1 Laatst bewerkt door Biezsum (05-07-2006 13:27)

Onderwerp: Schateiland, tips

Hallo allemaal,
Ik wil graag een schateiland gaan maken (met verborgen schatten op sommige plekken in de taart) maar zit zo te twijfelen over hoe ik de taart opsier. Ik wil er in ieder geval (met kleine tulbandvorm) een vulkaantje/ waterval op maken (ben ik nog niet uit). Sowieso moet ik de materialen in botercreme gaan doen (want de jarige lust geen fondant en geen marsepein).

Maar nu zit ik met het volgende, ik ben absoluut geen boetseerder (maw, ik ben een aardig wrak op gebied van poppetjes maken en boompjes en daarbij kan ik dus geen marsepein gebruiken). Wat zijn jullie tips?

Kijk een palmboompje krijg ik wellicht nog wel op de een of andere manier gemaakt
maar van welke materialen?

En het budget is niet enorm....
Graag tips!!!
Groetjes
Ellen

Groetjes Ellen http://www.merlin.mijnalbums.nl
Geen mens zo stil als eentje die van taart geniet!!!Smakelijk

2

Re: Schateiland, tips

Hoi ellen,
heb je toevallig een spuitmondje waar je blaadjes mee kan spuiten?
Daarmee kan je ook kruintjes voor palmboompjes mee spuiten. Bij de Albert Heijn hebben ze lange koekjes "giraffenekken of langnekken" heeten die, die kan je als stam gebruiken (tip van Inge)en als je fijne suiker even met je mixer geel kleurt dan heb je genoeg zand voor je eiland. In het midden van je tulband zou je met gelatine een meertje kunnen maken .Ik hoop dat je hier wat mee kan succes!!!

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.

3

Re: Schateiland, tips

Een schatkist ofzo, misschien gewoon met een stukje cake in vorm gesneden en daar chocolade over (gesmolten erover gieten of insmeren met chocopasta) - het 'deksel' opensnijden en er chocolademunten uit laten komen. Of de schatkist maken van marshmellows ofzo?
Misschien is het niet erg om toch een aantal dingen in marsepein of fondant te maken - de jarige gaat per slot van rekening toch niet de HELE taart opeten (of wel?) :-) :-)
Een schatkaart - bv zo'n stuk eetbaar papier wat rafelig knippen en daar met eetbare stift of icing een 'plan' van je taart optekenen.

Succes en ik ben erg benieuwd!


Kristien

4

Re: Schateiland, tips

Wat ik meteen voor me zag was een meertje zoals Ria beschreef. (of een hoek van je taart veranderen in een stuk zee)
En dan een of twee  krokodillen half op het droge. Als je geen bezwaar hebt tegen snoep op je taart, dan kun je ook snoep krokodillen gebruiken. Ze verkopen vrij grote bij de jamin. Is meteen een deel boetseer probleem opgelost. ;) :D

Verder zou ik ook voor palmbomen gaan zoals ria ze beschreef of zoals eugenie eens schreef met een stam van mini rolo's.

En als je voor je begint een kuiltje in je taart maakt dan kun je die weer gebruiken na het bestooien met suiker zand als een kuil die gegraven is. Een hoopje ernaast met een schep, dat kan iedereen wel boetseren denk ik.

Hihi, ik sla weer eens op hol dus ik ga gauw stoppen, :) succes met de taart.

5 Laatst bewerkt door lammetjes (05-07-2006 17:02)

Re: Schateiland, tips

Het is ook leuk om een schatkistje halfopen met allerlei parels en gouden muntstukken erop te zetten. Is niet zo heel moeilijk te boetseren maar geeft wel een leuk effect.

Je kan misschien wel een aantal boetseer dingen van marsepein/fondant erop plaatsen die niet opgegeten hoeven te worden maar meer voor de sier.

Schatkaartje van fondant (en met speciale pen erop tekenen) erbij is misschien ook leuk.

Ga zelf ook voor over 2 weken een taart maken met het thema schatkist voor op de BSO van jelle dus ik lees ook graag mee met alle tips :D

groetjes chimene

groetjes chimene
p.s. al mijn taarten zijn te zien op http://www.bijentaart.nl

6

Re: Schateiland, tips

Heel veel tips al gekregen, maar deze wilde ik nog toevoegen: voor het zand kun je ook koekjes (stevige nemen, bijv. Mariaatjes) fijnmalen als zand. Ook lekker op botercr

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

7

Re: Schateiland, tips

Hallo allemaal,
Wat een geweldige tips! Maar hoe ik dan van gelantine een meertje moet maken, daar ben ik nog niet helemaal uit.

Het zand door koekjes/suiker vind ik helemaal een goeie. Had ik niet zelf opgekomen (was waarschijnlijk met botercreme gaan emmeren.
en rollo's ga ik gebruiken.

Een Jamin is hier niet in de buurt, maar ga er speciaal van het weekend voor naar de stad.

Ik denk dat het water straks van de berg in het meertje gaat stromen.

De schatkistjes heb ik een idee voor maar die worden in de taart verborgen door de taart hier en daar uit te hollen en vervolgens kistje te plaatsen en weer dicht te vullen.

De jarige krijgt van mij een kaart waarop met aanwijzingen de kistjes gevonden kunnen worden.

Nogmaals bedankt en je ziet hem wel op het forum verschijnen (over ongeveer een maandje).

Had trouwens gisteren voor het eerst een rechthoekige vorm welke helemaal bekleed moest worden. Dat is me super tegengevallen ook omdat de marsepein steeds bleef scheuren. Iemand nog een tip om de scheurtjes weg te werken? Ik heb nl. wel 5x opnieuw de taart bekleed en er zitten nog 3 kleine scheurtjes in (waarvan 2 onder de wielen maar een nogal zichtbaar)

Nou ja ik hoor het wel weer.
Groetjes
Ellen

Groetjes Ellen http://www.merlin.mijnalbums.nl
Geen mens zo stil als eentje die van taart geniet!!!Smakelijk

8

Re: Schateiland, tips

Hoi
Als je  een heldere vruchtensap neemt bijv dubbelfrizz of spa en fruit, dat blauw maken met kleurstof en daar volgens de gebruiksaanwijzing de gelatineblaadjes in oplost. Dan krijg dan krijg je  vanzelf een mooi meertje. Als je tulband erg diep is kan je het gat eerst opvullen met een rond biskwietje en daar het gelatinemeer opschenken :)

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.