1 Laatst bewerkt door riteke (11-08-2006 13:03)

Onderwerp: 2 kleuren fondant bekleden

Hallo,
2 vragen dit keer :D
We willen een taart met fondant bekleden de rand van de taart echter met een andere kleur dan de bovenkant.
Hoe behalen we het mooiste resultaat? Het betreft een ronde taart.
Eerst de bovenkant en daarna in een reep de zijkant bekleden of andersom?

En weet iemand waar ik eetbare "goudverf" kan bestellen/kopen dat geschikt is voor Fondant?

alvast bedankt!

Groetjes Riteke en Martijn
www.delikatessen.mijnalbums.nl

2

Re: 2 kleuren fondant bekleden

Hoi Riteke,

Geen ervaring, maar ik zou denk ik eerst de zijkant doen. En in de webshop hebben ze goudpoeder waarmee je heel mooi goud maakt als je het met een kwastje erop smeert.

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

3

Re: 2 kleuren fondant bekleden

Hoi Riteke,

Ik heb het zelf een keertje gedaan en uiteindelijk gekozen voor eerst de rand erlangs, die bijgeknipt (ja met de schaar ging het makkelijkst :-) ) en daarna de bovenkant op maat gemaakt en die erop gelegd en ook nog een beetje bijgeknipt. Werd wel vrij netjes vond ik :-) Je kunt het resultaat zien op mijn album bij het Geboortetaartje voor Flint.

Het goudpoeder van de webshop heb ik ook, ik vind het makkelijker werken op marsepein, tenminste als je het er zo op wilt blushen, fondant wordt zo snel droog en neemt het moeilijk op. Misschien dat het beter gaat als er Gildesol (een laagje van een soort vet) onder zit, hebben ze ook in de webshop en ik heb het ook maar nog niet geprobeerd met fondant. Verder kun je met alcohol (gin ofzo, dus kleurloos) een verfje maken en daarmee schilderen maar dat heb ik nog niet geprobeerd direkt op de taart, wel op losse decoraties van fondant en dat ging goed.

Veel sukses!

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

4

Re: 2 kleuren fondant bekleden

Hallo,
Lara je flinttaart  was ivm de 2 kleuren ook mijn inspiratie (haha) dus bedankt voor je reactie. Het zag er goed uit!!
Jullie vemelden beide dat goudpoeder in de webshop te koop is maar helaas deze op vakantie  en ik heb het voor 1 September nodig. Nog andere suggesties??

thanks :D

Groetjes Riteke en Martijn
www.delikatessen.mijnalbums.nl

5

Re: 2 kleuren fondant bekleden

Misschien Piece of Cake in Purmerend bellen of ze het naar je op willen sturen? Het is maar een heel klein potje hoor. Of als er taartenwinkels bij jou in de buurt zijn maar ik weet niets van Groningen dus ;-)

En bedankt voor het compliment!! :-)

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

6

Re: 2 kleuren fondant bekleden

Bij mijn coca cola taart heb ik ook eerst de zijkant gedaan en later de bovenkant er op gelegd (die kun je dan gewoon uitsnijden rondom je bakblik dan heb je meteen de goede maat)