1 Laatst bewerkt door bwtje (12-07-2006 12:39)

Onderwerp: vraagjes beginner!

Ten eerste wat een leuk forum!!
En ik heb er nu gelijk een nieuwe missie bij!!
Wat is mijn doel :
Ik wil een super kei gave nijntje taart voor mijn dochtertje maken die wordt 8 september 1 jaar!!
Het lijkt me zoooo leuk om voor haar zelf zo'n mooie taart te kunnen maken!
Zou het mogelijk zijn? ook als je nog noooit taarten echt hebt gebakken?
hihi
Nou ik hoop het want ik heb een kleine 2 maandjes om het te gaan leren :)
Nu de vragen!
WAAR MOET IK BEGINNEN??
Wat moet ik allemaal in huis halen heeft er iemand een makkelijk lijstje voor me of een link eventueel met een stappen plan of voorbeelden etc?
Want ik weet niet waar ik moet beginnen hoor hihi!
Wie heeft er een opdrachtje voor me hihi :)
Nou ik zal niet gelijk teveel gaan vragen..
ben benieuwd naar de reacties en dan ga ik zometeen gelijk de c1000 in of moet ik bij een andere winkel zijn haha??
Ik hoor het wel!!
groetjes Sanne

ps ik heb al een stappenplan gevonden hihi hoezo verder kijken dan je neus lang is!!
hihi
ps 2 ok heb de webshop gevonden hier kan ik dus leuke dingetjes kopen en aan de gang !
daar ga ik nu eens snuffelen!
balen dat ze op vakantie gaan en pas 4 dagen voor de verjaardag van mijn dochtertje terug zijn ieeeek!
nou ja dat wordt dus voor 10 augustus al inslaan slik..
bestellen jullie ook altijd bij de webshop of doen jullie zelf boodschappies?

2

Re: vraagjes beginner!

Ok wat een hoop zeg....
pff wat moet ik kiezen daar ben ik dus niet zo goed in :s
Tot nu toe zit er in mijn winkelwagentje:

SK Schrijfpen fijn
- Kleur Blackberry (zwart) 

lijkt me wel handig toch? en zwart lijkt me de meest voorkomende kleur..

12345678910 €4.20
  Mix voor biscuit 

van wendy het idee gekregen om biscuit mix te gebruiken dus vandaar!

12345678910 €3.45
  Basic decorating set (25-delig) 

En dit leek me ook wel verstandig om toch aan te schaffen??
of weten jullie een betere set?
want ja om gelijk veel geld uit te gaan geven..eerst eens kijken hoe ik het vind hihi

Nou nu zie ik dus allemaal verschillende kleurstoffen en ook marsepein en fondant etc. wel niet gekleurd..
wie kan mij vertellen wat makkelijk is in gebruik om mee te beginnen?
en ook qua hoeveelheid prijsverhouding wat het beste is?

dan kan ik verder mijn winkelwagentje gaan opvullen!
bestellen jullie ook altijd zo of gaan jullie naar de winkel of een toko ?
Nou kom maar op met die tips..!!
alvast heel erg bedankt!
groetjes sanne

3

hallo sanne,

ik ben ook sinds een maand besmet met het bakvirus.

deze site is geweldig, je vind hier veel steun en goeie raad.

ik had het in't begin moeilijk met mijn deeg te laten rijzen en daardoor smaakte het ook niet lekker, maar nu ik een mix voor biscuit koop en het 10 minuten op de hoogste stand laat mixen is alles ok.

ik heb ook al uuuren (echt niet overdreven) alle topics hier gelezen over ingezonden recepten en taarten bakken, daar heb ik echt al veel uit geleerd. je kan ook met de zoek functie iets vinden specifiek over jouw probleem.

het kostte wel wat geld om te starten maar gelukkig was het juist mijn verjaardag. de dingen die ik heb zijn : bakblikken (ronde, vierkante en ook zo'n muffin bakblik voor cupcakes), een deegrol, een boetseermesje en zo'n mini pizza snijdertje dat rolt, wat kleurtjes, marsepein, (ik werk niet met rolfondant omdat dat in belgie niet te krijgen is en omdat een paar kilootjes opsturen van de webshop naar belgie redelijk duur wordt dan) een 'spatelmes' weet niet het juiste woord maar is voor je vulling glad uit te strijken, een deegschraper, een fondantroller, een zeef, een keukenmachine maar mixer kan ook. en dan nog wat bloemetjes uitstekers.

qua ingredienten heb ik mix voor biscuit, mix voor cake, mix voor botercr

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

4

Hai Sanne, wat een enthousiasme. :D

Allereerst welkom op het forum, Wel een waarschuwing, we zijn hier allemaal zwaar verslaafd aan taarten en aan de site dus ik vrees voor jou ook het ergste. :)

Je hebt nog twee maanden dus dat gaat je zeker lukken, gewoon veel bakken en proeven hoor.

Ik kleur mijn marsepein/ fondant altijd zelf met kleurpasta. Als je zwart, geel, rood, blauw en eventueel groen neemt dan kom je een heel eind, ik meng ook veel en dat gaat best. Kun je later altijd nog kleuren bij gaan kopen.
Wat makkelijker is verschilt per per persoonlijke voorkeur. Soms vind ik marsepein makkelijker maar ik zou voor witte dingetjes ook een onsje fondant bestellen. (marsepein is creme)

Die pen is ook handig maar ik gebruik hem niet echt heel erg veel. Wel voor stipjes op b.v. lieveherebeesies b.v. Verder zou ik nog een smoother bestellen, daarmee krijg je van die mooie strakke taarten. En als je wil gaan puzzelen een cutting wheel. Als je icing wilt gaan spuiten dan is eiwit poeder ook handig om mee te bestellen want dat is bijna niet te koop in de winkels.

Ook ik bestel veel hier en (ik woon niet erg ver van rotterdam) haal ook wel het een en ander bij planet cake. En de marsepein ook wel op de markt bij de notenboer.

Nou ik zou zeggen veel plezier met oefenen en met proeven. :)
En laat je het resultaat wel zien op de show off?

5 Laatst bewerkt door Car (12-07-2006 14:05)

Nog een onmisbaar item in mijn keuken: de kunststof roller. Echt ideaal om de marspein mee uit te rollen. Ik doe altijd wat plasticfolie op het aanrecht en kan er zo met de roller overheen rollen. Blijft niet plakken, dus ook geen poedersuiker nodig om te strooien.
Wat ook handig is, is de botercreme mix van de webshop. Daarmee kun je de taart insmeren zodat de marsepein lekker blijft plakken. Je kunt deze natuurlijk ook zelf maken (zie recepten en het receptenforum). Succes hoor!! En voor nóg meer inspiratie (alsof je hier niet genoeg kunt vinden ;-) ) kun je nog eens kijken op mijn website: infoTaartje.nl
Daar vind je heel veel links naar andere taartenbakkers e.d.

Groetjes, Car 
Uno per Uno Workshops

6

wow thanx voor de snelle reacties!
kan haast niet wachten haha!
Nou ik ga mijn karretje verder nog aanvullen!
heeft er iemand trouwens nog msn dat praat ook wat makkelijker??
hihi
liefs,
sanne en sem

7

Hee, dat had ik nog niet gezien, dat ze op vakantie gaan. Maar goed dat ik het weet, want ik ben 1 september zelf jarig. Nog maar even goed van te voren bedenken wat ik nodig heb! :D

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

8 Laatst bewerkt door bwtje (13-07-2006 15:53)

ja hihi ik zag het ineens staan!
en ik ben de week zelf ook in centerparcs dus dat word plannen met die taart :)
Nou ik ben eventjes langs de boerenbond gegaan, die hadden ook biscuit mix en au beurre mix van soezie maar deze is duurder dan hier :P
dus lekker hier bestellen!
zaterdag ga ik weer eens de markt op met een andere missie nu.
kijken wat ze eventueel daar allemaal verkopen.
en de blokker etc eens in voor andere spulletjes!
Verder hadden ze bij de boerenbond niet veel meer, de kleurstoffen gaan eruit volgens mij want ze lagen apart in een mandje afgeprijsd dat wel! en alleen de kleur groen nou ja heb ik er toch alvast 1!
en dan ga ik nog ff bij de toko spieken.
ik weet dat ze daar wel poeders verkopen is dit ook goed om te gebruiken??
Nou ik zie nog wat adresjes staan hier op de site die ga ik van het weekend ook maar eens af hehe nog genoeg te doen dus!
alles wat ik verder niet kan vinden bestel ik dus maar hier! :)
groetjes sanne

9

Pas wel op met de poeders bij de toko, ik heb daar een rode gekocht maar zelfs al gebruik ik er maar een spledeprik van... Bah bah bah, zooooo bitter. Jak. :(
(hihi, zo vies vond ik het dus echt. ;) )

10

De webshop heeft goed spul dus zeker als je net begint is dat wel handig ;-)

Qua prijs zijn ze niet duurder dan in de winkel en je hebt het na betaling snel in huis. Verder kun je ze altijd van alles vragen ook als je de spullen al hebt gekocht. Veel mensen werken hier met dezelfde spullen en dat praat makkelijker.

Als je eerste taart is gelukt dan komt de tijd dat je van alles gaat proberen en weet je wat je prettig/lekker vind en wat niet.

Groetjes Nicole
Pas op...want van de webshop wordt je heeeeel hebberig...(heb net weer een doos binnen :D )

11

ja wij hebben dus ook een rode poeder van de toko maakt oranje en rood net hoeveel je pakt..maar bij die proefde wij nix?
ik ga eens kijken bij de winkeltjes die hier op de site staan..
en de rest bestel ik sowieso hier op de webshop!
ik mertke dat hebberige zeker om te beginnen stond het bedrag al op zo'n 90 euro!
SLIK!
hihi
groetjes

12

bwtje,  ik heb de eerste keer ook wat moeten investeren maar dan heb je een hele tijd even niks nodig, behalve wat basisingredienten hoor.

leuk h

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

13

zo ja ik heb de flinke bestelling geplaatst en ook hun dus even gesponserd haha inderdaad flink bedrag maar vooral ook de dingen die je 1 x aanschaft ;)
ben HEEL ERG BENIEUWD het wachten is natuurlijk het ergste van allemaal!!
Hoop volgende week aan de slag te kunnen want ben paar daagjes vrij nu!
Ik ga nog wel een keer naar die winkeltjes maar dacht net zo aardig om de eerste keer hiet te bestellen en dan weten we om welke spullen het gaat idd
praat wel zo makkelijk :)
thanx voor alle tips mensen!
en ik hoop snel de taart in show off te laten zien!
hihi
nu nog een thema bedenken..
groetjes Sanne