1

Onderwerp: hoe krijg ik de zijkanten zonder plooien?

Ik heb al een aantal taarten gemaakt, maar ik heb elke keer moeite met de hoekjes en ronde randen. Ik hou elke keer te veel fondant over en ik snap maar niet hoe jullie de fondant/marsepein mooi glad rond de taart krijgen. Of zitten de plooien verstopt aan de achterkant, misschien? (bij mij wel)

kom maar op met de tips!

Groeten Ingrid

2

Re: hoe krijg ik de zijkanten zonder plooien?

Hai Ingrid.

Hoe is erg moeilijk uit te leggen maar bij vierkanten taarten is het vooral belangrijk bij de hoeken te beginnen, maak een hoek glad en dan de volgende hoek. Het rechte stuk ertussen strijk je daarna glad, daar kun je het weer wat in elkaar werken.
Bij de ronde taarten is het eigenlijk hetzelfde idee. Voorzichtig glas strijken en in elkaar drukken. Weet niet hoe duidelijker uit te leggen. Wellicht kan Inge dat beter. Ik weet dat ik het eerder heb gelezen dus kijk ook nog even bij zoeken.

Verder is het oefenen en oefenen. Je kan het ook eens op een dummie taart proberen, er weer af en weer opnieuw. Succes :)

3 Laatst bewerkt door dutchdecorator (29-05-2006 09:20)

Re: hoe krijg ik de zijkanten zonder plooien?

Hoi Ingrid,

Ik had dat in het begin ook heel erg. Bij mij hielp iets dikker uitrollen en proberen het niet te veel uit te rekken tijdens het overbrengen op de taart en daarna maar pielen tot het weer glad is(op de manier van hierboven)(de smoother is heel handig en werkt echt).
Als het echt een immense plooi is die echt niet meer gaat kun je het teveel weghalen en met een beetje verdunde fondant de leleke plek wegwrijven(kleine ronddraaiende bewegingen).
En daarna dus de beste kant tot voorkant bombarderen.

Succes, Saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

4

Re: hoe krijg ik de zijkanten zonder plooien?

Ik was al bang dat het antwoord zou zijn; veel oefenen....
Maar goed.. ik begin volgende keer bij de hoeken en een dummy is misschien ook wel een goed idee.

Bedankt gr. Ingrid

5

Re: hoe krijg ik de zijkanten zonder plooien?

Hoi Ingrid

Met het bekleden van een taart (rond of vierkant) maak ik eerst de bovenkant glad, daarna strijk ik de fondant, marsepein met mijn hand voorzichtig langs de zijkant naar beneden. Daarbij til ik de fondant, marsepein iets op waardoor je de plooien gemakkelijker wegstrijkt.
Sorry ik ben nog nooit echt goed geweest in het schriftelijk uitleggen.
Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel
groetjes francisca

6

Re: hoe krijg ik de zijkanten zonder plooien?

Nou Franky, ik vind het een heel duidelijke uitleg, zo doe ik het zelf inderdaad dus het was fijn om te lezen dat ik het gewoon goed doe, ook al gaat er af en toe was mis ;-) :-)

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

7

Re: hoe krijg ik de zijkanten zonder plooien?

Bij mij lukt dat ook nog niet echt.. Dus probeer ik de slechte kant te verstoppen door er iets tegen te plakken - een lint, bij de vijvertaart het riet.. Ofwel hopen dat het maar aan 1 kant gebeurt en deze als achterkant gebruiken.

Kristien

8

Re: hoe krijg ik de zijkanten zonder plooien?

er is ergens een filmpje hier op het forum van een man die het doet. pas sinds ik dat filmpje heb gezien begrijp ik het echt... maar waar is het?!

mijn taartjes kun je zien op http://www.mijnalbum.nl/Album=F3XEMDHO

Re: hoe krijg ik de zijkanten zonder plooien?

Het staat op de Ateco site
http://www.atecousa.net/learn/index.shtml
dan moet je de satin ice filmpjes hebben.
Deze site was door Fimjjad gepost en ik vind het ook een goede!
Succes,
Saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

10

Re: hoe krijg ik de zijkanten zonder plooien?

precies, die bedoel ik! er ging een wereld voor me open toen ik 'm zag!

mijn taartjes kun je zien op http://www.mijnalbum.nl/Album=F3XEMDHO

11

Re: hoe krijg ik de zijkanten zonder plooien?

Ik heb gelijk de filmpjes gekeken en die zijn inderdaad duidelijk, zeg!
De truc zit 'm wat mij betreft vooral in het extra groot maken van de uitgerolde lap. Dan kun je de plooien veel makkelijker wegwerken. Voorheen rolde ik de lap ongeveer even groot uit als de taart + de zijkanten. maar sinds ik nog even doorrol krijg ik het allemaal veel mooier.

Gr. Ingrid

12

Re: hoe krijg ik de zijkanten zonder plooien?

ik had eerst niet door dat je de plooien er gewoon uit kon strijken. ik dacht dat je ze dichtvouwde en dan glad maakte met je vingers of water ofzo. maar je strijkt ze er dus uit, totdat ze inderdaad in dat stuk zitten dat óver' is, dus dat moet wel groot genoeg zijn. pffff, je kunt het echt niet uitleggen, je moet het zien....

mijn taartjes kun je zien op http://www.mijnalbum.nl/Album=F3XEMDHO

13

Re: hoe krijg ik de zijkanten zonder plooien?

Bedankt voor de tip! Ik had inderdaad dezelfde ideeen als Pinkie...