1

Onderwerp: mijn taart rijst niet, help!

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier, en na het lezen van jullie succes verhalen en het zien van die prachtige taarten, kwam ik op het idee om voor de 1e verjaardag van mijn zoontje zelf een taart te bakken.
Zijn verjaardag is over ruim 2 weken, dus ik dacht laat ik eerst maar een "proeftaart" bakken en dat bleek wel nodig, want de taart is als hij uit de oven komt net zo hoog als toen hij erin ging.
Ik heb biscuitmix van Soezie gebruikt en precies gedaan wat op het pak staat, maar dat was blijkbaar toch niet helemaal goed.
Ik heb geen handmixer, maar een Philips Cucina keukenmachine en ook daarvan heb ik de gebruiksaanwijzing opgevolgd, maar ik vraag me af of ik toch niet iets anders had moeten gebruiken om het beslag te maken.

Nou, jullie horen het al, ik weet echt niet waar het mis is gegaan, maar ik hoop dat jullie met al jullie ervaring me kunnen helpen, zodat ik toch die mooie taart neer kan zetten.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groetjes Cynthia

2

Re: mijn taart rijst niet, help!

ik heb pas ook de soezie mix gebruikt na 2 "platte" pogingen met andere recepten, maar dan met een handmixer. Resultaat was dat het over mijn cakeblik heendroop. Hoe mix je met die keukenmachine? Is daar een speciaal hulpstuk voor bij? De mijne heeft alleen een deeghaak en sikkelmes, maar daar wordt het volgens mij niet luchtig mee. Daar heb je toch een garde voor nodig, lijkt me.

groetjes,
gina

3

Re: mijn taart rijst niet, help!

Ik doe het zo:

Eieren altijd op kamertemperatuur.
(Soezie)beslag heeeeeeeeeeel lang mixen (mininmaal 10 min als je een turbostand hebt en anders gewoon 15 minuten)
Heteluchtoven voorverwarmen op 150 graden en de taart gaat er dan 15 min in. Daarna schroef ik de warmte omhoog naar 170 graden en blijft hij er nog een minuut of 20 in. Dan pas prik ik er in om te kijken of hij gaar is en dat is eigenlijk altijd zo.
Dus niet de oven eerder openen.

Ik weet niet wat jij anderd doet maar bij mij is het zo met de Soeziemix en de Webshopmix nog nooit mislukt (hooguit dat de taart de pan uit steeg omdat ik er te veel beslag in had gedaan ;-) )

Succes!
Nicole

4

Re: mijn taart rijst niet, help!

Broodjelol en Nnicole bedankt voor jullie reacties.

Om weer even te antwoorden, bij mijn keukenmachine zit idd een sikkelmes en een kneedhulpstuk en een mengschijf (die laatste is voor slagroom, want dat gaat altijd wel heel goed).
Dus als iemand weet wat ik daarvoor moet gebruiken, dan hoor ik het graag en anders moet ik toch ook maar een handmixer aanschaffen.

Ik heb de mix idd 10 min laten mixen, maar ik zal het de volgende keer langer doen en ik heb idd ook een hetelucht oven, dus ik zal ook ff kijken wat ik met die tips kan. Ik had wel met een sateprikker in de taart geprikt en die bleef schoon, dus hij was wel gaar.

Nou, ik ga aan de slag met deze tips en jullie horen wel of het beter gegaan is.

Groetjes Cynthia

5

Re: mijn taart rijst niet, help!

hoi hoi

ik ben ook nog nieuw, en heb na 4 baksels eindelijk mijn beslag doen kunnen rijzen.

wat ik deze keer anders heb gedaan is mijn keukenmachine op een hogere snelheid gezet. in het recept stond op middelmatige snelheid, maar ik heb het wat sneller gezet. ik zag het direct dat het beslag veel luchtiger was dan ervoor!

het is zeker nog niet perfect, maar het probleem van het rijzen is in elk geval al van de baan.

groetjes

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

6

Re: mijn taart rijst niet, help!

Mijn eerste was ook alleen maar 'deeg'. Nu heb ik de biscuitmix uit de webshop. Gebruik een gewone handmixer. 8 min volle snelheid 2 min laagste snelheid. Het kwam zo hoog dat het bijna uit mijn beslagkom droop. In de over rees het zo goed dat meer dan de helft op de bodem kwam...