1

Onderwerp: fruit

De volgende paar taarten die ik hoop te maken worden een biscuit voor de verjaardag van mijn vriend en een biscuit voor de verjaardag van mijn oma. Nu wilde ik er wat fruit tussen doen in de kleur van de bovenzijde van de taart nl voor mijn vriend groen (kiwi) en mijn oma rood (aardbei). Mijn vraagje: leggen jullie dat gewoon tussen de taartdelen of toch maar eerst een laagje botercreme erbij? Het enige dat ik ooit gebruikt heb ertussen is botercreme..

Kristien

2

Re: fruit

meestal leg ik het op mijn biscuit en smeer er daar botercreme overheen, ook wel eens andersom, dan druk ik het fruit er wat in zeg maar. Ik vind fruit met botercreme in ieder geval een erg lekkere combi.

3

Re: fruit

Wat een snel antwoord Wendy!
Ik lees hier ook veel over mascarpone: kun je dit gewoon rechtstreeks uit het potje gebruiken of moet hier nog iets bij?

Kristien

4

Re: fruit

Ik heb een tijdje geleden de mascarponevulling gebruikt volgens het recept van Ria.
2 eetlepels mascarpone gemengd met aardbeienjam. Dat heb ik gebruikt i.p.v botercreme.
Tussen de lagen gesmeerd en plakjes aardbei in de mascarponemengsel gedrukt.

't was erg lekker. "t is een wat minder zoete vulling en erg geschikt voor mensen die botercreme en fondant/marsepein wat erg aan de zoete kant vinden.

groetjes | Magnolia

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

5

Re: fruit

Oh ja, als je de mascarpone mengt met de aardbeienjam smeert dat ook makkelijker uit.

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

6 Laatst bewerkt door wietske (15-05-2006 19:19)

Re: fruit

Hoi Kristien,

Ik gebruik ook vaak botercreme gemengd met banketbakkersroom. Door dit mengsel roer ik dan nog de manderijntjes en dit doe ik dan als laag tussen mijn taart. Voor verhoudingen kan je altijd even kijken op onze site: www.felicitaartjes.nl

Veel succes !!!

Groetjes,
Wietske

Groetjes, Wietske
Al mijn foto's zijn te zien op http://felicitaartjes-wietske.mijnalbums.nl/

7

Re: fruit

En kan je die banketbakkersroom kant en klaar kopen of maak je dat zelf?
Er zijn zoveel soorten room dat ik door de bomen het bos niet meer zie.. Jullie bedoelen vast niet de vloeibare room voor sauzen of de slagroom uit een bus?
Het enige dat ik nu liggen heb is Klop Klop van Oetker - ooit gebruikt voor een plattekaastaart - daar staat op: 'slagschuim' en kan gebruikt worden op ijs, pudding, koffie en op taarten.. Misschien moet ik dat ook maar eens proberen..

Kristien

8

Re: fruit

Hoi Kristien,

Heb je wel eens een "tompuce" gegeten, bladerdeeg met gele pudding ertussen en een roze plakkerige laag bovenop? Dat is gele room, ofwel banketbakkersroom. Er zijn zeker recepten om het zelf te maken, daar heb je dan als ingrediënt wel custard voor nodig, dat is wel te koop in supermarkten. Volgens mij staan bij de Ingezonden recepten ook al wat hiervoor, maar via google kun je ook heel veel vinden. En in de meeste kookboeken staat het ook.

Maaaaarrrr, om het makkijker te maken, kun je natuurlijk ook gewoon een jam gebruiken, of wat stevige slagroom met het fruit erdoorheen. Als je dan eerst een rond dijkje spuit van botercreme (zie voorbeeld van de moederdagtaart) en daarbinnen doe je de slagroom/fruitvulling, blijft dat goed in de taart. Wel koel zetten dan!

Succes!
Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

9

Re: fruit

Hoi Kristien,

Pas wel op met kiwi als je het combineert met botercreme oid. Kiwi bevat nl een stofje dat de eiwitten afbreekt. Je zou het dan meteen moeten opeten, want het wordt al snel vies. Je kan dat voorkomen door kiwi uit blik te gebruiken (als dat er is) of de kiwi eerst blancheren, maar ik weet niet of dat dan lekker blijft.

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

10

Re: fruit

Ah bedankt Mirjam!

Misschien is het dan beter toch maar ander fruit te gebruiken (kiwi uit blik heb ik nog nooit gezien maar zal er eens naar uitkijken..)

Nu weet ik idd wat banketbakkersroom is, Inge!

Kristien

11

Re: fruit

Hoi Kristien,

Hetzelfde als met kiwi geldt ook voor ananas en papaja.

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.