1

Onderwerp: Siliconen vorm of 'normale' bakvorm??

Hallo,

Hoe is jullie ervaring met siliconen bakvormen?
Bakt dit hetzelfde als de 'normale' bakvorm? Of is het hartstikke onhandig?

Groetjes,

Justa

2

Re: Siliconen vorm of 'normale' bakvorm??

Ik heb meerdere sileconen bakvormen en ik vind het echt super!!
Het bakt verder precies het zelfde als normale bakvormen, maar ik vind het erg
makkelijk om de taart etc. er uit te halen.
Je kan het een beetje helpen als het nodig is, even knijpen, dit kan niet bij de
normale bakvormen.
Het blijft niet plakken en is gewoon in de afwasmachine te reinigen.
Ook is het makkelijk in je kast, het is natuurlijk erg flexibel.
Een echte aanrader dus!

Succes!!

Groetjes Jolanda

3

Dat klopt allemaal , maar het is wel lastig om het in de oven te plaatsen

goed ondersteunen dus.

cateren is ook gebakjes maken :)

4

alleen als je recepten gebruikt met weinig of geen boter erin, moet je de vorm wel iets invetten met bakspray of iets dergelijks.

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.

5

Ik weet niet wat ik verkeerd heb gedaan, maar ik heb laatst voor het eerst in een siliconenvorm gebakken, voor de zekerheid toch een beetje boter er in gesmeerd en het was ook gewone cake met boter, maar loslaten ho maar!! Ik heb echt zitten prutten om het er uit te krijgen en toen heb ik mijn 2 oudste de achtergebleven resten maar op laten snoepen. Voortaan gaan bij mij de siliconenvormen dus toch maar net zo goed ingevet als de andere vormen.

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

6

Hey,

ik heb al meerder siliconen bakvormen en vind ze gewoonweg super!!  Bij een eerste gebruik moet je ze steeds een beetje invetten en bij het afwassen in de vaatwasmachine zijn er ook soorten (bv. die van de AVEVE) bij die je best steeds eerst een beetje invet vooraf.  Niet te veel want anders wordt je deeg te nattig en geraakt hij moeilijker doorbakken en blijft hij precies wat slapper.  Je moet er ook wel naar kijken als je ze koopt of ze stevig genoeg zijn want sommige exemplaren zijn zeer slap en zakken open als je het deeg erin doet.  Om een siliconen bakvorm te vullen zet je deze beter vooraf al op een stevige ondergrond of grote bakplaat en dan is dit makkelijker om die in de oven te zetten.

Groetjes en veel succes,
Katje

7

Ik heb al gehad dat de cake vreemd smaakt als ik met siliconen vormen werk.  meestal gebruik ik dus de gewone.

groetekes Kris

8

Hallo bakkers!

Ik zag jullie discussie over siliconen bakvormen en ik wil je laten weten dat ik ze helemaal geweldig vind. Het heeft lang geduurd voordat ik mooie vormen gevonden had, maar ik heb nu een heel aardige collectie. En - zeer belangrijk - van goede kwaliteit, en inderdaad niet van die "inzakkers" of van die vormen die geur en/of smaak afgeven.
Ik gebruik de vormen echt voor vanalles; van cakes, broden, (ijs-)taarten, puddings, mousses, terrines tot kaarsjes, zeepjes en klei- en gipsfiguren toe. Maar toch vooral veel voor baksels.

Het uit de vorm halen van gerechten is erg afhankelijk van de vorm zelf, is mijn ervaring. Ik heb bijvoorbeeld een schitterende roosvorm, maar die heeft veel relief. Dit is juist wat hem zo mooi maakt, maar wat het ook soms moeilijk maakt de inhoud er goed uit te krijgen. Want juist doordat de vorm zo soepel is en niet hecht, kan het gebeuren dat je baksel aan de bovenrand direct loslaat, terwijl het onderin nog in het relief van de vorm zit. Daardoor kan het baksel door het eigen gewicht toch scheuren. En hoewel ik de roos schitterend vind, gebruik ik daarom toch liever m'n zonnebloem.

Voor peperkoek, terrines of mousses gebruik ik meestal een rechthoekige vorm met geribbelde bovenkant, of een lage tulbandvorm. Dat werkt helemaal perfect.
M'n saaie ronde vorm gebruik ik voor strakke taarten, die ik dan garneer met kleine chocolade- of marsepeinen bloempjes of hartjes (die maak ik, evenals bonbons,  met m'n muffinvormen). En verder maak ik schitterende ijstaarten en taarten van (evt. kant-en-klaar gekochte) salades die ik een mooie vorm laat opstijven voor een schitterend buffet-resultaat. Succes gegarandeerd!

Het is inmiddels denk ik wel duidelijk dat ik fervent fan ben van de siliconen vormen? Oh, en nog 'n voordeel; ze zijn soepel en opvouwbaar, dus 5 vormen nemen ongeveer evenveel ruimte in als een "ouderwetse" vorm...GEWELDIG!

Benieuwd naar jullie reacties!

9

hahaha, iv65,

Het lijkt wel of je aandelen hebt, wat een enthausiasme. ;) :D
Nee hoor, leuk, ik kan ook helemaal blij worden met goedde spullen die me goed helpen bij het bakken.
Over de siliconen vormen kan ik echter niet meepraten, ik heb zoveel gewone vormen ondertussen en die bevallen mij prima dus ga ze maar niet vervangen.
Verder dan de kwastjes, matjes voor koekjes en silicone ovenwanten, die trouwens super zijn, kom ik dus niet.

In ieder geval welkom op het forum en pas op, eenmaal hier dan loopt je bakverslaving vast nog meer uit de hand dan dat ie zo te lezen al deed. :D :D

10

Op marktplaats kwam ik dit tegen:

Partij siliconen bakvormen van het merk flexi-cook.
Winkelprijs 7,99.
verkrijgbaar in ring, tulband, muffin/koekjes en cakevorm.
+/- 1500 stuks op voorraad a 1.80 per stuk
bij afname gehele partij speciale prijs.

Kent iemand dat merk flexi- cook???

11

Hee Wendy...ik heb es ff naar jouw foto's gekeken... Zeg, die taarten, heb jij die gemaakt? Dat vind ik dus niet normaal, he. Ik voel me spontaan ineens een giga-kluns. Zit ik daar mezelf een beetje best goed te vinden met m'n baksels en m'n siliconen bakvormen, maar da's nou ook over. Wil je me asjeblieft vertellen dat je hier een speciale opleiding voor hebt gevolgd, want anders wordt ik nog sipper. Maar je maakt dit toch zeker niet voor de hobby, he?

En Priscilla...ik denk dat ik de vormen van FlexiCook ken, maar zeker weten doe ik 't niet. Als ze zijn welke ik denk dat 't zijn, heb ik er helaas ook 'n paar van. Daarmee zeg ik al genoeg, he? Er is zo'n enorm verschil in kwaliteit, en dat merk je goed in gebruik, maar je ziet en voelt het ook al aan de vormen. En helaas is de prijs ook zeker geen goede maatstaf, net zomin als een merk; ik heb ook vormen van SmartWare gehad die ronduit duur waren, en ook die vond ik helemaal niks. 't Was slap spul; zodra ik er deeg indeed, zakte de hele vorm uit. Zorg dat je weet wat voor kwaliteit je koopt, of vraag het eerst expliciet na!

12 Laatst bewerkt door Karin (12-05-2006 18:33)

hahaha iv69 Ik kom net van het libelle forum en volgens mij zit jij daar ook al iedereen enthousiast te maken voor siliconen vormen. Daar vragen ze zich af of je aandelen hebt...:) en hier nu ook al:):)

Ik heb een hele mooie met verstevigingsring, en nog een paar kleintjes. Maar ik ben nogal verknocht aan mijn springvormen die ik altijd invet en daarna met bakpapier bekleed. Ik heb niet zo'n roos maar iets vergelijkbaars, een beetje gotische vormen. Ik vond het wat van een kasteel weg hebben daarom heb ik hem indertijd gekocht. Ook voor pudding goed. Maar ik vet ze liever ook wat in vantevoren. Nadeel vind ik het bibberende van zo'n vorm als je hem in de oven wilt zetten. Niet fijn...

groetjes van Karin

ps ik krijg nu toch een beetje nare bijsmaak yv... Ik heb even op marktplaats gekeken en je blijkt een handeltje in siliconen bakvormen te hebben.
Wat moet ik hier nu van denken?
Hahaha, 'ik? marketingervaring?' zoals je zei op libelle forum...
Wel dus!

Ben je nou een bakker of een verkoper? Of allebei, dat kan natuurlijk ook en daarvan zijn er wel meer hier op het forum. Maar dat weten de meesten dan ook gewoon van elkaar...

meer taarten zien? Kijk dan op www.mijnalbum.nl/Album=TMZVUMMI

13

Ook ik vind het niet erg dat er hier aandacht wordt geschonken aan bepaalde 'hebbedingetjes', dat is altijd handig om te weten waar iets verkocht wordt. Maar wees dan gewoon eerlijk, en zeg dat je die dingen zelf verkoopt.

Nu was ik daar zelf al achter gekomen nadat je (yv69) mij persoonlijk een mailtje had gestuurd, maar toen had ik nog niet gelezen dat je hier ook een 'verkooppraatje' had gehouden. Op zich helemaal niet erg hoor, je staat duidelijk achter je 'produkt' en dat is mooi. Maar ik krijg ook meer de indruk dat je de vormen wilt verkopen dan dat je ze daadwerkelijk zelf gebruikt.

Ik hoop dat we heel snel een taart van je kunnen bewonderen in de show-off.

Groetjes, Patricia

Wil je al mijn foto's zien van de taarten die ik gemaakt heb, kijk dan op mijn site www.mooietaarten.nl

14

Beste dames critici,

Heel hartelijk dank voor jullie reacties.

Volgens mij heb ik van 't begin af aan heel duidelijk gemaakt dat ik meningen van medegebruikers wilde. Ik ben zelf inderdaad groot fan van de vormen, en heb er dan ook een grote diversiteit van in gebruik.

Verder wil ik graag benadrukken dat ik op geen enkele manier reclame heb gemaakt voor welke verkoopsite dan ook.
Ik begrijp dus niet waar jullie zo'n probleem van maken en zou zeggen: zoek een hobby in plaats van spijkers op laag water.

En voor Patricia: het mag duidelijk zijn dat ALS ik gewild had dat je je zou interesseren voor welke site of produkten dan ook, ik dat rechtstreeks gezegd zou hebben. IK VROEG EEN MENING!

Voor degenen die mijn berichten wel begrepen hebben zoals ze bedoeld waren en dus ook wel informatief gereageerd hebben; hartelijk dank, ik heb het erg op prijs gesteld, maar door de achterdochtige reacties van andere lezeressen is mijn enthousiasme voor het deelnemen aan dit forum zodanig afgenomen dat ik bij deze afhaak.

15

Voor Yv69;
Op de eerste plaats spijt het me zeer dat ik het gevoel kreeg dat het om een verkooppraatje ging, maar ik kreeg niet de indruk dat je om een mening vroeg. Of je moet dat bedoelt hebben met het laatste zinnetje 'ben benieuwd naar jullie reacties'. Aan de reacties van een paar anderen te zien, was ik niet de enige...
Maar ik spreek hier namens mijzelf, en dat heeft helemaal niets met achterdocht te maken.

Verder schrijf je aan mij gericht 'ALS ik gewild had dat je je zou interesseren... dat je dat rechtstreeks gezegd ZOU hebben'...
Je hebt dat ook rechtstreeks bij mij gedaan! Je vroeg mij niet een mening, maar gaf me een verwijzing naar Marktplaats.

Het is jammer dat je nu al meteen afhaakt van dit forum. Het is een geweldige site waar ik nog steeds elke keer van leer. Ik hoop dat je toch blijft, en we met een schone lei verder kunnen gaan.
En zoals ik al eerder zei, ik hoop echt dat we een keer een mooie creatie van je kunnen bewonderen in de show-off.

Groetjes, Patricia

Wil je al mijn foto's zien van de taarten die ik gemaakt heb, kijk dan op mijn site www.mooietaarten.nl

16

poe poe en dat allemaal om een siliconen bakvormpje...

Desalnietttemin sluit ik me bij Patricia aan, wat betreft haar opmerking over het niet duidelijk zijn dat je om een mening vroeg, maar ook wat betreft het deelnemen aan deze site. Hij is nl gewoon top! En we zijn altijd nieuwsgierig naar leuke, spannende, geweldige, lekkere, al dan niet mislukte taarten, of die nu uit een metalen, keramieken of siliconen bakvorm komen...

Karin

meer taarten zien? Kijk dan op www.mijnalbum.nl/Album=TMZVUMMI

17

Yv69, 't is echt niet de bedoeling om je te ontmoedigen dat je gaat afhaken.

Ik vindt 't leuk om te lezen dat je veel met siliconen bakvormen werkt en dat je er heel enthousiast erover bent en het maakt mij wel nieuwsgierig naar jou creaties.
Ik zou 't echt leuk vinden om ze 'ns een keer te zien.

Groetjes | Magnolia

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

18

Hallo Yv69,
Ik lees net dat jij een mooie roosvorm hebt met veel relief.
Nu heb ik ook zo'n bakvorm gekocht, maar ik ben niet zo ervaren en ik zit me suf te piekeren hoe ik dit het beste in kleur kan bekleden, zonder dat je het relief niet meer ziet...

Ik hoop dat je me wat tips kunt geven, dan ga ik oefenen!

Bedankt en groetjes,
Janita

19

hoi janita, ik denk niet dat je van deze dame antwoord kunt verwachten ;) is al een topic van 2 jaar geleden!
maar misschien dat andere meiden hier ervaring mee hebben! lijkt me wel mooi hoor, ik heb hem (nog) niet!

20

Oeps, datum niet gezien.

Maar misschien heeft iemand anders ideeen, ik heb namelijk ook een bakvorm in de vorm van een vlinder. Hiervoor geldt wat mij betreft hetzelfde; het mooiste lijkt mij om de vlinder te kleuren, maar wat... en hoe?

21

Ik vinddie siliconen vormen wel mooi,maar ....ik bakte eeen voetbalstadions  en de ene kant puilde meer uit dan de andere omdat de vorm meegaf aan het deeg

22

Zat zo eens te lezen, dacht nog, wat een vreemd topic, hahaha.
Dus van 2 jaar terug. Ik bak niet in siliconen trouwens, heb nog geen siliconen verstelbare bakrand gevonden :D

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

23 Laatst bewerkt door Rene1971 (02-07-2008 23:04)

Persoonlijk heb ik mijn siliconen vormen net beloofd aan een vriendin, het enige waar ik nog siliconen vormen voor gebruik zijn  bonbons en pudinkjes. Ben ondertussen helemaal over op de Wilton vormen en voor noodgevallen heb ik nog twee springvormen liggen :D

Het grootste probleem vind ik met siliconen dat die dingen altijd vettig blijven na de afwas.

En als niets anders werkt, glazuren we het met chocolade...