1

Onderwerp: botercreme en plakken.

Een vraagje hoelang is botercreme houdbaar?? Ik maak altijd veel te veel (nog maar paar keer gemaakt, maar goed). Heb het steeds meteen na gebruik weggegooid. Soms wel een halve beslagkom vol. Vond het best wel zonde. Hoelang is het houdbaar in de koelkast en hoe kan ik hem het beste bewaren?

Tweede vraagje. Waarmee plak je bijvoorbeeld zo'n suikerhartje op marsepein? Kan dat alleen met 'lijm' zoals in de webshop verkrijgbaar?? Of ook met wat anders? Wil wel die lijm gaan bestellen, maar dat is voor mijn aankomende taart een beetje te laat om nog te doen. Heb ik een andere optie?

Alweer bedankt!

Groeten Kelly

2

Re: botercreme en plakken.

Hai Kelly,

Je botercreme is in de koelkast ongeveer een week houdbaar maar je kan het ook invriezen hoor. Na het ontdooien wel weer heel goed mixen want bij mij gaat het nogal eens schiften. Eventueel een klontje koude boter erbij en ongeveer 10 min mixen. Dan is ie weer prima. :)

Het plakken kun je ook doen met wat icing. Wat ook werkt is een klein bolletje fondant met wat water in de magnetron doen en roeren. Dat lijmt ook heel goed. De lijm werkt ook fijn hoor. Dat gebruik ik b.v. als ik pareltjes langs de zijkant van mijn taarten wil plakken.

Marsepein op marsepein lukt ook wel met een beetje water.

3

Re: botercreme en plakken.

Oke bedankt!!

Met icing, bedoel je dan eiwit met poedersuiker.....?

4

Re: botercreme en plakken.

Hoi Kelly,

Dat is waarschijnlijk inderdaad wat Wendy bedoelt, maar het kan ook met poedersuiker met een beetje water.

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

5

Re: botercreme en plakken.

hallo,

ik heb tot hier toe alles al gelijmd met de overschot van het suikerwater, de suikersiroop.

is dat ook een optie of is dat in sommige gevallen geen goed idee?

groetjes

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

6

Re: botercreme en plakken.

Eigenlijk kun je lijmen met alles wat plakkerig is, dus de icing (eiwitglazuur), de opgeloste fondant, botercr

7

Re: botercreme en plakken.

Hee Eef!! En nu willen wij natuurlijk weten hoe je die eetbare lijm maakt !! ;) :D

Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

8

Re: botercreme en plakken.

inderdaad...??

9

Re: botercreme en plakken.

Hoi,

Ik maak de lijm met een mespuntje tylose en wat water. Dat moet je wel van tevoren klaar maken, dag eerder, wat het lost maar heel langzaam op. En het werkt perfect.

Ik weet dat Inge ook een eetbare lijm verkoopt en die heb ik laatst uitgeprobeerd. Die werkte ook erg goed, maar ik ben effe de naam ervan kwijt.

Groetjes Peronne

Groetjes Peronne
www.tijdvoortaart.nl