1

Onderwerp: Taart gescheurd, hellup!

Hallo allemaal,

Ik heb een nieuwe silliconenbakvorm en zojuist daar dus een eerste (chocolade)taart in gebakken. T kreng is helemaal gescheurd eruit gekomen! De bodem zat vast. Ik had hem toch echt heeeeeel goed ingevet. Maar dus geen bakpapier, ik dacht dat hoeft vast niet want volgends de folder is de taart "op zeer eenvoudige wijze uit de vorm te verwijderen".
Kan ik de taart nog repareren? Was van plan er alleen wat abrikozenjam in te doen en chocoladeglazuur erover. Maar misschien kan iemand me helpen? Hoe kan ik hem nog toonbaar krijgen?
Alvast heel erg bedankt voor reactie!

Groetjes! Cindy
Mijn taarten kun je vinden op: http://www.mijnalbum.nl/Album=EMMHI6AR

2

Re: Taart gescheurd, hellup!

he cindy, wat balen zeg. Siliconenbakvormen zijn ook niet mijn favoriet, heb er ook altijd ruzie mee.
Tja hoe krijg je hem weer toonbaar..., hangt een beetje af hoe groot de schade is. Wanneer die bijvoorbeeld gescheurd is kan je hem weer wat aan elkaar plakken met abrikozenjam of chocoladebotercreme. Zorg dat hij dan wel direkt op een goede ondergrond staat en je hem niet meer hoeft te verplaatsen!  Wanneer hij wel snijdbaar is, de stukken dan, kan je die nog wel eerst vullen.
Ik zet hem dan vaak op een net iets kleinere ondergrond zodat je hem daarna wel makkelijk kan glazuren, maar je hem niet van de onderzetter hoeft af te halen.
Op evt bobbels en kuilen die na het glazuren nog overblijven op je taart plak je wat leuke versiesels? Het is wel altijd even een gedoe.
Hopelijk heb je er iets aan en snap je mijn verhaal een beetje...
Sterkte ermee!!
Groetjes Marloes

3

Re: Taart gescheurd, hellup!

Hoi Cindy,

Ik heb geen andere tips dan Marloes voor het repareren, maar voor de siliconen vorm nog wel eentje:
Ik weet dat iedereen zegt dat je met deze vormen alleen hoeft in te vetten (en er zelfs fabricanten zijn die aangeven dat dat zelfs niet hoeft), maar ik doe er ook altijd nog bloem in. Echt maar een lepeltje zodat er overal een klein beetje zit. Dan trekt het meestal in de taart en krijg je de taart er ook supergoed uit.

Wat wel belangrijk is met siliconen vormen is dat je de taart eerst wat laat afkoelen voordat je hem uit de vorm haalt, dan plakt hij ook veel minder.

Nou, succes met repareren en met de volgende keer dat je de vorm gebruikt!

Groetjes
Ellen

Groetjes Ellen http://www.merlin.mijnalbums.nl
Geen mens zo stil als eentje die van taart geniet!!!Smakelijk

4

Re: Taart gescheurd, hellup!

Hoi,

Bedankt voor jullie tips! Ik ga het maar proberen. Ben nu voor de zekerheid nog maar een "gewone" bescuittaart aan het bakken, dan maak ik wel een extra hoge taart in plaats van twee aparte, da's dan ook wel weeres wat anders. In mijn oude vertrouwde springvorm van de Hema hahaha!
De reparatiewerkzaamheden zal ik vanavond gaan uitvoeren :( en ik laat nog wel even weten of het gelukt is.

Groetjes! Cindy
Mijn taarten kun je vinden op: http://www.mijnalbum.nl/Album=EMMHI6AR

5

Re: Taart gescheurd, hellup!

Hey,

over die siliconen bakvorm, ik heb daar dus geen problemen mee. Ik vet zelfs helemaal niet in, op voorwaarde dat het deeg minstens 30 g vetstof bevat.

In het begin is het wel even oefenen, soms brak mijn taart in 2, maar eens je weet op welke manier je ze eruit krijgt is he echt superhandig !

Groetjes,
Vanessa

6

Re: Taart gescheurd, hellup!

Veel succes met je nieuwe baksel!

Ik gebruik ook siliconenvormen (heb vele soorten en maten), maar heb er geen enkele problemen mee. Op de verpakking staat dat het niet ingevet hoeft te worden op de eerste keer na. Toch spuit ik het in met bakspray (dr oetker). Uit de kunst!

Succes!
Groetjes Kelly