1

Onderwerp: wanneer marsepein en wanneer rolfondant?

wie kiest wat wanneer en waarom?

ben al wat gewend om met marsepein alles te doen, maar het geeft geen felle kleuren.

dus wil overtuigd geraken om het ook eens met rolfondant te doen.

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

2

Re: wanneer marsepein en wanneer rolfondant?

Nou dat is geen reden om fondant te gaan gebruiken want marsepein kleurt over het algemeen feller door dan fondant.
Er zijn mensen die niet van marsepein houden en dan is fondant een alternatief omdat dat alleen naar suiker smaakt (geen amandelsmaak dus)
Als je een witte taart wilt maken (of witte onderdelen) dan gebruik je daarvoor het beste fondant omdat dat echt wit is (hihi..lijkt de wasmiddelreclame wel !)

Zelf vind ik fondant wat sneller uitdrogen en poreur worden aan de randen (maar ik heb de nieuwe soort van Inge nog niet geprobeerd en die schijnt beter te zijn !)
En Marsepein heeft een mooiere glans (wat vettig door de amandelen natuurlijk)

Groetjes Nicole

3

Re: wanneer marsepein en wanneer rolfondant?

dan gebruik ik zeker de verkeerde kleuren want de mijne blijft altijd erg flauw. heb nu van de webshop van die potjes, daarvoor had ik vloeibare van in de supermarkt.

ik heb juist een beetje marsepein proberen wit maken met wit van de webshop, is niet zo 'dash' wit ;) maar toch veel lichter dan die marsepein kleur hoor.

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

4

Re: wanneer marsepein en wanneer rolfondant?

Ik vind altijd wel dat je veel meer kleurstof moet gebruiken dan je denkt , het valt me altijd weer tegen en moet meestal een keer of 3 opnieuw meer kleurstof toevoegen maar uiteindelijk wordt het toch wel mooi (ik kleur het meestal 1 dag van tevoren zodat het lekker door kan kleuren)

Wit voor marsepein heb ik nog nooit gebruikt...

5

Re: wanneer marsepein en wanneer rolfondant?

ik heb het nu beide gebruikt, maar ik vind marsepein fijner werken. En die kleuren is een kwestie van net zolang erin doen tot je tevreden bent. Mijn donkerblauwe taart was ook marsepein. Ik vind het kleuren wel een karwei hoor, ik ben elke keer met de grote lap een half uur tot een uur bezig geweest. Telkens kneden tot het egaal was, en dan weer wat kleurstof erbij, in het begin wel 10 keer..... denk dat je dat ook een beetje in de vingers moet krijgen, dat je ongeveer weet of je theelepels of cocktailprikkers van die kleurstof moet gebruiken....

groetjes,
gina

6

Re: wanneer marsepein en wanneer rolfondant?

ik gebruik altijd fondant, behalve als iemand marsepein wil. Ik vind marsepein zelf niet zo heel erg lekker (lust het wel, maar is zo overheersend) en ik ken meer mensen die geen marsepein lusten, omdat fondant niet echt een smaak heeft lust iedereen het bijna wel over de taart (behalve als je niet van zoet houdt, maar dan is zo'n hele taart minder).
Ik haal m'n fondant altijd bij een bakker in A'veen, die is erg goedkoop (vind ik) en het is heel erg lekkere.

Mijn website: Presentaart