix voor ronde taart van 26 cm

ik heb ook eens een taart gehad die overgelopen is, en dat kwam omdat ze te hard gerezen was, te veel deeg in het bakblik gedaan dus.

waarom vet je je bakblik niet in en bedek je het dan met bakpapier?

als hij bij mij wat blijft kleven (heb ik nooit met bakpapier, wel met boter) dan steek ik hem met mijn paletmes voorzichtig los langs de zijkanten voor ik hem er uit schud.

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

15

Re: Hoeveel mix voor ronde taart van 26 cm

Danny schreef:

Koop een siliconentaartvorm en je bent van al die last vanaf !
Moet je zelfs niet invetten.

ik heb allerlei vormen, springvormen, gewone, siliconen (jawel van tupperware ;-)  ) en ze bakken allemaal even goed.

misschien een beetje meer met de temperatuur spelen zoals Catherine aanhaalde en misschien ook wel een beetje teveel in gedaan?

't is oefenen h

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!

16

Re: Hoeveel mix voor ronde taart van 26 cm

Hoi Roos,
Ook ik doe het altijd zoals jij het doet, en meestal gaat het goed, ik vet het wel heel goed in de bovenrand, en doe geen bloem erover. Maar ook ik heb een keertje gehad dat het zo erover heengerezen was en dan gaat het mis. Je kunt je taartvorm voor 2/3 vullen dan wordt ie wel heel hoog maar krijg je niet het risico dat het over gaat lopen (staat bij de tips van Felicitaartjes ;-) ). Bij mij gaat het gelukkig nu aldoor weer goed! Sukses ermee!

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

17

Re: Hoeveel mix voor ronde taart van 26 cm

wat ik ook doe is de zijkant van de bakvorm bedekken met bakpapier en dat een centimer of 3 boven de bakvorm laten uitkomen. Zie
http://www.cakecentral.com/article43-Co … -Cake.html
zo krijg je een hogere taart, stroomt niet over en het komt er heel makkelijk uit.

groetjes,
gina