1

Onderwerp: Baksels is na het bakken kleiner dan de bakvorm

Hallo allemaal,

hebben jullie ook het probleem dat je taart na het bakken kleiner is dan de bakvorm die je hebt gebruikt? Mijn zijkanten lopen ook taps toe naar boven (scheelt soms wel een cm).

Zou ik hem te snel uit de oven/bakvorm halen wanneer hij gaar is?

Graag hoor ik jullie tips want tot nu toe bak ik altijd groter dan nodig en dan nog is het vingers gekruist houden !!!

Groetjes, Mandy

Bekijk ook eens mijn website: http://www.detaartenprinses.nl/

2 Laatst bewerkt door mascha (12-08-2006 08:56)

Re: Baksels is na het bakken kleiner dan de bakvorm

ik had dat inderdaad ook. Met die trouwtaarten had ik gezegd de onderste en de drie losse 26 cm, maar dat werd echt een stuk kleiner (met fondant wel weer ietsje groter natuulijk), maar het was niet zo erg omdat de anderen ook kleiner waren.
Ik laat ze in de vorm in de oven afkoelen, dus denk niet dat het daardoor komt?
Ze lopen niet toe volgens mij

Mijn website: Presentaart

3

Re: Baksels is na het bakken kleiner dan de bakvorm

Ik heb dat niet zo erg...
De randen zijn net los van de zijkant maar niet zo veel.

Wat ik zou kunnen bedenken is dat de bovenkant van jouw oven warmer is dan de onderkant en dat de bovenkant dus eerder indroogt en smaller wordt ????
Kun je het bakblik misschien iets lager in de oven zetten ?
Heb geen idee hoor, verzin maar wat..

Groetjes Nicole

4

Re: Baksels is na het bakken kleiner dan de bakvorm

Bij mij komen de randen ook lichtjes los van de vorm, maar ik vind dat wel handig, teken dat het er niet aanplakt.. Maar zeker geen cm, denk ik. ALs je verschillende taarten hebt die op elkaar moeten passen en ze krimpen allemaal gelijkmatig, dan past het wel nog h

5 Laatst bewerkt door dutchdecorator (13-08-2006 15:26)

Re: Baksels is na het bakken kleiner dan de bakvorm

Bij mijn Cake heb ik er geen last van hij krimpt iets zodat hij net makkelijk uit de vorm komt.
Bij de soezie mix die ik pas voor het eerst geprobeerd heb had ik hetzelfde als jij.
De taart zag er niet uit en was onbruikbaar ik heb ter plekke besloten geen biscuit meer te gebruiken want ik vind het een crime!
Ik had hier gelezen dat hij in de over af moet koelen tegen inzakken en dat heb ik gedaan maaaaaaar wordt het dan niet te droog allemaal?
mijn oven blijft toch vrij lang vrij heet.
Ik hoop niet dat alle Soezie fans nu kwaad zijn maar voor mij is het geen wonder middel helaas.
Het biscuitrecept van Inge werkte bij mij wel trouwens maar ik vond het een beetje eiig(dat was dus voor het vullen e.d.)
Groet Saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

6

Re: Baksels is na het bakken kleiner dan de bakvorm

Ik gebruik wel Soezie mix en die werkt voor mij net zo goed als de mix van Inge.
Ik laat 'm niet in de oven afkoelen hoor..meteen eruit en na een minuut of twee al uit de vorm.

Groetjes NIcole

7

Re: Baksels is na het bakken kleiner dan de bakvorm

waarom gebruik je niet het recept pan di spagna bij recepten in het forum dat vind ik superlekkere cake voor een taart ook zeer luchtig en hij is superhoog

8

Re: Baksels is na het bakken kleiner dan de bakvorm

Hoi Jolanda,

en waar smaakt deze taart dan naar? Lijkt hij een beetje op de biscuit-mix van Soezie? Want die vind ik namelijk wel heel erg lekker (en iedereen voor wie ik een taart heb gemaakt ook).

Groetjes, Mandy

Bekijk ook eens mijn website: http://www.detaartenprinses.nl/

9

Re: Baksels is na het bakken kleiner dan de bakvorm

ik zou niet weten hoe biscuit cake smaakt maar dit is echt heerlijk dit is cake die je zo moet smaken als je taart eet. de smaak die er uit komt vind ik op die van een lange vinger lijken

10

Re: Baksels is na het bakken kleiner dan de bakvorm

Mijn taart is laatst ook gekrompen. Bij mij kwam het doordat ik hem er te lang in liet staan. Wist nl even de baktijd niet zeker en heb 'm daarom wat langer gegeven. Iets te lang dus ;) Eerst was ik nog bang dat ie daarodoor te droog was geworden, maar gelukkig was het gewoon lekker. (Ingevroren, zaterdag ontdooid, gevuld en versierd, gisteren opgegeten.)

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

11

Re: Baksels is na het bakken kleiner dan de bakvorm

Wat grappig, bij mij krimpen ze nooit. En ik gebruik toch ook afwisselend de mix van soezie, de webshop en de markt. Die komen alle drie op hetzelfde neer.
Wel dacht ik pas dat mijn taart heel erg was gekrompen, zelfs zo dat ik er een cm bij heb gepakt om het na te meten. En wat bleek.......... :)
Mijn ronde bakblikken van de blokker zijn gewoon 2 cm kleiner dan erop staat. Ze hebben de bredere onder ring gemeten maar dat heeft dus echt niets te maken met de maat van je taart.
Dus iedereen die die blikken ook heeft, meet maar eens na. Ik pak nu ook echt de b.v. 26cm voor een 24 taart.

12

Re: Baksels is na het bakken kleiner dan de bakvorm

Nou ja, vandaar dat ze zo hoog worden................... zal ook eens meten en dan met de echte maat gaan rekenen.

Bedankt voor de tip!

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

13

Re: Baksels is na het bakken kleiner dan de bakvorm

Hoi Wendy,

dat is echt irritant he? Ik was er ook al achter gekomen. Maar ik heb nu bij het Kookpunt in Rotterdam een uitschuifbare ring gekocht en daar kan het me niet mee overkomen.

Koop jij de mix van de markt bij een locale marktkraam of bij een Bakkerij het Stoepje?

Groetjes, Mandy

Bekijk ook eens mijn website: http://www.detaartenprinses.nl/

14

Re: Baksels is na het bakken kleiner dan de bakvorm

Die koop ik bij een notenboer die weer inkoopt bij een bedrijf die ook aan banketbakkers levert. Vandaar de uitrol kwaliteid van zijn marsepein en de fijne mix. Nu is hij op vakantie maar hij heeft ook creme au beurre mix, wil ik ook nog proberen. Hij is niet goedkoper hoor, maar wel lekker handig dichtbij. :)

15

Re: Baksels is na het bakken kleiner dan de bakvorm

ik gebruik de biscuitdeeg van de webshop en die bevalt prima. Ik haal de cake ook direct uit de oven en dan na een minuut uit het blik. Dat gaat prima.

Laatst heb ik twee hartjesvormpjes gevuld en een beertjesvormpje en samen met een 20cm bakblik in de oven gezet. Volgens mij heeft een grotere vorm wel meer baktijdnodig dan de kleine vormpjes, want die waren wel donkerder geworden en kreeg ik moeilijker uit het blikje.

Bekijk mijn taarten in www.mijnalbum.nl/Album=YTFDUOVI