1

Onderwerp: wegwerpzakken scheuren

Let op: heeeeel oud topic!!

Gisteren heb ik nog maar eens geprobeerd om roosjes te spuiten, maar het lukt totaal niet.  Niet met icing en niet met de marshmellowfondant.  Elke keer zakt alles gewoon in, dus doe ik telkens meer en meer poedersuiker toe, maar heeft totaal geen zin blijkbaar.  Uiteindelijk heb ik het maar opgegeven. 
Probleem is ook dat mijn zakken gewoon beginnen scheuren.  Hoe komt dit??  Iemand ook ervaring mee???  Er komen gewoon gaatjes in bij het spuiten.  Ikheb het geprobeerd met die van de wilton spuitset die ik kocht in de webwinkel en met die van soezie.  Bij beide krijg ik scheurtjes.

groetekes Kris

groetekes Kris

2

Re: wegwerpzakken scheuren

Hoi Kris,

Als je zakken scheuren zou je denken dat je icing te stijf is (voor de zakken dan) maar als je roosjes inzakken is het juist te slap lijkt me. Ik gebruik voor roosjes zelfgevouwen zakjes van bakpapier. is heel stevig. Misschien heb je je icing met te veel water gemaakt? Ik heb wel eens roosjes geprobeerd met icing waar ik citroensap indeed ipv citroenzuur. Dat was ook te slap. Nu maak ik mijn icing met eiwitpoeder, water volgens de gebruiksaanwijzing en een beetje citroenzuur. En daar kan ik goede roosjes van spuiten hoor!! (Ik doe dan wel 500 gram bakkerspoedersuiker er in. Er staat 300 tot 500 gram op het recept geloof ik)

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

3

Hoi Kris,

Er zijn wel wat tips die ik je kan geven. Maak de icing in een vetvrije kom, dat krijg je door de kom schoon te spoelen met heet water en azijn (witte). Als je de icing maakt met eiwitpoeder los je 10 gram op in 60 ml. water, laat een uurtje staan en zeef daarna 500 gram suikerbakkerspoeder in de kom. Voor de smaak voeg je een half theelepeltjes (afgestreken en dan de helft) citroenzuur toe. Mix het mengsel met het eiwit mengsel. Je kunt ook icing maken met vers ei, neem dan 2 eiwitten die je stijf klopt en voeg dan beetje voor beetje 500 gram suikerbakkerspoeder toe. Een gouden tip uit engeland: langzaam mixen bevordert de elasticiteit!

Voor roosjes heb je oude icing nodig, dus icing die bijv. al 2 of 3 dagen geleden is gemaakt. Dat helpt echt. Wel even doorroeren voor gebruik.

Bij heel stevige icing kan het inderdaad zijn dat de spuitzakken scheuren, dan kun je dus beter een stoffen of nylon zak nemen. Het scheelt ook als je de spuitzak niet te ver vult, doe maar 1/3 erin, dat scheelt veel druk. Verder kun je het stuk vlakbij het spuimondje/koppelstuk een paar keer omwikkelen met bijv. plakband of tape, dat verstevigd.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, succes de volgende keer!!

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

4

H

groetekes Kris

5 Laatst bewerkt door witje75 (24-02-2009 12:08)

Citroenzuur? Ik ken alleen de citroensap. Hoe is dat verpakt, en waar kan je dat kopen?
Als de zakken snel scheuren, doe ik 2 zakken in elkaar. Zo is hij dubbel sterk, en alleen de binnenste wordt vies.

6

H

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

7

Nou, heel oud zie ik wel. Maar bedankt voor het antwoord.